Jump to content

Edit History

Havarita

Havarita

Når man diskuterer om en batterielektrisk bilpark er positiv miljømessig. Man står enkelt og greit ikke overfor en overgang til elektrisk drift av båtparken.

 

https://www.nettavisen.no/okonomi/hvor-miljovennlige-er-egentlig-elbilene/3423875461.html

 

Man får aldri nok driftstimer til at det er miljømessig rasjonelt. 

Noen regneeksempler:

 

100'km er 2000 driftstimer med 50km/t. Jf båt: 40 år med 50t/år.

 

Man kan altså (med bakgrunn i artikkelen) drifte en dieselbåt i 40 år før man er miljømessig på startpunktet for en elektrisk.

 

En annen vinkel:

100'km , 0,5l/mil tilsvarer 5000l drivstoff: 

 

Eksempel Saktegående deplasementsbåt 25ft i økonomifart: ca 5 l/time : 1000 driftstimer

50t/år =>  20 år før man er på startpunktet for en elektrisk.

 

Eksempel Candella som artikkelen startet med:

Bensin outboard 70-100hk i økonomihastighet ca 15l/time: 

50t/år => 7 år før man er på startpunktet for elektrisk.

På sjøen 2t/day hver dag i en måned tror jeg er over typisk bruk for en slik båt.

 

Andre regnestykker setter skjæringspunktet på 500' km.

Andre igjen mener batterielektrisk aldri gir noen miljøfordel.

 

Så det samfunsmessige poenget med å 'gå over til elektrisk fremdrift' i fritidsbåt var: 

-at det kan vi like gjerne kan la være.

Havarita

Havarita

Når man diskuterer om en elektrisk bilpark Man diskuterer om  står enkelt og greit ikke overfor en overgang til elektrisk drift av båtparken.

 

https://www.nettavisen.no/okonomi/hvor-miljovennlige-er-egentlig-elbilene/3423875461.html

 

Man får aldri nok driftstimer til at det er miljømessig rasjonelt. 

Noen regneeksempler:

 

100'km er 2000 driftstimer med 50km/t. Jf båt: 40 år med 50t/år.

 

Man kan altså (med bakgrunn i artikkelen) drifte en dieselbåt i 40 år før man er miljømessig på startpunktet for en elektrisk.

 

En annen vinkel:

100'km , 0,5l/mil tilsvarer 5000l drivstoff: 

 

Eksempel Saktegående deplasementsbåt 25ft i økonomifart: ca 5 l/time : 1000 driftstimer

50t/år =>  20 år før man er på startpunktet for en elektrisk.

 

Eksempel Candella som artikkelen startet med:

Bensin outboard 70-100hk i økonomihastighet ca 15l/time: 

50t/år => 7 år før man er på startpunktet for elektrisk.

På sjøen 2t/day hver dag i en måned tror jeg er over typisk bruk for en slik båt.

 

Andre regnestykker setter skjæringspunktet på 500' km.

Andre igjen mener batterielektrisk aldri gir noen miljøfordel.

 

Så det samfunsmessige poenget med å 'gå over til elektrisk fremdrift' i fritidsbåt var: 

-at det kan vi like gjerne kan la være.

Havarita

Havarita

Når man diskuterer om en elektrisk bilpark Man diskuterer om  står enkelt og greit ikke overfor en overgang til elektrisk drift av båtparken.

 

https://www.nettavisen.no/okonomi/hvor-miljovennlige-er-egentlig-elbilene/3423875461.html

 

Man får aldri nok driftstimer til at det er miljømessig rasjonelt. 

Noen regneeksempler:

 

100'km er 2000 driftstimer med 50km/t. Jf båt: 40 år med 50t/år.

 

Man kan altså (med bakgrunn i artikkelen) drifte en dieselbåt i 40 år før man er miljømessig på startpunktet for en elektrisk.

 

En annen vinkel:

100'km , 0,5l/mil tilsvarer 5000l drivstoff: 

 

Eksempel Saktegående deplasementsbåt 25ft i økonomifart: ca 5 l/time : 1000 driftstimer

50t/år =>  20 år før man er på startpunktet for en elektrisk.

 

Eksempel Candella som artikkelen startet med:

Bensin outboard 70-100hk i økonomihastighet ca 15l/time: 

50t/år => 7 år før man er på startpunktet for elektrisk.

På sjøen 2t/day hver dag i en måned tror jeg er over typisk bruk for en slik båt.

 

Andre regnestykker setter skjæringspunktet på 500' km.

Andre igjen mener batterielektrisk aldri gir noen miljøfordel.

 

Så det samfunsmessige poenget med å 'gå over til elektrisk fremdrift' i fritidsbåt var: 

-at vi like gjerne kan la være.

Havarita

Havarita

Når man diskuterer om en elektrisk bilpark Man diskuterer om  står enkelt og greit ikke overfor en overgang til elektrisk drift av båtparken.

 

https://www.nettavisen.no/okonomi/hvor-miljovennlige-er-egentlig-elbilene/3423875461.html

 

Man får aldri nok driftstimer til at det er miljømessig rasjonelt. 

Noen regneeksempler:

 

100'km er 2000 driftstimer med 50km/t. Jf båt: 40 år med 50t/år.

 

Man kan altså (med bakgrunn i artikkelen) drifte en dieselbåt i 40 år før man er miljømessig på startpunktet for en elektrisk.

 

En annen vinkel:

100'km , 0,5l/mil tilsvarer 5000l drivstoff: 

 

Eksempel Saktegående deplasementsbåt 25ft i økonomifart: ca 5 l/time : 1000 driftstimer

50t/år =>  20 år før man er på startpunktet for en elektrisk.

 

Eksempel Candella som artikkelen startet med:

Bensin outboard 70-100hk i økonomihastighet ca 15l/time: 

50t/år => 7 år før man er på startpunktet for elektrisk.

På sjøen 2t/day hver dag i en måned tror jeg er over typisk bruk for en slik båt.

 

Andre regnestykker skjæringspunktet er 500' km.



×
×
  • Create New...