Wakeboarder Startet 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2019 (redigert) Jeg har en Volvo penta TAMD 22 104 hk som ikke er helt i form. Den starter alltid, og har bra med krefter, men det er 2 problemer jeg tenkte jeg nå skulle komme til bunns i. 1. Den spytter frostvæske. Dette kommer ut slange som er koblet til påfyllingslokket og havner i dørken. Jeg har kjørt motor en del med lokket av for å observere. Etter en stund kan jeg se vannstanden stiger, før den avløses av en stor boble, og det går ned igjen. Etter å ha lest litt har jeg sett at topp pakning er en kjent svakhet på disse, og derfor tenker jeg i de baner at dette kan komme av at lekasje på toppakning kommer inn i kjølevannet. Tok netopp en kompresjonstest. Denne viste: 1: 25bar 2. 25bar 3. 26bar 4. 27bar Dette burde være ok resultat? Etter å ha tatt kompresjonstesten ble jeg usikker på toppakning teorien, da jeg tenkte at dette ville vise seg her? Er det noen andre ting som kan gi tilsvarende symptomer? Det er ikke noe eksos lukt av kjølevannstanken. Ingen tegn til kjølevæske i olje eller olje i kjølevæske. 2. Røyk. Den ryker. Mye. Særlig når den er kald, men også når den er varm. Det er grå/hvit røyk som lukter uforbrent diesel. Akkurat som gamle webastoen jeg hadde som ikke ville tenne skikkelig. Iblant kan jeg også se en tynn film på vannet, så antar dette er diesel som er uforbrent. Den går også noe ujevnt på tomgang, og den danser litt på labbene Her tenker jeg dyser og / eller dieselpumpe /timing problemer. Er jeg på riktig spor, eller er det andre årsaker jeg ikke ser? Håper på kyndige tips og råd! Redigert 4.Oktober.2019 av Wakeboarder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 5.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 Du kan kjøpe en lekkasjetester du setter på lokket på ekspansjonstanken. Blir som en gjærlås eller hva det heter, som du fyller en spesiell væske på. Den skifter farge hvis du har eksoslekkasje i kjølesystemet. Greit å utelukke ihvertfall? Jeg bestilte på ebay men mulig biltema har hatt en gang (finner ikke på siden dems) eller andre steder? Eksempel https://www.ebay.com/itm/Vehicle-combustion-leak-tester-Block-Cylinder-Head-Gasket-Diesel-Petrol-37-41/323831536216?_trkparms=ispr%3D1&hash=item4b65dd1a58:g:6M4AAOSwRsZZ2ODE Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 (redigert) Biltema har. Kr 669,- Jeg kjøpte og brukte den for å analysere min VP tmd40a. Jeg fikk utslag på eksos i kjølevannet. Viste seg å være pakningen mellom turbo og eksosmanifold som lakk hos meg. Det er så høyt trykk i eksosen at den ble dyttet inn i kjølevannet. Hadde du bodd litt nærmere kunne du fått min for halv pris. Jeg bor på Sørlandet. Bruker ganske lite testvæske. Denne fungerer: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/sylinderverktoy/sylinderlekkasjetester-2000020969 Redigert 5.Oktober.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
rein Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 fikk du løst problemet ditt? Hadde selv samme overraskende symptom p min noe større penta-motor, med vann ut av kjøleveskens lufteslange. Var en lekkasje i varmeveksleren - og trykket førte saltvann inn i ferskvannsdelen. Lar seg lodde tett igjen av radiatorservice - om du klarer få den ut uten bruk av for mye makt. Kan sitte temmelig stuck. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.