Jump to content

Mercury 6 hk (2006) - renner bensin ut fra nipler på forgasser når motor går

TideRace

Recommended Posts

Det fulgte med jolle og motor, en Mercury 6 hk (firetakt) fra 2006, da vi kjøpte Bavaria 40 Cruiser`en tidligere i høst.

Tok påhengeren med hjem i helgen for å ferskvannskjøre, ta oljeskift på motor og gir og la den få litt service før vinteren. Rigget til utenfor garasjen i en vanndunk for å la den kjøre seg varm i ferskvann og motoren startet greit. Dette er første gang jeg starter og prøver motoren.

Heldigvis hadde jeg tatt av motordekselet, for i det samme den startet fosset det ut bensin fra to slangenipler som er plassert øverst på forgasseren. Stoppet motoren straks og bensinen sluttet å sprute. Startet opp igjen og bensinspruten stod 30 cm vannrett ut fra motoren. Holder jeg to fingre foran niplene stopper motoren tvert.

Det kan se ut som om det skal sitte slanger her (?), men kan ikke finne løse slanger noe sted.

Noen som har samme motor som kan sjekke hvordan dette skal se ut? Skal det sitte slanger på niplene? Hvor sitter i så fall slangene i motsatt ende? Hvis ikke det skal sitte slanger på niplene, hvorfor står bensinspruten ut begge nipler når motoren går? De skal tydeligvis ikke være blendet da motoren stopper når jeg holder en finger foran niplene.

Noen som kan hjelpe?

Niplene sitter på toppen av forgasseren, se røde piler.

Mercury 1.jpg

Nærbilde, det fosser bensin ut av begge når motoren går.

Mercury 2.jpg

Motoren går, det spruter MYE bensin fra begge nipler ....

Mercury 3.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)

Trikset med skiftenøkkelen virket (har vært ute i garasjen akkurat nå) !!

Nå går den greit... nesten...

Det ser ut til å være et eksosutløp over "vannlinja"  hvor det kun kommer tørr eksos (se rød pil under).

Men i i tillegg kommer det mye eksosrøyk ut fra der hvor motoren dreier rundt motorfestet (se gul pil).

Tyder det på at eksosrøret er rustet i filler inne i stammen?

Bør sikkert bytte impeller uansett (spruter bra med kjølevann, men impelleren er antagelig fra 2006..), er et eventuelt ødelagt eksosrør gangbare deler til disse?

Mercury 4.jpg

Hei

Dersom motoren din er ein totaktar, så har eg erfaring med at dette er ein god motor. Eg har hatt ein Mariner 5 hk, sidan 2000. Det er (nesten) den same motoren som 6 hk, og same motor som Mercury. Det er enkelt å demontera forgassaren. Du klarar det fint sjølv. Det er ein føremon med trykkluft, om du skal reingjera dei tynne kanalane i forgassaren.

Eit tips. Når du ikkje skal bruka motoren på ein stund, så kopla frå bensinen, og la motoren gå til den stopper. Då er forgassaren tom for bensin, og dermed er det heller ikkje noko olja som kan tetta div. kanalar, når bensinen fordampar.

Ask

Dette er en firetakter, 2006-modell. Trikset med å dunke litt i forgasserhuset fungerte med en gang, så feilen var ganske sikkert bare nålventilen i flottørkammeret som hang. Nå renner det ikke lenger bensin ut fra toppen av forgasseren, men det kommer mer eksos ut fra motorstammen enn det kommer ut fra selve eksosutløpet bak på stammen. Tar gjerne i mot tips om dette.

Jeg har blandede følelser for Mercury. De to jeg har hatt tidligere har vært langt fra feilfrie. Denne er tydeligvis heller ikke det. Har også hatt diverse mindre Honda og Yamaha-motorer som har vært fullstendig uten feil over 10-20 år.

