Jump to content

Edit History

Mulligan

Mulligan

nomen skrev for 14 timer siden:

Det snakkes mye om lettdrevne skrog og hvor lite energi de trenger for å drives fremover her nå. Supert!

Da kan man jo klare seg med en liten tass av en dieselmotor til å drive den frem.

Ja akkurat.

Og fått lite forbruk og utslipp.

Effektive skrog er ikke noe nytt. Tetraideskroget som var populært på 50 og 60 tallet gjorde 10-12 knop med en 7-9 Sleipner ombord.

Nigel Irens og andre har i nyere tid vist at det går an å lage svært drivstoffeffektive skrog. Trimaranene jeg kommer trekkende med her er ultra effektive. Problemet er at folk vil ikke ha dem. De vil ha kassene som brøyter seg fram med en hinsides bruk av motorkraft.

Jeg seilte engang Banner 28. Den hadde en 10 hk Honda innenbordsmotor. Den kjørte fra Joda 24 med 36 hk Volvo. Hvorfor?

 

Mulligan

Mulligan

nomen skrev for 14 timer siden:

Det snakkes mye om lettdrevne skrog og hvor lite energi de trenger for å drives fremover her nå. Supert!

Da kan man jo klare seg med en liten tass av en dieselmotor til å drive den frem.

Ja akkurat.

Og fått lite forbruk og utslipp.

Effektive skrog er ikke noe nytt. Tetraideskroget som var populært på 50 og 60 tallet gjorde 10-12 knop med en 7-9 Sleipner ombord.

Nigel Irens og andre har i nyere tid vist at det går an å lage svært drivstoffeffektive skrog. Trimaranene jeg kommer trekkende med her er ultra effektive. Problemet er at folk vil ikke ha dem. De vil ha kassene som brøyter seg fram med en hinsides bruk av motorkraft.

Jeg seilte engang Banner 28. Den hadde en 10 hk Honda innenbordsmotor. Den kjørte fra Joda 24 med 36 hk Volvo. Hvorfor?

 



×
×
  • Create New...