ebonita Startet 4.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2019 I samband med pågående arbete på kylsystemet så har jag bytat impellrarna på båda motorerna. På BB motor går det ganska lätt men vid SB sida så fordras mer akrobatik så det slutade med att jag tog ut sjövattenpumpen där och gjorde jobbet i verkstaden. Och det visade sig vara bra för då kunde jag se att impellerkammen i pumpen var delvis deformerad. I samband med pågående arbete på Jag tog ut kammen och riktade den efter bästa förmåga och återmonterade med ny impeller och med locket vänt med den friska sidan in. Men det slog mig att här finns en potentiell risk att jag inte fått kammen perfekt och att impellern då kan haverera i förtid. Det tar väl en stund innan detta syns på tempmätaren och i så fall så finns ju en latent risk att man bränner avgasslangar och annat elände. Så då började jag fundera på vilka larm-möjligheter som kan tänkas som ger early warning om sjövattenkylningen fallerar. Jag är ganska övertygad om att detta har diskuterats tidigare på Baatplassen, men sökfunktionen är inte helt enkel att komma tillrätta med om man inte har Norska som modersmål... Är det någon som har tips eller förslag hur man kan lösa detta? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 4.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 (redigert) Temperaturmåler på eksosen er jo en early warning. Du kan gjøre noe så enkelt som å lime fast en måler med ekstern giver rett på eksomanifoilen. https://www.watski.no/-1177O Redigert 4.Oktober.2019 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
ebonita Svart 4.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 (redigert) Tack Sjöbliss, jag har haft tankar åt det hållet. Men kanske inte givaren på eksomanifolden för den är ju glykolvattenkyld. Kanske bättre att sätta givaren på avgasröret efter avgaskröken där sjövattnet blandas in? För att slippa dra lösa kablar ner till motorn så hade då som ett alternativ tänkt att man kanske kunde sätta en givare efter avgaskröken som kopplas parallellt med befintlig larmgivare för hög kylvattentemperatur i glykolkretsen? Någon som har förslag till passande givare för detta ändamål? Vad skulle kunna vara en lämplig temperatur? Redigert 4.Oktober.2019 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 Tror jeg ville byttet kammen i pumpa. Hva temperaturen ligger på normalt under drift, kan du evt måle med et trådløst grilltermometer. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 4.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 Tack Gullfisk, men Volvo har slutat sälja kammen som reservdel. Säljer bara komplett pump a' SEK 12 386:25 hehe. Man kan kanske hitta en begagnad pump från en skrotad motor? Antagligen en Johnson eller möjligen Jabsco pump, men jag hittade inga identifikationsmärken på den. Och visst jag kan ju mäta yt-temperaturen efter avgaskröken med en IR-termometer. Tips på givare isf? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 4.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 Jeg tror @topa installerte en giver i sin Baltic for en del år siden. Jeg har også i min Baltic nå, men den sto der fra før, så jeg aner ikke merke eller modell osv. Både i min båt og hos topa, mener jeg den stikker gjennom slangeveggen... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 4.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 Jeg ville hatt egen giver og varsel/instrument til dette. Det er avviket i temperatur du vil vite, hva temperaturen er ved normal drift er egentlig ikke så interressant. Klem giveren fast med strips, eller slangeklemme på eksosslangen så nærme motoren som mulig. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Brigg Svart 4.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 En båtkompis kjøpte giver og instrument fra Kina, men jeg har ikke link. Giveren ble montert gjennom eksosslange, og instrumentet kan stilles inn med alarm på ønsket temperatur. Dette ble montert på en Volvo D4 med drev etter at båten holdt på å synke pga impellerhavari som medførte at gummibelgen mellom eksosbend og eksosrør smeltet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart 4.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 ebonita skrev 1 time siden: Tack Gullfisk, men Volvo har slutat sälja kammen som reservdel. Säljer bara komplett pump a' SEK 12 386:25 hehe. da skjønner jeg du ikke bytter. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 5.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 ebonita skrev for 16 timer siden: Är det någon som har tips eller förslag hur man kan lösa detta? Hej SXK Västkustkretsen har en ritning och har också tempsensorn till försäljning https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/VP_avgaslarm.pdf Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 5.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 Tack OveT, det var ju en bra länk till en artikel som mer eller mindre är en dokumentation av just vad jag tänkt mig. Och inkopplingen parallellt med befintlig temperaturvakt på färskvattensidan är ju också precis enligt mina funderingar. Nu ser jag att länken är från 2010-11 så SXK har väl inte kvar sitt erbjudande att leverera bimetalltermostater, men det skall nog inte vara omöjligt att hitta något liknande. Kanske någon här som har tips? Det känns ju även som att en del fotarbete är gjort i och med att någon redan har testat idén. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 I 2019 er sikkert noe sånt rimeligere og bedre: NOK 74.58 35% Off | Dual Digital Thermostat Temperature Controller Two Relay Output Thermoregulator for incubator Heating Cooling XK-W1088 12V 220V https://s.click.aliexpress.com/e/KE9Q7fpA For å unngå kabling til instrumentpanel kan du bare kople relé-utgangene parallelt med tempsensor på kjølevannssløyfene etter ‘SXK’-metoden. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 5.