
ozo
Elfa har det meste, og de sender senest neste dag.
Ellers, om du er loddeboltfør, kan det godt tenkes at du finner det du trenger inne i den defekte boksen.
Den enkleste løsningen krever at lydenheten tåler 12 V (på skjemaet er det en 4 V demping). Ellers må du finne spenning og strømtrekk på denne.
Dessuten er det en ting du må bestemme deg for, og det er om lydenheten skal ha strøm direkte fra tenningsbryteren, eller fra D+. Dvs. om den skal hyle mens du gløder, eller risikere at den ikke går, om oljetrykket forsvinner og du samtidig ikke har lading. På skjemaet over er det valgt alternativ 2.
Jeg synes forresten at den testfunksjonen er både kronglete og litt ulogisk. I og med at lampetesten for temperatur går via D+, vil denne også lyse (i tillegg til ladelampa) om ladingen faller ut. Jeg vil foreslå en evt. testbryter i parallell med giveren for temperatur. Den vil fungere som en lokal lampetest for temp-lampa, og i tillegg gi lydsignal (kun med motoren igang med alt. 2).
Her er et forslag til oppkobling (alt. 2).
Batteri m. tenningsbryter til venstre, så oljetrykkslampe m. giver, temperaturlampe m. giver, ladelampe m. generator, for enkelhets skyld angitt som vekslende bryter. Til slutt lydalarm, angitt som lampe, m. tilhørende dioder.
Tenning på
Normal drift
Oljetrykksalarm!
Temperaturalarm!
Ladefeil
Kombinert ladefeil og manglende oljetrykk
Med lydenheten koblet til tenningsbryteren i stedet for D+ (alt. 1), vil den også aktiveres her.
Det er mulig det er her elektronikken kommer inn i bildet… At det f.eks. er en forsinkelse på alarmen ved oppstart, m.m. .
Med alt. 1 kan du få akustisk alarm også ved ladefeil, ved å koble en egen diode til D+.
En annen mulighet er å droppe diodene, og i stedet bruke to lydenheter, koblet i parallell med hver sin lampe (alt. 1), eller mellom hver giver og D+ (alt. 2).