Jump to content

Edit History

nie

nie

EL-basert drivlinje passer jo perfekt til å drive motorbåt.

Utfordringen er vel balansen mellom størrelse og pris for batteripakke og tilstrekkelig tilgang på ladekapasitet langs kysten vår.

 

Jeg har kjørt 102000km med EL-bil de siste fire årene. Både korte og lange turer og det har vært helt problemfritt. Ikke for at EL-bilen har hatt så stort batteri men bilen har tilgang på et nettverk av strategisk plasserte køfrie hurtigladere. Tilsvarende hadde ikke et batteri i en motorbåt behøvd å være så gigantisk (Joda. Stort men ikke gigantisk), hvis det bare fantes tilstrekkelig tilgang på rask lading langs kysten. 

 

Å utvikle batteridrevne båter med fornuftig batteristørrelse  er den enkle delen.

Å få på plass tilstrekkelig ladekapasitet vil bli mer krevende og vil dessverre forsinke kommersialiseringen av EL motorbåter.

 

 

 

nie

nie

EL-basert drivlinje passer jo perfekt til å drive motorbåt.

Utfordringen er vel balansen mellom størrelse og pris for batteripakke og tilstrekkelig tilgang på ladekapasitet langs kysten vår.

 

Jeg har kjørt 102000km med EL-bil de siste fire årene. Både korte og lange turer og det har vært helt problemfritt. Ikke for at EL-bilen har hatt så stort batteri men bilen har tilgang på et nettverk av strategisk plasserte hurtigladere.

Tilsvarende hadde ikke et batteri i en motorbåt behøvd å være så gigantisk (Joda. Stort men ikke gigantisk), hvis det bare fantes tilstrekkelig tilgang på rask lading langs kysten. 

 

Å utvikle batteridrevne båter med fornuftig batteristørrelse  er den enkle delen.

Å få på plass tilstrekkelig ladekapasitet vil bli mer krevende og vil dessverre forsinke kommersialiseringen av EL motorbåter.

 

 

 



×
×
  • Create New...