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 Tack för tips Fantino, tveklöst en lösning som tilltalar en teknik-freak som mig - och till små pengar! Men ärligt talat, med tanke på miljön och i kombination med extra strömförsörjningsbehov mm så tror jag kanske att valet i detta fall faller på en gammal hederlig anliggnings-bimetalltermostat enligt Kryssarklubbens modell. Har hittat leverantörer både i Kina och UK som säljer för några tior styck. Inbillar mig att 60 grader är en lämplig aktiveringstemperatur. När jag får båten i körbart skick så kan en enkel kontroll med IR-termometern ge svar på detta. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 5.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 Måtte nesten teste litt nå, siden jeg uansett holdt på nedi båten her. Har jo lurt litt på hvordan den sier fra her. Målte vanlig 12V tilførsel til den, og ingen kontakt gjennom den, som forventet. Prøvde å kortslutte tilførselen via multimeteret, og da gikk en alarm i dashbordet et sted. Nokså høy pipelyd, men ingen lamper her, tydeligvis. Satser på at jeg kommer til å høre den. Glad jeg har, iallfall. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 (redigert) Denne sier, Johnson Pump orginale service kit/deler finnes til alle pumper https://www.lasashop.no/products/johnson-pump-orginale-service-kitdeler-finnes-til-alle-pumper Ikke gå over bekken etter vann, direkte. https://www.spxflow.com/en/johnson-pump/ det fins deler mulig den passer. https://www.drev.se/produkter/rk0003?ref=1960 For de med en motor er denne ok , lime fast på eksos slangen. den til Fantino@ ser bra ut. https://www.biltema.no/bil---mc/bilinterior/komfort-i-bilen/digitalt-termometer-med-alarm-2000033419 Redigert 5.Oktober.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 5.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 (redigert) Tack Roger, jag har faktiskt redan skickat en förfrågan till drev.se beträffande reservdelar till pumpen. Det vore ju inte konstigt om samma slitdelar används i olika pumpar. Och Johnson Pump är ju välkänd svensk pumptillverkare som finns/fanns i Örebro. Beträffande temperaturvarnaren så tycker jag att en anliggnings bimetalltermostat a la SXK-förslaget som man med hjälp av en två-ledare parallellkopplar med befintlig temperaturvakt verkar oslagbart. Suveränt enkelt och ingen ny strömförsörjning. Ock enkel montering utan nya hål med bara ett par stora slangklämmor runt avgaskröken. Då har man ju varningssystemet klart - med både den originalmonterade summer-signalen och signallampan från Volvo - på förarplatserna både vid nedre consol och på övre däck. Redigert 5.Oktober.2019 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 Eneste er vel at du ikke kan justere temperaturen som trigger termostaten? Var derfor jeg tenkte at det var smart med en justerbar der settingen kunne tilpasses. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 5.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 ebonita skrev for 4 timer siden: Nu ser jag att länken är från 2010-11 så SXK har väl inte kvar sitt erbjudande att leverera bimetalltermostater, men det skall nog inte vara omöjligt att hitta något liknande. Kanske någon här som har tips? Hej Jag är nästan säker på att det finns termostater på kansliet i Göteborg, det är en bättre variant med pläterade kontakter, ring och kolla +4631690069 tjejerna svarar i telefon mellan 10 - 15 Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 6.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2019 For min del har jeg planer om å montere en slik til vinteren; https://www.svb24.com/en/aqualarm-coolant-flow-detector.html Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 7.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2019 5 november Ove T skrev On 5.10.2019 at 17.03: Hej Jag är nästan säker på att det finns termostater på kansliet i Göteborg, det är en bättre variant med pläterade kontakter, ring och kolla +4631690069 tjejerna svarar i telefon mellan 10 - 15 Hälsningar Ove Hej Termostaterna är slut på kansliet men nya är beställda. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 12.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2019 Jag skrev en artikel om en varning för lågt kylvattenflöde i ett gammalt nummer av Praktiskt Båtägande. I princip sätter du en nivågivare i sjövattenfiltret rakt över inloppet i botten, men med flottören nertyngd med ett par rostfria brickor så att den sjunker. Så länge vattnet flödar kommer flottören att vara i sitt övre läge, när den sjunker sluts kretsen till t ex avgasvarnings- eller temperaturlampan. Liknande lösning sitter som standard på Yanmars 6LP(A)-STP-motorer (givaren är ibland option). Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Sleipner93 Svart 13.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2019 På generatoren min ombord er simpelthen en slik som dette montert på eksosbendet. Gir alarm når bendet blir over 105grader og stopper motoren. Koster en 20kroning og fås i forskjellige temperaturer. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 13.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2019 På generatorer er det vanlig med trykkbryter etter impellerpumpe, blir trykket for lavt går alarmen og generatoren stopper... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 13.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2019 Dårlig løsning ? Noen av impellerbladene på min løsnet og tettet varmeveksleren delvis, forble dermed trykk men dårlig gjennomstrømning, eksostemperaturen derimot føyk til himmels. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 15.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2019 Idag så har bimetalltermostater från Svenska Kryssarklubben kommit och jag har monterat dom. Det blev med en slangklämma som jag råkade ha liggande på ena motorn och på den andra använde jag på prov buntband. Det fanns två vakanta kabelstammar ut från kopplingsboxen på motorn som låg undanstoppade nedanför turbon, en till eventuell turbotrycksmätare och en till eventuell tryckgivare i gearboxen, och jag använde den ena som var lagom lång och lätt kunde dras fram till bimetalltermostaten. Jag kopplade om i motorns kopplingsbox så att den anslöts parallellt med givaren för hög kylvattentemperatur. Mycket smidigt, gjort på en timme. Återkommer efter funktionsprov. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.