
Havarita
Skulle like å se 'miljøegenskapet' for dette elektroflyet fra vugge til grav.
I beste fall klarer man å flytte et 'karbonavtrykk' i Norge til en forurensing et annet sted i verden hvor man produserer og avvikler batterier.? Det er sannsynlig at den siste er størst.
Ett fly vil ha like stort kraftbehov som resten av flyplassen står det i artikkelen.
På hver flyplass. Strømprisen blir etterhvert så dyr at Avinor vil ha egne generatorer på flyplassen for å produsere strøm til flyene. Eller foresten; ihht Parisavtalen må de jo stå utenfor Norge slik at vi får med oss overføringstapene også. Her snakker vi global supermiljøgevinst med supereffektive elektromotorer folkens.??
Ett fly klarer kanskje 1 g t/r SVG-BGO per arbeidsdag og må lade 4-8t i hver ende.
6-8 fly for å opprettholde dagen rutetilbud. Vi snakker om supermiljøgevinster. Gevinsten med 8 fly er jo 8 ganger så stor som ett fly.
Å f%&#, det var 7 batterier som skulle lades samtidig, og ett i lufta.
Hvordan kom vi dit at vi ikke stiller noen kritiske spørsmål før slike artikler publiseres?
PS: Det er ikke bare flyplassens sin strømpris og nettleie som blir høyere når etterspørselen etter strøm øker.
OBS: Finansdepartementet kan faktisk finne ut at de tjener penger på dette.