dieselfan
Vis hele sitatetHej Alla,
Skulle vilja ha er hjälp med att förstå hur nedan är möjligt. Handlar om 2 st Volvo Penta drev 290 DP-E från 1995. Använder Syntetisk 75W-90 från Swedol.
Förra året hade jag fått lite vatten i oljan på SB drev, BB drev OK. Jag lokaliserade felet till växelmekanismen, det bubblade med läckspray vid det högre trycket (1,2 bar). Jag packade om och provtryckte (0,5 samt 1,2 bar i 15 min) samt drog vakuum (-0,2 samt -0,4 bar i 15 min) alla tryck var superstabil oavsett hur mycket jag roterade axlarna, "växlade" etc.
Idag har jag provtryckt och vakuumdraget SB drevet för att se om jag kunde lokalisera vilken packning/packbox som nu gav vika, men trycket och vakuumet var som förra året superstabilt.
Sprayade med läckspray men inget bubblande någonstans ?!?! Hur är det möjligt?
Tacksam för alla idéer som kan hjälpa mig förstå hur detta är möjligt.
Var drevet fullstendig drenert slik at du er helt sikker på at du testet i gass-fase?
Dersom sjalteakslingen er en aning slitt så kan du bevege den i foringen og det har stor betydning om den står i F-N-B når du tester.
Jeg beveger denne under testforløpet og ser ofte at det lekker i en spesiell posisjon men er "superstabil" i andre posisjoner...
Forvirrende og frustrerende.
Dersom peilepinne/påfylling eller tappeplugg lekker er det kun dårlig arbeid/ dårlige deler som er årsaken....
Det er betydelige mengder vann i prøven din. Hvor mange timer har du kjørt?