PålG. Startet 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2019 Hei, jeg eier en Benteau Antares 780, 2015 modell med en kamerat. Generelt sett veldig fornøyd - super båt som kan brukes til solturer, weekendturer og fiske. Men vi har 150 hk på den, det føles litt undermotorisert og motoren må gå på høyt turtall for marsjfart på 21-22. Da drikker den en del bensin (50-60 liter i timen) i tillegg er innredningen slik at folk sitter ofte på venstre side og den ligger da skjevt i sjøen. kunne trimflaps være noe som hadde hjulpet på stabilitet, fart og drivstoff? Noen som har noen meninger eller erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 Det vil nok hjelpe på det meste! Har selv en Askeladden C76 med 300 hk, den bruker faktisk mindre drivstoff enn deg i høyere fart! Zipwake systemet er helt genialt. Slo det av igår for å se og båten gikk helt skjevt på lavere fart. Tenkte at jeg var glad jeg hadde det systemet da ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 Hei, jeg hadde en 2015mod Galia 670MC med E-Tec 150hk, hadde litt samme følelse som det du beskriver, føltes tung å få opp i plan, lå ofte skjevt i vannet i masjfart hvis den ikke var rett lastet/alle satt på rett plass. Med elektriske trim flaps montert ble båten "lettere" på alle måter, den 2,1 tonn tunge båten masjet da fint i 22knop med maksfart 31knop. Du må ha elektriske trim flaps med enkelt bryterpanel med skrift "Bow up left"/"Bow up right" , lettforsåelig å lett å bruke, du kan da enkelt justere/rette opp båten med den ene flapsen så den ligger rett i vannet å ikke krenger til en side om den er skjevlastet, gå for en flaps med litt lengde, velg også en utgave som automatisk går tilbake til "null" når tenning slås av, du starter da alltid med samme utgangspunkt. Min båt reagerte umiddelbart ved justering på en side. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 Sjekk også så motor faktisk står i rett høyde, står motor feil...spesielt om den er for lav vil båten bli tung i baken å få dårlige kjøre egenskaper, den vil da feks sprute vann opp langs motorstamme, spesielt med motor tiltet inn, det er ett av flere tegn på for lavt montert motor. Alle er jo ikke i stand til å se/kjenne om noe er galt, de tar det selvsagt som en selvfølge att leverandør vet hva de driver med å leverer en båtpakke som er testet å funnet korrekt, det er desverre ikke alltid tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 60 liter i 22 knop kan umulig stemme! Halver det og sei 30-35 lt så skal det stemme bra. Om det er slik du sier er det noe svært alvorlig galt Sitér dette innlegget Link to post
PålG. Svart 7.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 Takker for gode innspill !! Skal undersøke dette med trimflaps nærmere ! Dessverre så stemmer nok anslaget 50 til 60 liter når vi ligger rundt 22-24 knop - her tar jeg utgangspunkt i at måleren som hører med motoren viser korrekt. Hadde jo et håp om mindre forbruk - men det blir fort 2000 i bensin på en dagstur inn i Lysefjorden og tilbake - da med variert kjøring og 4-6 passasjerer (bor i Stavanger). Igjen takk for gode innspill - har hatt båt i noen år og er meget imponert av velviljen og kunnskapsdelingen hos båtfolket ! Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 Bare for å ha nevnt det, kjøper du Zipwake trenger du ikke gjøre noe som helst. De styrer flapsene automatisk sånn at båten alltid ligger beint i sjøen. Skulle du av en eller annen grunn ville justere det selv kan du det også ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 Det finnes også egne kontrollere til elektrisk flaps som gir deg auto-korreksjon av flaps. Resultatet er lavere planingsterskel, auto korreksjon for skjevhet etc. Begge typer (zipwake og flaps) er kurante varer. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Balder.. Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 Syntes det var veldig greit å styre flaps selv, bryterne plasseres der du har handen når du holder i gass spaken, nås med fingeren uten å ta handen fra gass spaken. Når du tilnærmet maks turtall for motor på full gass....eller mangler du mye ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.