Havarita
Pinkvin skrev for 22 timer siden:Jeg kjører ca en mil på den strømmengden en bruker for å lage en liter bensin.
Å bruke strøm for å lage bensin er som å slakte grisen for å spise grøt. Mao dumt.
Dette blir jo litt sirkelargumentasjon.
Man bruker energi for å produsere olje/gass/bensin og strøm. Man bruker også energi på produsere kraftverk, vindmøller, biler og båter.
Og for å drifte og holde disse vedlike.
Fra toppen av hukommelsen mener jeg 14% kan legges på for bensin for å dekke produksjon, rafinering og distribusjon.
For vannkraft tror jeg påslaget er meget mindre.
For vindmøller sannsynligvis i samme området som bensin. Tar man dem til havs, blir påslaget mye høyere.
Når man bruker fossilt brennstoff for å produsere strøm, for så å lade batterier og så kjøre båt, vil dette nesten være det samme som om båten hadde bensin/dieselmotor. Man taper litt på overførings/ konverteringstap, og vinner litt med bedre virkningsgrad for store anlegg enn små.
Det går an å regne på ulike miljøbelastninger ved de ulike alternativer. Det vil være riktig å ta med produksjon/drift og destruksjon.
I sum koker det ned til hvordan man vekter ulike miljøbelastninger opp mot hverandre.
Når de som regner har ulike preferanser, vil svarene man får også være forskjellige.
Det er dessverre ikke alltid at elektrisk kommer best ut, eller at fossilt kommer best ut. Det kommer an på:
-Hvem som regner
-Hvilket svar man ønsker
-Hvilket svar man har fått i oppdrag å få
-Hvordan ulike faktorer vektes
-Hva man utelater / tar med
-Hva svaret har å si for fremtidige oppdrag.
Så er det ikke så rart at man ikke blir enige.