Jump to content

Edit History

dieselfan

dieselfan

Phoebe - takk for flotte bilder og god forklaring, dra gjerne til med motorkode også :thumbsup:

 

vannet kommer trolig fra overgangen mellom stigerør og impellerpumpehuset  se item 30 på denne :

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/6hp/0p073456-thru-0p400999-belgium-cat-90-803599/gear-housing-driveshaft

 

Når du setter bort denne motoren så vil jeg absolutt anbefale deg å drenere flotørkammeret med skruen som den gule pila peker på.

Skru denne ut, samle gjerne opp i en liten kopp og se på det som kommer ut etter at det har stått og skilt seg en stund... så får du et bedre inntrykk av hva som var i forgasseren din.

Problemet er ikke olje som nevnt over. Problemet er at det i dag tilsettes ca 5% metanol i 95 oktan bensin. Metanol emulgerer vann. Den smugler vann forbi filteret og tildels vannutskiller og så felles vannet ut i flotorkammeret når motoren har stått en stund....

Så, når du drar i snora... så super dysene vann og du får lurve leven resten av sesongen.... 

 

Beklager at jeg er så bastant, :pray:men det er bare en måte å gjøre dette på dersom du vil kjøre med denne motoren og ikke bare skru.... Drener forgasser før den settes bort... og lagre motoren stående.

Det er ikke olje i bensinen som er ditt problem...

Det er vann....:sweat:

 

IKKE bruk trykkluft på forgasseren før du har fjernet nåleventilen og dysene. Vask gjerne delene en gang i bensin, så kan du blåse med trykkluft. Anbefaler deg å blåse "bakfra" dvs motsatt vei av den bensinen går.

Blås heller ikke inn i bensinpumpa.

 

Demonter gjerne på et serveringsbrett eller i en tom isboks... mange av disse delene er små... 

 

Alle dyser SKAL ha trill runde hull... ser det ut til at de ikke har det så fortsett å stake med fiskesene til alle hull i dysene er runde. Mange ser ikke godt nok til å sjekke dyser, finn en /ei med friske øyne for denne vurderingen er viktig

 

Merc 6hk 4T 06.JPG

dieselfan

dieselfan

Phoebe - takk for flotte bilder og god forklaring, dra gjerne til med motorkode også :thumbsup:

 

vannet kommer trolig fra overgangen mellom stigerør og impellerpumpehuset  se item 30 på denne :

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/6hp/0p073456-thru-0p400999-belgium-cat-90-803599/gear-housing-driveshaft

 

Når du setter bort denne motoren så vil jeg absolutt anbefale deg å drenere flotørkammeret med skruen som den gule pila peker på.

Skru denne ut, samle gjerne opp i en liten kopp og se på det som kommer ut etter at det har stått og skilt seg en stund... så får du et bedre inntrykk av hva som var i forgasseren din.

Problemet er ikke olje som nevnt over. Problemet er at det i dag tilsettes ca 5% metanol i 95 oktan bensin. Metanol emulgerer vann. Den smugler vann forbi filteret og tildels vannutskiller og så felles vannet ut i flotorkammeret når motoren har stått en stund....

Så, når du drar i snora... så super dysene vann og du får lurve leven resten av sesongen.... 

 

Beklager at jeg er så bastant, :pray:men det er bare en måte å gjøre dette på dersom du vil kjøre med denne motoren og ikke bare skru.... Drener forgasser før den settes bort... og lagre motoren stående.

Det er ikke olje i bensinen som er ditt problem...

Det er vann....:sweat:

 

IKKE bruk trykkluft på forgasseren før du har fjernet nåleventilen og dysene. Vask gjerne delene en gang i bensin, så kan du blåse med trykkluft. Anbefaler deg å blåse "bakfra" dvs motsatt vei av den bensinen går.

Blår heller ikke inn i bensinpumpa.

