bjoris
3 hours ago, Marwin said:Det er ikke nok byggestener til batteriene (sjeldne jordartsmineraler) i verden til å kunne elektrifisere bilparken.
Langt mindre alle båter og fly...
Og hvor skal all den lade-energien komme fra? Eneste mulighet er vel atomkraft? Hvis man ikke spekker naturen og havene med fugledrepende vindmøller da?
Spennende å følge med.fremover...
Ny batteri-teknologi (solid-stat batterier eller fast stoff batterie) kommer kommersielt i 2022-2025. Disse vil bruke mye mindre av de sjeldne mineralene som brukes i dag, de vil også ha en rekke andre fordeler som gjør dem total overlegne dagens litium batteri som faktisk begynner å bli svært bra med gode muligheter for gjennvinning av disse sjelden mineralene. Disse batteriene vil kunne endre hvordan vi ser på batteridrift i båt også, selv om ikke jeg heller ser for meg en Viknes 1080 mose avgårde i 25 knop på strøm, det krever bare så altfor mye energi og er jo også et stor varsko om at slike produkter kan få det svært vanskelig om 5-10 år fra nå når veldig mye annet går super lett på strøm. Ja, jeg vet det er veldig krevende å lage hurtigladere rundt forbi på kysten så heller ikke jeg tror på en utstrakt elektrifisering av fritidsflåten med det første, både fordi dette er produkter som er ekstremt energikrevende og fordi det er så omfattende å lage infrastrukturen som trengs for at elektriske produkter skal kunne fungere, i kombinasjon med at omfanget er lite ifht biler f.eks
Jeg har ikke noe svar på dette, det er jo politisk hvordan dette blir styrt, verdensarvfjordene kan ikkje kommersielt benyttes fra 2026 på annet enn 100% utslippsfritt, det er jo ett kraftig hint om hva som kommer, jeg tviler på at vi fritidsbåteiere får slippe unna og det er poenget. Raske fritidsbåter med høyt energiforbruk kan rett og slett bli forbudt å bruke, evt kan det bli lagt så mye avgifter at vi blir tvunget til å rusle avgårde på tomgang og bruken vil bli deretter...
Når det gjelder hvordan en skal få tak i nok strøm totalt i Norge, så er det svært enkelt. Det går med mer energi til å produsere en liter diesel/bensin enn en elbil bruker på å kjøre en mil. Dette er bare i raffinieringsprosessen. Lokalt vil det nok være noen utfordringer med å skaffe nok strøm pga at utbygging av infrastrukturen er dårlig (pengene fra inntjeningen har gått i lommene på eierne heller enn til oppgradering av tjenestene, klassiker). MEN helt enig når det gjelder norges langstrakte kyst som jeg seilt i fjor (iallefall deler av den på 61 dager), det er vanskelig å se for seg hurtigladere selv med vesentlig bedre batterier som kan dekke motorisert drift langs kysten...
Jeg er svært i tvil selv. Vi har nettopp gått fra seilbåt til motorbåt fordi vi ikke har tid og familien eller ikke interesse av å seile, farten vi fikk med motorbåten har gitt oss helt nye muligheter i praksis, men selv vår båt som bruker en brøkdel av det en Princess gjør f.eks så syns jeg det er betenkelig å legge på ut en kveldstur til landstedet og bruke 40-50 liter. Båten jeg drømmer om bruker jo også ca det dobbelte av dette og da begynner det å grense til galskap føler jeg selv om jeg nok økonomisk hadde stått i det så siden interessen for båt og sjø er så stor...
Jeg har faktisk begynt å tenke på om vi ikke må tilbake til seilbåt for å kunne være så mye på sjøen som jeg ønsker uten at fotavtrykket skal bli noe en skjemmes over...