Jump to content

Edit History

Stradivarius

Stradivarius

Pinkvin skrev for 18 timer siden:

Om vi fortsatt drøfter fritidsbåter... du tenker fortsatt 1:1 ut fra det du skriver. 

 

Ja, og det er jo hele poenget! Slik du argumenterer kunne du like gjerne sagt at en kajakk kan erstatte en 50 fots motorbåt eller seilbåt fordi hvis eieren av en 50 fots båt velger å selge og kjøper seg en kajakk, så vil han tilpasse bruken deretter og sannsynligvis padle rundt alene på kortere turer innaskjærs istedenfor å dra på lengre feriereiser med familie og venner. Så kunne du sikkert også kommet med "beviser" av anekdotisk karakter på at mange av båtene på 50 fot bare brukes på kortere turer innaskjærs, osv. Se på alle trådene her på forumet hvor folk lurer på hvilken båt de skal velge! Hvis man svarer i slike tråder: "Det spiller ingen rolle hva du velger, bare kjøp deg en vilkårlig båt og tilpass din egen bruk til båtens egenskaper," vil man neppe bli tatt alvorlig.

 

Min oppfatning er at det er nødvendig å tenke 1:1 for å overhodet kunne foreta en sammenligning som gir mening. Ofte dras det paralleller til biler og når det gjelder elektriske biler, er rekkevidden noe som ofte sammenlignes. De fleste modeller fås med ulik rekkevidde, enten det er fordi produsenten tilbyr en billigere versjon med lavere rekkevidde, eller fordi nyere biler har oppgraderinger som øker rekkevidden. Hvis man ser på én bil som har en rekkevidde på 300 km og en annen bil som har en rekkevidde på 200 km, er det bare 1:1-sammenligninger som gir mening. Men du kan jo alltid si ting som at det bare er å lade litt oftere, så klarer du deg med 200 km rekkevidde, eller at det bare er å skru av klimaanlegget (og kle godt på seg om vinteren) og kjøre saktere, så kan du kompensere for lavere nominell rekkevidde.

 

Men det er helt meningsløst å tenke slik når utgangspunktet er at man vil sammenligne bilene for å finne den man mener passer best til eget bruk. Selvsagt går det an å klare seg med mindre rekkevidde hvis man lader oftere, eller øker rekkevidden ved å ofre komforten og/eller sette ned farten. Men det er likevel et faktum at mange folk betaler i dyre dommer for større batteribatteripakker slik at de får økt rekkevidde. Med andre ord: De betaler for å tilpasse bilens egenskaper til sine behov. Ikke omvendt!

 

Hvis det er båtene (eller bilene) man vil sammenligne, må man forutsette lik bruk og tenke 1:1. Hvis ikke er det bruken du sammenligner, evt. kombinasjonen.

Stradivarius

Stradivarius

Pinkvin skrev for 17 timer siden:

Om vi fortsatt drøfter fritidsbåter... du tenker fortsatt 1:1 ut fra det du skriver. 

 

Ja, og det er jo hele poenget! Slik du argumenterer kunne du like gjerne sagt at en kajakk kan erstatte en 50 fots motorbåt eller seilbåt fordi hvis eieren av en 50 fots båt velger å selge og kjøper seg en kajakk, så vil han tilpasse bruken deretter og sannsynligvis padle rundt alene på kortere turer innaskjærs istedenfor å dra på lengre feriereiser med familie og venner. Så kunne du sikkert også kommet med "beviser" av anekdotisk karakter på at mange av båtene på 50 fot bare brukes på kortere turer innaskjærs, osv. Se på alle trådene her på forumet hvor folk lurer på hvilken båt de skal velge! Hvis man svarer i slike tråder: "Det spiller ingen rolle hva du velger, bare kjøp deg en vilkårlig båt og tilpass din egen bruk til båtens egenskaper," vil man neppe bli tatt alvorlig.

 

Min oppfatning er at det er nødvendig å tenke 1:1 for å overhodet kunne foreta en sammenligning som gir mening. Ofte dras det paralleller til biler og når det gjelder elektriske biler, er rekkevidden noe som ofte sammenlignes. De fleste modeller fås med ulik rekkevidde, enten det er fordi produsenten tilbyr en billigere versjon med lavere rekkevidde, eller fordi nyere biler har oppgraderinger som øker rekkevidden. Hvis man ser på én bil som har en rekkevidde på 300 km og en annen bil som har en rekkevidde på 200 km, er det bare 1:1-sammenligninger som gir mening. Men du kan jo alltid si ting som at det bare er å lade litt oftere, så klarer du deg med 200 km rekkevidde, eller at det bare er å skru av klimaanlegget (og kle godt på seg om vinteren) og kjøre saktere, så kan du kompensere for lavere rekkevidde.

 

Men det er helt meningsløst å tenke slik når utgangspunktet er at man vil sammenligne bilene for å finne den man mener passer best til eget bruk. Selvsagt går det an å klare seg med mindre rekkevidde hvis man lader oftere, eller øker rekkevidden ved å ofre komforten og/eller sette ned farten. Men det er likevel et faktum at mange folk betaler i dyre dommer for større batteribatteripakker slik at de får økt rekkevidde. Med andre ord: De betaler for å tilpasse bilens egenskaper til sine behov. Ikke omvendt!



×
×
  • Create New...