 

Demonter gjerne på et serveringsbrett eller i en tom isboks... mange av disse delene er små... 

 

Alle dyser SKAL ha trill runde hull... ser det ut til at de ikke har det så fortsett å stake med fiskesene til alle hull i dysene er runde. Mange ser ikke godt nok til å sjekke dyser, finn en /ei med friske øyne for denne vurderingen er viktig

 

Merc 6hk 4T 06.JPG

dieselfan

dieselfan

Phoebe - takk for flotte bilder og god forklaring, dra gjerne til med motorkode også :thumbsup:

 

vannet kommer trolig fra overgangen mellom stigerør og impellerpumpehuset  se item 30 på denne :

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/6hp/0p073456-thru-0p400999-belgium-cat-90-803599/gear-housing-driveshaft

 

Når du setter bort denne motoren så vil jeg absolutt anbefale deg å drenere flotørkammeret med skruen som den gule pila peker på.

Skru denne ut, samle gjerne opp i en liten kopp og se på det som kommer ut etter at det har stått og skilt seg en stund... så får du et bedre inntrykk av hva som var i forgasseren din.

Problemet er ikke olje som nevnt over. Problemet er at det i dag tilsettes ca 5% metanol i 95 oktan bensin. Metanol emulgerer vann. Den smugler vann forbi filteret og tildels vannutskiller og så felles vannet ut i flotorkammeret når motoren har stått en stund....

Så, når du drar i snora... så super dysene vann og du får lurve leven resten av sesongen.... 

 

Beklager at jeg er så bastant, :pray:men det er bare en måte å gjøre dette på dersom du vil kjøre med denne motoren og ikke bare skru.... Drener forgasser før den settes bort... og lagre motoren stående.

Det er ikke olje i bensinen som er ditt problem...

Det er vann....:sweat:

 

IKKE bruk trykkluft på forgasseren før du har fjernet nåleventilen og dysene. Vask gjerne delene en gang i bensin, så kan du blåse med trykkluft. Anbefaler den å blåse "bakfra" dvs motsatt vei av den bensinen går.

 

Demonter gjerne på et serveringsbrett eller i en tom isboks... mange av disse delene er små... 

 

Alle dyser SKAL ha trill runde hull... ser det ut til at de ikke har det så fortsett å stake med fiskesene til alle hull i dysene er runde. Mange ser ikke godt nok til å sjekke dyser, finn en /ei med friske øyne for denne vurderingen er viktig

 

Merc 6hk 4T 06.JPG

dieselfan

dieselfan

Phoebe - takk for flotte bilder og god forklaring, dra gjerne til med motorkode også :thumbsup:

 

vannet kommer trolig fra overgangen mellom stigerør og impellerpumpehuset  se item 30 på denne :

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/6hp/0p073456-thru-0p400999-belgium-cat-90-803599/gear-housing-driveshaft

 

Når du setter bort denne motoren så vil jeg absolutt anbefale deg å drenere flotørkammeret med skruen som den gule pila peker på.

Skru denne ut, samle gjerne opp i en liten kopp og se på det som kommer ut etter at det har stått og skilt seg en stund... så får du et bedre inntrykk av hva som var i forgasseren din.

Problemet er ikke olje som nevnt over. Problemet er at det i dag tilsettes ca 5% metanol i 95 oktan bensin. Metanol emulgerer vann. Den smugler vann forbi filteret og tildels vannutskiller og så felles vannet ut i flotorkammeret når motoren har stått en stund....

Så, når du drar i snora... så super dysene vann og du får lurve leven resten av sesongen.... 

 

Beklager at jeg er så bastant, :pray:men det er bare en måte å gjøre dette på dersom du vil kjøre med denne motoren og ikke bare skru.... Drener forgasser før den settes bort... og lagre motoren stående.

Det er ikke olje i bensinen som er ditt problem...

Det er vann....:sweat:

 

Merc 6hk 4T 06.JPG



×
×
  • Create New...