Marius Engel Startet 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2019 Jeg har hentet ny Terhi 440, vannlinjen er merket av, og nå står den på henger i garasjen. Båten er totalt 150 kilo. For at jeg skal kunne få lukket garasjen må båten av hengeren, og jeg vil ha den av hengeren for å kunne prime og bunnsmøre innendørs, uten at kjølruller og henger kommer i konflikt. Jeg tenkte å feste stropper i taket, heise av båten, og kjøre ut hengeren. Når jeg er ferdig kjører jeg inn hengeren og senker båten ned igjen. Men for å unngå stropper som kommer i konflikt med priming og bunnstoffing tenkte jeg å henge båten etter fortøyningsøyet i baugen, og de to fortøyningsøyene bak. Belastningen på disse blir da i området 75 kilo foran og bak. Og etter båten er heist opp støtter jeg opp med 4 stk 2x4 toms stendere under fenderlistene. Er det trygt å heise en båt på 150 kilo etter festene beregnet for fortøyninger? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Hvor trygt skal jeg ikke si noe om...men ----------------- Men fortøynigsfestene bør kunne holde båtens vekt ...kan jo rykke å dra litt ved brygger i skittvær Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Jeg kan heller ikke si hvor trygt det er, men jeg forventer at den tåler det. Spesielt når du gir ekstra støtte med 2x4" oppunder fenderlist. Hvis det er hull gjennom skroget i forbindelse med motorbrønnen så kan du evt bruke det også. Når du ikke jobber med den så kan du jo sette opp en støtte to steder på kjølen også. Bare så du vet at den har avlastning er den er konstruert for å ha belastning. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Marius Engel Svart 8.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Jeg prøvde meg fram forsiktig. Ser ut til at festene tåler det rikelig. jeg har en lastestropp under midten på båten som jeg strammer opp når jeg ikke jobber med den for å avlaste. Funket bra dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 8.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Og nå henger den en meter over garasjegulvet, mens det blåser ute. MYE bedre å jobbe slik, enn å ligge under gamle RIBen som stod på en lav henger ute i regnet ???? Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 (redigert) Du kan jo også vippe båten rundt - og legge båten med kjølen i været, så slipper du å ligge langflat på gulvet og male «oppover». Mye enklere jobb, og 150 kg klarer to mann å snu. Og mye tryggere, rent sikkerhetsmessig. Vipp tilbake på traileren etter endt jobb. Redigert 8.Oktober.2019 av ArvidKa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 8.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 (redigert) ArvidKa skrev 43 minutter siden: Du kan jo også vippe båten rundt - og legge båten med kjølen i været, så slipper du å ligge langflat på gulvet og male «oppover». Mye enklere jobb, og 150 kg klarer to mann å snu. Og mye tryggere, rent sikkerhetsmessig. Vipp tilbake på traileren etter endt jobb. Det var den opprinnelige planen, men vi må være 4 stk for å løfte den av hengeren, snu den, og bære den inn i garasjen uten at vi sliter oss ut og risikerer å skade båten. Samme når den skal ut igjen. Nesten umulig å finne ett tidspunkt hvor 4 av naboene er hjemme samtidig, og ikke er opptatt. Det er ikke plass til å snu den inni garasjen. Dette klarer jeg enkelt alene, så derfor ble det slik i stedet. Redigert 8.Oktober.2019 av Marius Engel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Der den nå.henger: slipp ned og fjern babord stropp bak. Båten vil da krenge/ snu seg delvis selv der den henger skjevt.. Senk ned båten på høykant og snu resten når den hviler på ripen. Jevn og kontrollert snuing hvor man ikke trenger å være et helt nabolag. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 8.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Jeg fikk hjelp av 2 naboer, det var ikke så vanskelig å få snudd den. Mye bedre arbeidsstilling :) Ikke så veldig viktig når den bare skal bunnsmøres ett strøk, men med priming og pussing i tillegg er det greit med god arbeidsstilling :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.