Jump to content

Seile med Hurtigruten i februar?

dennrick

Recommended Posts

Hei !

En kollega bor i Sveits, og han lurer på tur med hurtigruta i februar. Enten nordover eller motsatt. Han spør hva tenker jeg? Jeg tenker korte dager, sjanse for dårlig vær, nordlys, men at det nok kan bli en fin tur.

Noen her som kan fylle på med kunnskap?

:smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Vinteren er en fantastisk tid å oppleve Norges kyst på!

Selv om dagene er kortere, er brytningen mellom dag og natt flott.

Når det gjelder vær så kommer det selvfølgelig an på hvor man reiser fra og til, men brorparten av turen går innaskjærs.

Stadt, Hustadvika, Folda, Vestfjorden er utsatte områder ved dårlig vær. Til gjengjeld er de forholdsvis fort overstått.

Til slutt koker det nok ned til hva slags tur man som person er ute etter. Hurtigruten midtvinters er tross alt en annen opplevelse enn et cruise i karibia, men hvis man er forberedt på det kan det bli en vellykket tur.

Har ikke reist med Hurtigruten i februar, men i juni (hel rundtur) og aug/sept (Kirkenes-Bergen) og forskjellen var slående. I februar bør man være glad i en god bok, mørkt det meste av tiden = lite å se og været kan jo være "spennende". Stille ombord, lite utflukter og aktiviteter (?). Jeg vil kalle det en tur for spesielt interesserte så ikke for meg. Men jeg hadde gjerne reist til Nordnorge på den tiden bare så det er sagt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg er også av den mere rastløse typen, men i juni rakk jeg ikke å bli rastløs, skjedde noe hele tiden. Ikke mange timene mellom hver gang man skal inn/ut av en havn med alt hva det innebærer, og den gang da (1999 og 2001) så var det fritt frem for besøk på broen, maskinrom, diverse muligheter for turer og innhentet båten i neste havn osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Litt mørkt er det nok fortsatt i februar, men lyset er en opplevelse i seg selv. Dårlig vær kan man absolutt oppleve, ser flere steder er nevnt, men øst-Finnmark er veldig utsatt. Hele strekningen, egentlig fra Hammerfest og østover, går utaskjærs. Opplevde en gang i jula å få storm rundt Havøysund. De stenge dekket ute og da kom 2 tyskere fram søkkvåte og var helt i hundre «We love it» hylte og skrek de. Mens en dame fra Stavanger kom krypende fram når vi kom til Hammerfest og sa at dette var det verste hun hadde vært med på og ble aldri mere å ta hurtigruta. Så det kommer nok an på hvem de er de som skal reise da. Noen liker uvær mens andre hater det. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...