Jump to content

Edit History

TideRace

TideRace

Takker igjen for gode råd!

Denne motoren fulgte med da vi overtok (for oss) ny seilbåt tidligere i høst, så jeg kjenner ikke historikken på denne. Under motorlokket ser den imidlertid veldig velholdt ut, hvor klistrelapper på motorblokka og hvite tekster som er hengt på kabler, mm. ser ut til at den kommer rett fra utstillingsvinduet. Forrige eier opplyste at den stort sett har hengt ubrukt på motorfestet bak på rekka siden Bavaria`en var ny i 2012, og det kan vel da også forklare at nålventilen i flottørkammeret har hengt seg opp.

 

Som nevnt over går nå Mercury`en som en klokke etter at den fikk et kakk i skallen slik at nålventilen løsnet. Nå er jeg bare nysgjerrig på om noen vet om det er eksosrør på denne, eller om eksosen bare kjøres rett ned i stammen hvor den evakuerer gjennom de utganger som den finner der.

 

Jeg har forresten for vane å kjøre alle mindre 4-takstmotorer en runde med alkylatbensin ved sesongslutt, dette for å "rense bort" all 95-oktan fra systemet, samt at alkylatbensinen er like god når motoren skal startes til våren igjen. Dessuten er den skånsom med pakninger. Har alltid kjørt dette før sesongopplag på et par bensinaggregater, en liten Honda 2,3 hp påhengs, snøfreser, gressklipper ... m.m. Har derfor ikke hatt rutine for å tømme flottørhuset (det er vel dreneringsskruen til flottørhuset gul pil peker på).  Mercury`en ble kjørt ca 15 minutter i vanntønna med alkylat og regner da med at gammelt grums forsvinner med dette. Eller tar jeg feil igjen, Dieselfan? :smiley:

 

Sånn ser leamikken ut med motordeksel..

Mercury_5.jpg

 

 

Og her har du typenummeret...

Mercury_6.jpg

TideRace

TideRace

Takker igjen for gode råd!

Denne motoren fulgte med da vi overtok (for oss) ny seilbåt tidligere i høst, så jeg kjenner ikke historikken på denne. Under motorlokket ser den imidlertid veldig velholdt ut, hvor klistrelapper på motorblokka og hvite tekster som er hengt på kabler, mm. ser ut til at den kommer rett fra utstillingsvinduet. Forrige eier opplyste at den stort sett har hengt ubrukt på motorfestet bak på rekka siden Bavaria`en var ny i 2012, og det kan vel da også forklare at nålventilen i flottørkammeret har hengt seg opp.

 

Som nevnt over går nå Mercury`en som en klokke etter at den fikk et kakk i skallen slik at nålventilen løsnet. Nå er jeg bare nysgjerrig på om noen vet om det er eksosrør på denne, eller om eksosen bare kjøres rett ned i stammen hvor den evakuerer gjennom de utganger som den finner der.

 

Jeg har forresten for vane å kjøre alle mindre 4-takstmotorer en runde med alkylatbensin ved sesongslutt, dette for å "rense bort" all 95-oktan fra systemet, samt at alkylatbensinen er like god når motoren skal startes til våren igjen. Dessuten er den skånsom med pakninger. Har alltid kjørt dette før sesongopplag på et par bensinaggregater, en liten Honda 2,3 hp påhengs, snøfreser, gressklipper ... m.m. Har derfor ikke hatt rutine for å tømme flottørhuset (det er vel dreneringsskruen til flottørhuset gul pil peker på).  Mercury`en ble kjørt ca 15 minutter i vanntønna med alkylat og regner da med at gammelt grums forsvinner med dette. Eller tar jeg feil igjen, Dieselfan? :smiley:

Mercury_5.jpg

Mercury_6.jpg

TideRace

TideRace

Takker igjen for gode råd!

Denne motoren fulgte med da vi overtok (for oss) ny seilbåt tidligere i høst, så jeg kjenner ikke historikken på denne. Under motorlokket ser den imidlertid veldig velholdt ut, hvor klistrelapper på motorblokka og hvite tekster som er hengt på kabler, mm. ser ut til at den kommer rett fra utstillingsvinduet. Forrige eier opplyste at den stort sett har hengt ubrukt på motorfestet bak på rekka siden Bavaria`en var ny i 2012, og det kan vel da også forklare at nålventilen i flottørkammeret har hengt seg opp.

 

Som nevnt over går nå Mercury`en som en klokke etter at den fikk et kakk i skallen slik at nålventilen løsnet. Nå er jeg bare nysgjerrig på om noen vet om det er eksosrør på denne, eller om eksosen bare kjøres rett ned i stammen hvor den evakuerer gjennom de utganger som den finner der.

 

Jeg har forresten for vane å kjøre alle mindre 4-takstmotorer en runde med alkylatbensin ved sesongslutt, dette for å "rense bort" all 95-oktan fra systemet, samt at alkylatbensinen er like god når motoren skal startes til våren igjen. Dessuten er den skånsom med pakninger. Har alltid kjørt dette før sesongopplag på et par bensinaggregater, en liten Honda 2,3 hp påhengs, snøfreser, gressklipper ... m.m. Har derfor ikke hatt rutine for å tømme flottørhuset (det er vel dreneringsskruen til flottørhuset gul pil peker på).  Mercury`en ble kjørt ca 15 minutter i vanntønna med alkylat og regner da med at gammelt grums forsvinner med dette. Eller tar jeg feil igjen, Dieselfan? :smiley:



×
×
  • Create New...