Jump to content

Edit History

Wakeboarder

Wakeboarder

Jeg har en Volvo penta TAMD 22 104 hk som ikke er helt i form.
Den starter alltid, og har bra med krefter,  men det er 2 problemer jeg tenkte jeg nå skulle komme til bunns i.
1. Den spytter frostvæske. Dette kommer ut slange som er koblet til påfyllingslokket og havner i dørken.

Jeg har kjørt motor en del med lokket av for å observere. Etter en stund kan jeg se vannstanden stiger, før den avløses av en stor boble, og det går ned igjen.

Etter å ha lest litt har jeg sett at topp pakning er en kjent svakhet på disse, og derfor tenker jeg i de baner at dette kan komme av at lekasje på toppakning kommer inn i kjølevannet.

 

Tok netopp en kompresjonstest. Denne viste:

1: 25bar

2. 25bar

3. 26bar

4. 27bar

 

Dette burde være ok resultat?

 

Etter å ha tatt kompresjonstesten ble jeg usikker på toppakning teorien, da jeg tenkte at dette ville vise seg her?

Er det noen andre ting som kan gi tilsvarende symptomer?

Det er ikke noe eksos lukt av kjølevannstanken.

Ingen tegn til kjølevæske i olje eller olje i kjølevæske.

 

2. Røyk. Den ryker. Mye. Særlig når den er kald, men også når den er varm. Det er grå/hvit røyk som lukter uforbrent diesel. Akkurat som gamle webastoen jeg hadde som ikke ville tenne skikkelig. Iblant kan jeg også se en tynn film på vannet, så antar dette er diesel som er uforbrent. Den går også noe ujevnt på tomgang, og den danser litt på labbene

Her tenker jeg dyser og / eller dieselpumpe /timing problemer. Er jeg på riktig spor, eller er det andre årsaker jeg ikke ser?

 

 

Håper på kyndige tips og råd!

 

 

 

 

Wakeboarder

Wakeboarder

Jeg har en Volvo penta TAMD 22 104 hk som ikke er helt i form.
Den starter alltid, og har bra med krefter,  men det er 2 problemer jeg tenkte jeg nå skulle komme til bunns i.
1. Den spytter frostvæske. Dette kommer ut slange som er koblet til påfyllingslokket og havner i dørken.

Jeg har kjørt motor en del med lokket av for å observere. Etter en stund kan jeg se vannstanden stiger, før den avløses av en stor boble, og det går ned igjen.

Etter å ha lest litt har jeg sett at topp pakning er en kjent svakhet på disse, og derfor tenker jeg i de baner at dette kan komme av at lekasje på toppakning kommer inn i kjølevannet.

 

Tok netopp en kompresjonstest. Denne viste:

1: 25bar

2. 25bar

3. 26bar

4. 27bar

 

Dette burde være ok resultat?

 

Etter å ha tatt kompresjonstesten ble jeg usikker på toppakning teorien, da jeg tenkte at dette ville vise seg her?

Er det noen andre ting som kan gi tilsvarende symptomer?

Det er ikke noe eksos lukt av kjølevannstanken.

Ingen tegn til kjølevæske i olje eller olje i kjølevæske.

 

2. Røyk. Den ryker. Mye. Særlig når den er kald, men også når den er varm. Det er grå/hvit røyk som lukter uforbrent diesel. Akkurat som gamle webastoen jeg hadde som ikke ville tenne skikkelig. Iblant kan jeg også se en tynn film på vannet, så antar dette er diesel som er uforbrent. Den går også noe ujevnt på tomgang, og den danser litt på labbene

Her tenker jeg dyser og / eller dieselpumpe problemer. Er jeg på riktig spor, eller er det andre årsaker jeg ikke ser?

 

Håper på kyndige tips og råd!

 

 

 

 



×
×
  • Create New...