Midtpinne
Diesel er vanskeligere å antenne enn hydrogen, og diesel-lekkasjer er mer plagsomme enn farlige. Hydrogen og bensin kan vel sammenlignes når det kommer til eksplosjonsfare. Hydrogen er vel hakket bedre i og med at det er lettere enn luft, mens bensindamp er tyngre enn luft. Når bensin antennes i friluft tar ofte store flater fyr, mens for hydrogen går gassen opp og vekk og eksplosjonen blir dermed mindre farlig enn en eksplosjon forårsaket av en bensinlekkasje. Om man sprenger en bensintank eller en hydrogentank kommer vel litt ut på det samme, du vil ikke være i nærheten av eksplosjonen.
Veldig mange av oss drar rundt på bensintanker og propanflasker med dårlig vedlikeholde slanger og tenker lite over det. Man blir fort vant med ting og da blir de ikke så farlige.
Ombygging av fritidsbåter fra fossilt er en morsom greie som man gjør på grunn av at man liker det. Det har blitt mange gode forretninger av at folk har gjort ting de syntes var gøyale og hadde troa på det de drev med. Økonomien i en ombygging akkurat nå er helt klart ulønnsom slik det er i dag. Jeg regnet på det selv ved motorbytte for noen få år siden, og det var ikke aktuelt. Dyrt og latterlig liten rekkevidde med EL-motor og batterier for en 35 fots seiler med skrogfasong fra 60-tallet. Jeg tror kanskje det er blitt litt bedre, men for mange vil det ikke være et bytte som er forenlig med det båtlivet de kjenner.
En annen ting som gjør spesielt diesel fordelaktig for meg er varme. Jeg bor i nord og jeg trenger varme i båten både sommer og vinter. Når båten blir en hytte så blir også energibehovet stort og da blir batterier puslete ganske fort.
Men det hadde vært utrolig deilig å bytte ut dieselen med noe som forurenset mindre, luktet mindre og som kunne drive en motor som er stille. Foreløbig er mitt beste middel mot bråket fra motoren å heise seilene dersom vinden er god.