Jump to content

Trimflaps på Benteau Antares 780

PålG.

Recommended Posts

Hei, jeg eier en Benteau Antares 780, 2015 modell med en kamerat. Generelt sett veldig fornøyd - super båt som kan brukes til solturer, weekendturer og fiske. Men vi har 150 hk på den, det føles litt undermotorisert og motoren må gå på høyt turtall for marsjfart på 21-22. Da drikker den en del bensin (50-60 liter i timen) i tillegg er innredningen slik at folk sitter ofte på venstre side og den ligger da skjevt i sjøen.

kunne trimflaps være noe som hadde hjulpet på stabilitet, fart og drivstoff? Noen som har noen meninger eller erfaringer?

Guest Balder..

Hei, jeg hadde en 2015mod Galia 670MC med E-Tec 150hk, hadde litt samme følelse som det du beskriver, føltes tung å få opp i plan, lå ofte skjevt i vannet i masjfart hvis den ikke var rett lastet/alle satt på rett plass.

Med elektriske trim flaps montert ble båten "lettere" på alle måter, den 2,1 tonn tunge båten masjet da fint i 22knop med maksfart 31knop.

Du må ha elektriske trim flaps med enkelt bryterpanel med skrift "Bow up left"/"Bow up right" , lettforsåelig å lett å bruke, du kan da enkelt justere/rette opp båten med den ene flapsen så den ligger rett i vannet å ikke krenger til en side om den er skjevlastet, gå for en flaps med litt lengde, velg også en utgave som automatisk går tilbake til "null" når tenning slås av, du starter da alltid med samme utgangspunkt.

Min båt reagerte umiddelbart ved justering på en side.

Lykke til.

Guest Balder..

Sjekk også så motor faktisk står i rett høyde, står motor feil...spesielt om den er for lav vil båten bli tung i baken å få dårlige kjøre egenskaper, den vil da feks sprute vann opp langs motorstamme, spesielt med motor tiltet inn, det er ett av flere tegn på for lavt montert motor.

Alle er jo ikke i stand til å se/kjenne om noe er galt, de tar det selvsagt som en selvfølge att leverandør vet hva de driver med å leverer en båtpakke som er testet å funnet korrekt, det er desverre ikke alltid tilfelle.

Takker for gode innspill !! Skal undersøke dette med trimflaps nærmere ! Dessverre så stemmer nok anslaget 50 til 60 liter når vi ligger rundt 22-24 knop - her tar jeg utgangspunkt i at måleren som hører med motoren viser korrekt. Hadde jo et håp om mindre forbruk - men det blir fort 2000 i bensin på en dagstur inn i Lysefjorden og tilbake - da med variert kjøring og 4-6 passasjerer (bor i Stavanger). Igjen takk for gode innspill - har hatt båt i noen år og er meget imponert av velviljen og kunnskapsdelingen hos båtfolket ! 

Det finnes også egne kontrollere til elektrisk flaps som gir deg auto-korreksjon av flaps. Resultatet er lavere planingsterskel, auto korreksjon for skjevhet etc. Begge typer (zipwake og flaps) er kurante varer.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...