Jump to content

Edit History

Gudrun

Gudrun

Ja litt enig med Pinkvin i alle de som er negativ til nyvinninger.

Vi "gamle" har hatt vår tid, nå er det yngre krefter som tar over. De tenker helt nytt, på detaljer og løsninger vi overhodet ikke vurderte.

Kommentarfeltene i aviser etc. er daglig fulle av disse "gamlingene" (er gamling selv) som er imot det meste.

Husker suksesstreneren Sir Alex Fergusson gjentatte ganger sa at han satset alltid på ungdommene da det er de som er fremtiden. :yesnod:

 

I en artikkel som Eivind Amble (passert de 80)skrev nevnte han at han hadde ofte tenkt på drivstofføkonomien på de gamle skrogene som nå kunne bygges mye lettere og bruke motorer som ikke lengre tok "halve båten".

 

Ellers var det nevnt gangtid på en fritidsbåt. For ca. 30 år siden husker jeg en erfaren båtbygger som sa at gjennomsnittlig gangtid på en motor i en fritidsbåt var ca. 50 timer.

Har i tidligere tråder her hvor diskusjonen har kommet opp vært innom finn.no og plukket ut 20-30 vilkårlige båter med timeteller og funnet gjennomsnittet på de. Husker ikke lengre det nøyaktig tallet jeg fant, men det lå på rundt 60 en plass. Noen hylte og var helt uenig da de seilte Oslo Kirkenes 2 ganger i uken hele sommerhalvåret eller hva det var.  :giggle: :lol:

For de som vil er det bare å ta en ny runde og se hva det er i 2019. Helt nøyaktig blir det ikke, men det gir en pekepinn.

 

Høy pris på eldrift? Ja helt sikkert i dag, men når det startes masseproduksjon vil det endre seg drastisk.

 

Noen nevnte foilene i testbåten i videoen var et problem på grunt vann. Vel kunne ikke de omtrent felles helt inn i skroget og motoren vippes opp da?

 

De gamle hydrofoilene som seilte langs kysten for mange år siden hadde sine negative sider. Tok ikke så mye passasjerer, lite drivstofføkonomisk, alle satt trangt, trengte helt spesielle kaier for å kunne legge til, lett utsatt for skader på foilene hvis de traff gjenstander i sjøen, begrensninger på bølgehøyde og tekniske problemer. Så da katamaranene kom forsvant de fort.

Men de gamle hydrofoilene var båter konstruert på 50/60tallet så tipper det har skjedd mye på tegnebrettet siden da.

 

Nei må koke mer kaffe. 

 

Gudrun

Gudrun

Ja litt enig med Pinkvin i alle de som er negativ til nyvinninger.

Vi "gamle" har hatt vår tid, nå er det yngre krefter som tar over. De tenker helt nytt, på detaljer og løsninger vi overhodet ikke vurderte.

Kommentarfeltene i aviser etc. er daglig fulle av disse "gamlingene" (er gamling selv) som er imot det meste.

Husker suksesstreneren Sir Alex Fergusson gjentatte ganger sa at han satset alltid på ungdommene da det er de som er fremtiden.

 

I en artikkel som Eivind Amble (passert de 80)skrev nevnte han at han hadde ofte tenkt på drivstofføkonomien på de gamle skrogene som nå kunne bygges mye lettere og motorer som ikke lengre tok "halve båten".

 

Ellers var det nevnt gangtid på en fritidsbåt. For ca. 30 år siden husker jeg en erfaren båtbygger som sa at gjennomsnittlig gangtid på en motor i en fritidsbåt var ca. 50 timer.

Har i tidligere tråder her hvor diskusjonen har kommet opp vært innom finn.no og plukket ut 20-30 vilkårlige båter med timeteller og funnet gjennomsnittet på de. Husker ikke lengre det nøyaktig tallet jeg fant, men det lå på rundt 60 en plass. Noen hylte og var helt uenig da de seilte Oslo Kirkenes 2 ganger i uken hele sommerhalvåret eller hva det var.  :giggle: :lol:

For de som vil er det bare å ta en ny runde og se hva det er i 2019. Helt nøyaktig blir det ikke, men det gir en pekepinn.

 

Høy pris på eldrift? Ja helt sikkert i dag, men når det startes masseproduksjon vil det endre seg drastisk.

 

Noen nevnte foilene i testbåten i videoen var et problem på grunt vann. Vel kunne ikke de omtrent felles helt inn i skroget og motoren vippes opp da?

 

De gamle hydrofoilene som seilte langs kysten for mange år siden hadde sine negative sider. Tok ikke så mye passasjerer, lite drivstofføkonomisk, alle satt trangt, trengte helt spesielle kaier for å kunne legge til, lett utsatt for skader på foilene hvis de traff gjenstander i sjøen, begrensninger på bølgehøyde og tekniske problemer. Så da katamaranene kom forsvant de fort.

Men de gamle hydrofoilene var båter konstruert på 50/60tallet så tipper det har skjedd mye på tegnebrettet siden da.

 

Nei må koke mer kaffe. 

 



×
×
  • Create New...