Jump to content

Hjelperedskap til montasje av stram (krympet) kalesje

skyhawk

Recommended Posts

Kalesjen har vært av båten en stund, og jeg har problemer med å sette den på igjen. Jeg opplever at den har krympet nokså mye (den ble tatt av tørr og har vært lagret tørt). Kalesjen er forsynt med trykknapper og det er umulig å få mange av disse på plass. Jeg har forsøkt å dynke kalesjen med vann, samt løsne alle bøylefester, men dette har hjulpet lite. Jeg har simpelthen ikke fingre til å strekke mer.

Finnes det spesielt verktøy som kan hjelpe til å strekke i kalesjen, eller finnes det metoder som kan gjøre dette lettere?

Takk for gode råd og innspill. Kalesjen er egentlig moden for utskifting, men jeg har drøyet dette. Den har trykknapp-system, og da er det absolutt ingenting å gå på for å få dette til å passe. Kalesjen har vært av siden juli og lagret innendørs. Bimitoppen har vært rullet rundt toppstangen i eget trekk (denne kan være en av årsakene til krymping). Det er sidefagene jeg sliter med. Topp, front og hekk er på plass.
Vi får noen dager med regn nå, så jeg lar dette bløte seg godt og prøver igjen. Jeg har liten lyst til å bruke noe redskap på dette, men vi får se.

IMG_80451.jpg.b4e3c70be1ec8ce25411a4aa1a8f9a56.jpg

Her er det nok plasten som har krympet og stivnet litt ja. Ville ha prøvd å strekke mens du varmer med en hårføner. La gjerne sidestykkene ligge I 30 graders vann til like før montering, og varm jevnt underveis for å få den på plass. Alternativt vent på en varm solfylt dag, men det kan fort ta litt tid på denne siden av sesongen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tipper man kommer langt med å helle 10 liter lunka vann, typ 30-40 grader, over vinduet mens det er på plass. Mulig jeg tenker feil, men tenker det kan gi en jevnere og skånsom oppvarming over hele plastpartiet vs hårføner. 

Deretter strekke på plass. 

Eventuelt dynke et håndkle i godt lunka vann, legge den over ruta og på den måten varme opp. 

Eventuelt kjøre dieselvarmer/ el-ovn på full spiker, en solskinnsdag... 

bare noen ideer som jeg ikke står ansvarlig for ?

Redigert av Eureka (see edit history)
  • 1 måned senere...

Takk for mange gode forslag. Dette er nok en kombinasjon av at både duk og plast har gitt seg. Kalesjen er i dårlig forfatning, og står for utskifting. Forøvrig er båten nå tatt på land og vinterlagret under presenning. Jeg kjøper det lille verktøyet som er vist over, men jeg kommer ikke til å foreta meg noe før til våren. Båten blir lagt for salg i forkant av sjøsetting, og jeg tar hensyn til behovet for skifte av kalesje i prisen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...