TrikkerN Lønning
Nå er det på tid med en oppdatering.
Drevet er fikset og skal være i god stand! Det ble i tillegg byttet kryss,belger og anoder, samt det ble levert fiks ferdig montert!
Jeg har fått disponere en del tid av juleferien i båten og litt i garasjen.
Ny (kina) dieselvarmer er montert. Jeg kjøpte eksosgjennomføring hos maritim, denne plasserte jeg på babordside ca midtskips. Optimaltsett burde jeg nok plassert denne på akterspeilet. Dette ble ikke gjort siden jeg ga et forsøk på "fattigmannsløsningen" når det gjelder eksosslangen.
Med andre ord så prøvde jeg å benytte eksosslangen(uten lyddemperen), som ble levert sammen med (kina)dieselvarmen. Denne slangen ble isolert med eksosbandasje fra Biltema. Slik denne løsningen ble i mitt tilfelle, så kan den karakteriseres som lite vellykket.
Jeg hadde kjøpt inn ca 15m med 75mm rør og 3 dyser alt ble montert på en kveld og fikk kjørt brenneren i 10min før det begynte å komme en del lukt og røyk.
Det ble gjort en liten innsats for å prøve å lokalisere hvor denne kom i fra og hvor det evt var lekkasje. Etter mye om og men så konstaterte jeg at lukten/røyken kom fra eksosbandasjen..
Denne løsningen førte for det første til mye støy(type uling) og eksosbandasjen virket brent,stiv og luktet det samme som røyken luktet.
Så da ble "fattigmannsløsningen" skrinlagt og ny eksosslange med lyddemper ble bestilt i fra Maritim.
Løsningen har fungert som den skal!
I forbindelse med bytte av turbo, samt bytte av belg(video av lekkasje i post 3), så ønsket jeg å pynte litt på eksosbendet siden dette allerede var demontert.
Dette ble grundig vasket og børstet med stålbørste klar for en runde med pentagrønn. Før det fikk siste runde med pentagrønnn,så bestemte jeg meg for å sjekke det litt mer grundig.
Det så ærligtalt litt skralt ut, derfor bestemte jeg meg for å ta noen forsiktige kakk med en hammer.
Resultatet ser man under:
Det letteste i verden er å være etterpåklok, så burde nok sjekket dette før jeg brukte tid på dette.
Nytt eksosbend ble bestilt i fra Marinepartsnorge. Dette ble levert på selveste julaften og ankom i en grønnfarge som jeg ville kalt mintgrønn, så dette fikk to lag med pentagrønn i tillegg.
På det ny eksosbendet måtte 90° bendet flyttes over fra det gamle, da knakk en av skruen så disse må byttes, samt må ha ny pakning.
Her ser man at skruen knakk
Alt er montert, mangle nye pakninger på bendet og ny slange til varmeveksleren.(Større dim på det nye eksosbendet)
Deler er bestilt, så dette blir ferdigstilt så fort jeg får disse.
Dieselopplegget ble omlagt, jeg valgte å kjøpe inn drivstoffslanger og pumpe fra Biltema, satser på de holder.
Her gjelder det å ha tungen rett i munnen, siden det blir en del ventiler og holde styr på. Disse blir godt merket, samt ventilene på retur på motor vil bli stripset i åpnet posisjon, ved normal drift.
Tanken er at man skal kunne fylle ekstern tank til dieselvarmer og "polere" diesel ved hjelp av pumpen. Begge deler ser ut til å fungere utmerket.