Jump to content

Øien 530F vs Sting 535 Pro?

Ask

Recommended Posts

Hei

Som enkelte kanskje har oppfattar, etter mange andre trådar, så er gutungane på jakt etter ein leppefiskbåt?

I går såg dei på ein ny Øien 530 F, som dei likte svært godt.

Båten er høveleg til 50-hestaren eg kjøpte for nokre dagar sidan.

Eg høyrer yrkesfiskarar som meiner at Sting 535 Pro er mykje betre.

Dette pga. kvaliteten på plastarbeidet, og fordi Øien "tek mykje meir vatn inn over baugen".

Dette har eg høyrt frå yrkesfiskarar, som har Sting. Rett nok er dei yrkesfiskarar på store båtar, men båtvante er dei.

Øien er 10-15 000 rimelegare enn Sting.

Diverre blir Sting, i utgangspunktet, berre seld med motor, og diverre berre med Evenrude.

Er det einkvan som har synspunkt?

Er det einkvan som veit om det er innstøypt kryssfiner i desse båtane?

Eg er takksam for svar.

Ask

Jeg har nettop kjøpt meg en Øien 530f. Kan ikke klage på plastarbeidet her, virker utrolig solid. Ingen skrangling i det hele tatt. Var ute og kjørte i en god del sjø her en dag. Tipper 1.5m sånn på snitt, var liten kuling over en lang fjord. Den er veldig tørr på baugen, slo aldri over slik jeg kjørte værtfall. Verken i mot eller medsjø. Jeg holdt vel kanskje 10-12knop, mere fart så hoppet den og slo så hardt det ble ikke noe godt å være rygg. 

Har også prøvd hobby 555, da i noe mindre sjø. Synes den skranglet mer. Om det var noe som var løsnet vet jeg ikke, det var bare en 10 min prøvetur. Mulig bøylen rundt vindskjermen var løs, for det virker som en solid båt det også. En god del dyrere da vel og merke. Og bedre selvlensing. To, og større dimensjon. Tar inn litt vann hvis man står bak i siden øien båten værtfall, det gjorde ikke hobbyen. Men den er jo en del større så det blir vel rett å sammenligne 620 med hobbyen kanskje. 

Har ikke prøvd sting. Den var utelukket pga evinrude i 97% av tilfellene. Men slik jeg har forstått det så er det en raskere båt, som trives i over 20 knop. Øien båten min trives best i 17-18, over 20 kjenner jeg den vil skjære ut på kjølen hvis jeg ikke er oppmerksom. Men den går veldig fint og økonomisk i 18, da med 40 yamaha i mitt tilfelle. Har en 08 mod tror det er små forandringer på de nye. Noen cm høyere fribord og støpt feste til teinehaler bl. Annet. 

• 3 uker senere...

Eg har en Sting 535 og har fisket endel timer i Øien, etter mitt skjønn er sting en bedre båt på de fleste områder , ennå mer sidestabil, liker bedre fart over 17-18 knop, noe bedre plass ombord til fiskekar osv.  Men siden den har høyere fartspotensial er den nok flatere under og slår mer i sjøen, lar seg løse ved å trekke i spaken da. Føler meg trygg ombord i all slags vær.

Eneste egentlige minuset med Sting synes eg er at selvlens er treg, om det er for liten diameter på rør eller om det er litt liten «helling» vet eg ikke, men vært bedre med to stk.... tror ellers eg ska bytte ut min 40 e-tec med 50 Honda/Tohatsu, da begynner det nærme seg kanonbåt iallefall til mitt bruk. Har satt på ekstra konsoll med vindskjerm på min båt, underverker for mann nr 2 ombord, samt targabøyle med lanterner og arbeidslys 

Reisatjukk skrev 53 minutter siden:

Eg har en Sting 535 og har fisket endel timer i Øien, etter mitt skjønn er sting en bedre båt på de fleste områder , ennå mer sidestabil, liker bedre fart over 17-18 knop, noe bedre plass ombord til fiskekar osv.  Men siden den har høyere fartspotensial er den nok flatere under og slår mer i sjøen, lar seg løse ved å trekke i spaken da. Føler meg trygg ombord i all slags vær.

Eneste egentlige minuset med Sting synes eg er at selvlens er treg, om det er for liten diameter på rør eller om det er litt liten «helling» vet eg ikke, men vært bedre med to stk.... tror ellers eg ska bytte ut min 40 e-tec med 50 Honda/Tohatsu, da begynner det nærme seg kanonbåt iallefall til mitt bruk. Har satt på ekstra konsoll med vindskjerm på min båt, underverker for mann nr 2 ombord, samt targabøyle med lanterner og arbeidslys 

Tror med fordel vi kan montere større gjennomføringer til selvlensingen ja. Etter draging av teiner i går så helte jeg 4-5 bøtter med vann for å skylle vekk leire og agnrester, og det skulle ta fryktelig lang tid før det forsvant ja!! Jeg ble litt sjokkert faktisk. Selvlensingen er vel der for å ta unna regnvann. Øien dette. 

Jeg blir nok å Borre opp den som er der til en så stor dimensjon som mulig. Og se på muligheten til å montere en til. 

Stingen er noe bredere så det kan sikkert merkes det. Hadde det vært bedre utvalg av sting båter uten motor evt med annen type enn etec, er det ikke usannsynlig at jeg hadde endt opp med en slik istedet. 

Reisatjukk skrev 1 time siden:

... tror ellers eg ska bytte ut min 40 e-tec med 50 Honda/Tohatsu, da begynner det nærme seg kanonbåt iallefall til mitt bruk. Har satt på ekstra konsoll med vindskjerm på min båt, underverker for mann nr 2 ombord, samt targabøyle med lanterner og arbeidslys 

Kan absolutt anbefale en Honda/Tohatsu til dit bruk. Har sjøl hatt mange nye motorer av alle merker opp i gjennom årene, og syntes Hondaen som jeg nå har (BF60) stiller som en ener når det gjelder den bruken jeg har i dag. Er også ute og fisker en del, så jeg merker at motoren er svært stillegående, og bensin-gjerrig i bruk. Ypperlig til dorging, f.eks.  Nok av krefter har den også. Gjør vel ca 30 knop med min Sandstrøm 565 cc på full guffe.

Reisatjukk skrev 11 minutter siden:

LM605, fanken at du skrev det med Honda, satt meg ned å leste og gikk deretter på en smell og har bestilt en fetteny Honda 60 hk! 

det liker ikke hverken konto eller kone, men satse på at Sting’en blir happy. Tross alt viktigst det?

Da må jeg jo bare gratulere med kjøp av verdens beste motor.:wink:  Garantert at du blir fornøyd nå, med denne motoren bakpå.

• 1 år senere...

Hei.

Det blei ein Øien 530F. Kjøpt ny i desember 2019.

Eg kjøpte ein brukt Mariner 2012 mod, 60 hk totaktsmotor. Motoren har vore brukt på ein mobbåt til ein fiskebåt og er lite brukt. Motoren fekk ein service ved montering, og har funka fint. Motoren er tørst....

Sjølvlensinga hadde for liten kapasitet. Fiskekaret har utløp som går over rekka. Dersom utløpet går tett renn vatnet over kanten og ned på dørken. Dersom sjølvlensinga ikkje tek unna må ein stoppa pumpa, og fiske kan daua. Me monterte difor ein ekstra sjølvlensing. Diameter 1 1/2 tomme.

Ask

• 11 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...