
Havarita
Båtene skal jo brukes til noe også, og det er den tiltenkte bruken som styrer hvilke kompromisser man må ta.
Derfor får 'campingvogner' som er gode å bo i, og regatta/racingbåter som er fantastiske til det de er designet for, og ikke kan brukes til noe annet. Og selvsagt alle varianter i mellom.
Yrkesfartøyer har også sin tiltenkte bruk.
Noen ganger må designen bare være kul nok til å trekke oppmerksomhet.
Det er smått utvalg av bittesmå diesler i dag. Man trenger ikke mer enn 6- 10 hk i en 25ft båt som skal gjøre 7knop. Men man installerer gjerne 30-50hk fordi det omtrent ikke finnes mindre. Da velger man gjerne en båt som gjør 12-16knop med samme motor.
At drivstoffkostnaden er så liten, og støybildet fra 3 syl er lettere å få bort er også en del av dette bildet.
Saktegående dieselmotorer er generelt mer energieffektive og uslitelige enn high speed diesler.