Tipper eksosrøret ditt er tæret vekk. Sett det før. Ta ned stammen og lys oppi der. (Du kan jo skifte impeller samtidig).

Men uansett er ikke manglende eksosrør farlig å kjøre med. Grunnen til evt tæret eksos kan være manglende sinkanoder på motor. (sjekk om det skal være noen i blokken).

Hadde en Yamaha F50 engang med manglende eksosrør. Gikk like fint. Grunnen her var at sinkanode i blokken aldri hadde vært byttet. Måtte kjøpe ny bunnpanne og mellomstykkke samt eksosrør for å få alt på stell igjen. DYRT!

Sitter å ser på tegninger av 6 HK 2006 4-T. Kan ikke se noen eksosrør her..... hmmmm ikke sikkert den har da? 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/6hp/0p073456-thru-0p400999-belgium-cat-90-803599/oil-pan

I så fall ikke sikkert det er noe gale i det hele tatt..... men kjenner ikke disse motorene så godt.... holder meg til Yamaha.

Redigert av jerognal (see edit history)
jerognal skrev 28 minutter siden:

Sitter å ser på tegninger av 6 HK 2006 4-T. Kan ikke se noen eksosrør her..... hmmmm ikke sikkert den har da?

I så fall ikke sikkert det er noe gale i det hele tatt....

Jeg lurer på det samme... at det ikke er eksosrør på denne, men at tørr-eksosen bare kjøres rett ned i motorstammen og at det er meningen de to hullene bak på stammen skal evakuere dette. Så er det noe røyk som likevel tar veien ut i overgangen mellom stammen og motorfestedelen hvor motoren dreier.  Jeg har heller ikke funnet eksosrør på splittegninger over denne motoren.  Heller ikke her.

Mye mulig eksosløpet da er som det skal være? Mercury fornekter seg ikke ... :giggle:

Phoebe - takk for flotte bilder og god forklaring, dra gjerne til med motorkode også :thumbsup:

vannet kommer trolig fra overgangen mellom stigerør og impellerpumpehuset  se item 30 på denne :

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/6hp/0p073456-thru-0p400999-belgium-cat-90-803599/gear-housing-driveshaft

Når du setter bort denne motoren så vil jeg absolutt anbefale deg å drenere flotørkammeret med skruen som den gule pila peker på.

Skru denne ut, samle gjerne opp i en liten kopp og se på det som kommer ut etter at det har stått og skilt seg en stund... så får du et bedre inntrykk av hva som var i forgasseren din.

Problemet er ikke olje som nevnt over. Problemet er at det i dag tilsettes ca 5% metanol i 95 oktan bensin. Metanol emulgerer vann. Den smugler vann forbi filteret og tildels vannutskiller og så felles vannet ut i flotorkammeret når motoren har stått en stund....

Så, når du drar i snora... så super dysene vann og du får lurve leven resten av sesongen.... 

Beklager at jeg er så bastant, :pray:men det er bare en måte å gjøre dette på dersom du vil kjøre med denne motoren og ikke bare skru.... Drener forgasser før den settes bort... og lagre motoren stående.

Det er ikke olje i bensinen som er ditt problem...

Det er vann....:sweat:

IKKE bruk trykkluft på forgasseren før du har fjernet nåleventilen og dysene. Vask gjerne delene en gang i bensin, så kan du blåse med trykkluft. Anbefaler deg å blåse "bakfra" dvs motsatt vei av den bensinen går.

Blås heller ikke inn i bensinpumpa.

Demonter gjerne på et serveringsbrett eller i en tom isboks... mange av disse delene er små... 

Alle dyser SKAL ha trill runde hull... ser det ut til at de ikke har det så fortsett å stake med fiskesene til alle hull i dysene er runde. Mange ser ikke godt nok til å sjekke dyser, finn en /ei med friske øyne for denne vurderingen er viktig

Merc 6hk 4T 06.JPG

Redigert av dieselfan (see edit history)

Takker igjen for gode råd!

