
Havarita
Dette blir som å drikke seg full, fordi man skal bli rik på panten.
En batteripakke på 120kWh tilsvarer 9 stk Tesla Powerwalls.
Batteripakka koster ca 700kNOK og veier ca 1000 kg av båtens deplasement på 2600kg.
Fremdriftslinjen forøvrig koster og veier også en del.
1600kg på resten av båten er bra for 25fot, men ikke superlett. Den ser veldig spartansk ut.
Askeladden C76 veier 1600kg (ex motor):
40 knop på oppnåes med 200hk outboard.
Rekkevidde 30-35 nm ved 20-30 knop krever 36-47 liter bensin. (ref Askeladdens produktark)
Båtens vekt: 1600kg
50l bensin: ~50kg (Har 230liters tank, så du rekker 5 ganger så langt)
Suzuki DF200ATX: 275kg
Da drar du rundt med: 1925 kg
Suzuki DF 200ATX koster ca 150KNOK av C76 utsalgspris på ca 800.000,-
Edit: Den spratansk innredede elektroherligheten er priset til €300.000,- (kr 3.057.000,-).
Prisdifferansen til C76 er hele kr 2.251.000,-.
Man kan da brenne 132.000 liter med bensin for ekstrakostnaden, ex renter. (ca 66 år med gjennomsnitt bruk).
Gitt at batteripakken varer så lenge, og man har tilgang på gratis penger, kan man deretter kanskje spare noen kroner.
Rentekostnaden av 2.251 kNOK er kr 67.000,- kr per år med 3%. Det kan man alternativt kjøpe bensin for.
På toppen får man en latterlig lav rekkevidde. Man kan faktisk spare kroner: Om man bruke hele batterikapasiteten mer en 1667 ganger i året og har tilgang på gratis strøm. (4,5 ganger om dagen, alle dager, året rundt).
Og forutsatt at man får igjen 2.251kNOK mer enn for alternativet den dagen man skal selge.
Dette må bli en superbra investering. .
Noen tror at man gjør miljøet en tjeneste med å flytte rundt på 600kg ekstra på sjøen med samme hastighet. Virkeligheten er dog ikke slik. Det vil ganske enkelt kreve en større energimengde som må komme fra et sted.
I tillegg har batteriproduksjon og avhending noen betydelige ulemper ift miljø og samfunnsansvar.