Jump to content

Edit History

NilsPils

NilsPils

Her er en liten oppdatering.

 

Etter å ha snakket med sønnen min (han som startet motoren med ostehøvelen) fikk jeg vite at han sjekket med multimeter at det ikke var styrespenning til startreleet før han brukte ostehøvelen den første gangen problemet oppsto. Dermed er både tenningslås og startrele foreløpigh utenfor mistanke.

 

Feilen må ligge et sted mellom tenningslås og startrele. Og da er sannsynligheten stor for at den ligger i kontrollbosen som sitter på motoren med alle kabeltilkoblinger. Boksen ble frakoblet, demontert og åpnet hjemme på stuebordet. Heldigvis har jeg en grei kone som synes det er veldig OK med mekking hjemme i stua. Og så har jeg sønnen med på laget som er mer elektronikkorientert, mens jeg er best på det mekaniske.

 

Bildet viser boksen med innmat. Den lille blanke boksen er den såkalte ECU som vi håper å slippe å tukle med. Den svarte boksen med grønn etikett er startsperren som skal få signal fra tenningsnøkkelen via antenne. Vi har ikke startsperre i båten, så denne er der sikkert bare fordi det opprinnelig er et system for bil (Alfa Romeo og/eller Fiat?). Ellers er det to enkle kretskort, ett med diverse releer og ett med sikringer og ett rele.

 

Metallbosen med ECU var ikke festet. Den hang bare løs i ledningene og hadde vibrert og skrapt mot lokket på hovedboksen så det var mye forurensing av metallstøv. Utrolig dårlig. Den vil vi feste med skruer mot lokket.

 

Så så vi en brun flekk på plasten ved en kontakt Her har det vært varmt. Dette viste seg å være en ledning som skulle gi strøm til startreleet. Men vi fant ingen målbar motstand, så også denne ble friskmeldt foreløpig. Men vi vil sjekke kontakten nærmere og måle igjen når vi monterer sammen. Det er sannsynlig at det har vært litt varmt her et par ganger da jeg hadde startproblemer (av andre årsaker) og kjørte startmotoren ofte og lenge av gangen.

 

Det sorte og største releet på kretskortet er lokalisert til å være hjelperele til startreleet. Vi trigget releet med 12 V styresrøm og målte motstanden over kontakten. Det viste rundt 5 ohm, altså tydeligvis brent kontakt . . ! Så her har vi nok synderen. Releet er merket 50A, mens jeg fant det oppgitt til 70A i en brukermanual. Vi har bestillt tilsvarende nytt fra Farnell på 70A. Det hele ser da ut til å komme på et par hundrelapper (foreløpig). Det blir spennende å vri på starteren til våren . . .

 

IMG_7150.JPG

 

IMG_7152.JPG

 

IMG_7164.JPG

 

IMG_7166.JPG

 

 

Rødvinen står klar. Men må vente til vi skal feire mulig gjennombrudd i saken . .

IMG_7155.JPG

NilsPils

NilsPils

Her er en liten oppdatering.

 

Etter å ha snakket med sønnen min (han som startet motoren med ostehøvelen) fikk jeg vite at han sjekket med multimeter at det ikke var styrespenning til startreleet før han brukte ostehøvelen den første gangen problemet oppsto. Dermed er både tenningslås og startrele foreløpigh utenfor mistanke.

 

Feilen må ligge et sted mellom tenningslås og startrele. Og da er sannsynligheten stor for at den ligger i kontrollbosen som sitter på motoren med alle kabeltilkoblinger. Boksen ble frakoblet, demontert og åpnet hjemme på stuebordet. Heldigvis har jeg en grei kone som synes det er veldig OK med mekking hjemme i stua. Og så har jeg sønnen med på laget som er mer elektronikkorientert, mens jeg er best på det mekaniske.

 

Bildet viser boksen med innmat. Den lille blanke boksen er den såkalte ECU som vi håper å slippe å tukle med. Den svarte boksen med grønn etikett er startsperren som skal få signal fra tenningsnøkkelen via antenne. Vi har ikke startsperre i båten, så denne er der sikkert bare fordi det opprinnelig er et system for bil (Alfa Romeo og/eller Fiat?). Ellers er det to enkle kretskort, ett med diverse releer og ett med sikringer og ett rele.

 

Metallbosen med ECU var ikke festet. Den hang bare løs i ledningene og hadde vibrert og skrapt mot lokket på hovedboksen så det var mye forurensing av metallstøv. Utrolig dårlig. Den vil vi feste med skruer mot lokket.

 

Så så vi en brun flekk på plasten ved en kontakt Her har det vært varmt. Dette viste seg å være en ledning som skulle gi strøm til startreleet. Men vi fant ingen målbar motstand, så også denne ble friskmeldt foreløpig. Men vi vil sjekke kontakten nærmere og måle igjen når vi monterer sammen. Det er sannsynlig at det har vært litt varmt her et par ganger da jeg hadde startproblemer (av andre årsaker) og kjørte startmotoren ofte og lenge av gangen.

 

Det sorte og største releet på kretskortet er lokalisert til å være hjelperele til startreleet. Vi tigget releet med 12 V styresrøm og målte motstanden over kontakten. Det viste rundt 5 ohm, altså tydeligvis brent kontakt . . ! Så her har vi nok synderen. Releet er merket 50A, mens jeg fant det oppgitt til 70A i en brukermanual. Vi har bestillt tilsvarende nytt fra Farnell på 70A. Det hele ser da ut til å komme på et par hundrelapper (foreløpig). Det blir spennende å vri på starteren til våren . . .

IMG_7150.JPG

IMG_7152.JPG

IMG_7164.JPG

IMG_7166.JPG

IMG_7155.JPG



×
×
  • Create New...