Denne motoren fulgte med da vi overtok (for oss) ny seilbåt tidligere i høst, så jeg kjenner ikke historikken på denne. Under motorlokket ser den imidlertid veldig velholdt ut, hvor klistrelapper på motorblokka og hvite tekster som er hengt på kabler, mm. ser ut til at den kommer rett fra utstillingsvinduet. Forrige eier opplyste at den stort sett har hengt ubrukt på motorfestet bak på rekka siden Bavaria`en var ny i 2012, og det kan vel da også forklare at nålventilen i flottørkammeret har hengt seg opp.

Som nevnt over går nå Mercury`en som en klokke etter at den fikk et kakk i skallen slik at nålventilen løsnet. Nå er jeg bare nysgjerrig på om noen vet om det er eksosrør på denne, eller om eksosen bare kjøres rett ned i stammen hvor den evakuerer gjennom de utganger som den finner der.

Jeg har forresten for vane å kjøre alle mindre 4-takstmotorer en runde med alkylatbensin ved sesongslutt, dette for å "rense bort" all 95-oktan fra systemet, samt at alkylatbensinen er like god når motoren skal startes til våren igjen. Dessuten er den skånsom med pakninger. Har alltid kjørt dette før sesongopplag på et par bensinaggregater, en liten Honda 2,3 hp påhengs, snøfreser, gressklipper ... m.m. Har derfor ikke hatt rutine for å tømme flottørhuset (det er vel dreneringsskruen til flottørhuset gul pil peker på).  Mercury`en ble kjørt ca 15 minutter i vanntønna med alkylat og regner da med at gammelt grums forsvinner med dette. Eller tar jeg feil igjen, Dieselfan? :smiley:

Sånn ser leamikken ut med motordeksel..

Mercury_5.jpg

Og her har du typenummeret...

Mercury_6.jpg

Har samme motor, dog 2012 modell. Her kommer det ikke eksos ved svingfestet. 

Men lurer på: Kan det være så enkelt at en runde med fettpressa på de to smøreniplene løser problemet? Altså at det er fettet som i praksis skal tette for eksosen her. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 6 minutter siden:

Har samme motor, dog 2012 modell. Her kommer det ikke eksos ved svingfestet.

Men lurer på: Kan det være så enkelt at en runde med fettpressa på de to smøreniplene løser problemet? Altså at det er fettet som i praksis skal tette for eksosen her. 

Det er det jeg også lurer på, Brigg. Jeg har ikke funnet noe som ligner på et innvendig eksosrør i stammen på splittegninger, men samtidig er det to huller bak på stammen hvor det kommer eksos ut. Og i tillegg kommer det altså eksosrøyk ut ved svingfestet, ut mellom gammelt fett i overgangen. Så det er mye mulig det skal være slik og at det kun er litt dårlig med fett som tetter ved svingfestet.

Guest Balder..

Hvis du har god kontrollstråle er impeller god nok, tut å kjør :)

Ta en solid dose kondensfjerner på første tanken å sørg for å bruk kun ! rene plastdunker når du fyller bensin, mange som får problem bare fordi de ikke sørger for 100% rene kanner, god "hygiene" når man fyller er viktig på alt.

Takk for rådet med nålventilen, Balder. Diagnosen var inner-tier, to kakk på toppen av forgasseren, så forsvant lekkasjen fra niplene tvert!

Kontrollstrålen ser helt ok ut, så mulig jeg bare skal la det være, men har hatt for vane å bytte sånt når magefølelsen sier at noe kan ryke snart. Orker ikke scenariet hvor små impellerbiter kiler seg fast rundt i kjølevannskretsen i blokka.

Jeg følger tipset fra Dieselfan og drenerer forgasseren og starter neste vår med ren og tom bensintank, så regner jeg med at motoren tusler videre som den skal.

