Havarita
Pinkvin skrev for 4 timer siden:Og latterliggjøring av fremskritt av type "vil ta 200 år før det gir klimagevinst".... gir jo ingen mening.
----
Har aldri hevdet at tråden preges av uvitenhet, tvert i mot er det mange her som viser stor teknisk kunnskap om det som drøftes.
Antar at begge var rettet til meg. Jeg tar til meg begge.
Å vurdere ting opp mot hverandre er jo det som gir mening.
Det presenterte konseptet har interessante nyvinninger hva angår både foiler og materialer i skroget.
Det er en ubønnhørlig sammenheng mellom fartøyets vekt og hastighet og energibehov for å drive fartøyer fremover.
Med ingeniørbakgrunn innenfor fagområdet er det mulig å vurdere det tekniske løsninger opp mot alternativer.
Den virkelige 'Miljøvinningen' for dette fartøyet ligger i at man har redusert vekten på skroget med ca200kg ved bruk av karbonfiber. Det reduserer effektbehovet til fremdrift.
Den gevinsten er der uavhengig av foiler eller valg av fremdriftslinje.
Foiler gir bedre egenskaper inntil sjøene blir så store at de slår i / over skroget. Da kan det være direkte farlig (spesielt på flatbunnet skrog som her). De utgjør dog også noen ekstra kilo.
Designeren kan velge hvordan man nyttiggjør seg denne gevinsten ift designvekten på fartøyet:
-Man kan bruke den til å øke rekkevidden: 200kg spart gir rom for 200 kg mer drivstoff, da rekker man lengre.
-Man kan bruke det til å øke hastigheten, ved å installere mer motorkraft. (Og dertil forsterke skroget)
-Man kan ta ut gevinsten i redusert drivstoffkostnad både ved å kjøre samme hastighet med mindre pådrag. Denne kan toppes ytterligere med å velge en mindre motor, spare enda noen flere kg.
-Man kan øke nyttelasten ved å ta med 2 ekstra pax eller mer 'komfortutstyr'.
-Kombinasjon av ovenfornevnte.
-Man kan som i dette tilfellet velge å bruke alle de frigjorte kg til å erstatte bensin/dieseltank og motor med elmotor og batteripakke.
Jeg synes at valgt fremdriftsløsning er en dårlig utnyttelse av de gevinster som ligger i konseptet fordi:
-Det koster veldig mange penger.
-Man tar ikke ut noen gevinst i redusert energiforbruk.
-Man får kort rekkevidde.
-Man skal kjøre veldig mange driftstimer før man henter noen miljøgevinst.
I dette tilfellet er batterielektrisk fremdriftslinje rett og slett et tilbakeskritt i alle sammenhenger.
Som prototype og teknologidemonstrasjon, markedsføringsmessig er det supert.
Det utløser også en hel rekke forskningsmidler som er bra for produsenten.
Pinkvin: Jeg vil oppforde deg til å møte argumenter med motargumenter fremfor merkelapper til personer. Dette selv om du har bestemt deg.??