Phoebe skrev 52 minutter siden:

Jeg har forresten for vane å kjøre alle mindre 4-takstmotorer en runde med alkylatbensin ved sesongslutt, dette for å "rense bort" all 95-oktan fra systemet, samt at alkylatbensinen er like god når motoren skal startes til våren igjen. Dessuten er den skånsom med pakninger. Har alltid kjørt dette før sesongopplag på et par bensinaggregater, en liten Honda 2,3 hp påhengs, snøfreser, gressklipper ... m.m. Har derfor ikke hatt rutine for å tømme flottørhuset (det er vel dreneringsskruen til flottørhuset gul pil peker på).  Mercury`en ble kjørt ca 15 minutter i vanntønna med alkylat og regner da med at gammelt grums forsvinner med dette. 

Og her har du typenummeret...

Når du tester ut selv vil du oppdage at dersom du kjører motoren til den stopper, så er det fortsatt en spiseskje med bensin igjen i flotørhuset dersom du skrur ut dreneringsskruen.

Det er hovedsaklig derfor jeg så maser så på å drenere flotørkammeret dersom en forventer 3 mnd uten bruk.

Generelt vil jeg ikke anbefale å kjøre tom forgasseren uten å drenere først,fordi dersom du dran inn vann og smuss i små motorer i dag så er dysehullene så små at en nesten bestandig må åpne forgasseren og rense dysene ved å stake de opp eller bruke ultralyd bad for å få liv i forgasseren igjen.

Flotørventilen: når motoren står over vinteren i kjølig kjeller med fullt flotørkammer så står nåleventilen dønn i setet det er også en god grunn til å ha tomt flotørhus ved lagring.

Eksos: nå som du kom med motorkoden så er jeg jo forpliktet :giggle: til å finne en splittegning på nett og prøve å gi deg en logisk forklaring  :crazy:   (i morra...)

Eksos ut av to hull bak på stammen, er for å gi mindre motstand på

eksosen når motoren ligger stille i vannet. Ved kjøring vil eksosen

trekkes ut av utløpet under vann og lyden bli dempet av vannet.

Motstanden ved stilleliggende motor gjør nok også at eksosen

kommer ut ved dreiepunktet dersom det ikke er smørt i det siste.

Ellers gjør jeg som på veteranbil og - motorsykkel:

Kjører alle mine påhengere og motorredskap på 98 oktan bensin.

Renser bedre, går bedre og lagres bedre. Uten sprit (etanol).

Dette er omtalt i andre tråder.

IOM at du ikke vet tilstand på service ville jeg absolutt skiftet impeller. 

Jeg ville også tømt tanken og skyllt den med rødsprit før ny bensin. Få ut all gammal dritt og vann. Da er du rimelig sikker på at den ikke dras inn mer vann i forgasser. Disse mini-forgasserne tåler lite både i form av vann og sjit.

Og trikset med akrylatbensin på siste fylling før vinteren er lurt. Eller rein 98 som ikke har Etanol. (Shell V-power 98 er uten Etanol). Etanolen er et hælvete i en tank som står vinteren over. Vi som kjører gammel veteranbil fyller stort sett bare 98. Men det har og sin grunn i at Etanolen spiser gammel gummi.

paxo skrev for 21 timer siden:

Eksos ut av to hull bak på stammen, er for å gi mindre motstand på

eksosen når motoren ligger stille i vannet. Ved kjøring vil eksosen

trekkes ut av utløpet under vann og lyden bli dempet av vannet.

Motstanden ved stilleliggende motor gjør nok også at eksosen

kommer ut ved dreiepunktet dersom det ikke er smørt i det siste.

TS - lovet deg forklaring... men etter jobben paxo har gjort så blir det som å "synge etter Wirkola... eller hoppe etter Elvis" eller hvordan det nå var :giggle:   Jeg har den gode følelsen av at motorene dine kommer til å få det bra fremover :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...