Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

For en normal jordomseiling er det ikke veldig avansert seiling som kreves.

Det grunnleggende lærer man på et skikkelig seilkurs. Vi har venner som var på Gran Canaria 1 uke etter at de kjøpte seg en 39 fots seilbåt som første seilbåt. De har kun motorbåterfaring fra før. De mestrer dette helt fint. 

Så er det ut og seile og bli kjent med egen båt, inkludert noen lengre turer der båten seiles døgnet rundt. Stavanger- Shetland er for kort etter mine tanker til å teste om man liker å seile på havet - man må være i sjøen 2-3 døgn for å få feeling med hvordan ting er. start i bra vær og lær etterhvert. Det å lese og forstå værmeldinger kommer etterhvert.

Vår første tur var Kristiansand Edinburgh. Mener å huske det var 3,5 døgn. 12 av disse timene var i røft vær. Vi visste alle at det var meldt - men det ble litt tøffere enn tenkt da de 2 andre ombord spøy seg gjennom kulingen. Men ingen ble skremt og vi har seilt lenger enn det siden den gang :-) Vi hadde 14-16 ms og 4-6 meter sjø (meldt 2,8 m signifikant). Jeg falt av ca 30 grader fra planlagt kurs, hvilket gjorde livet mye mer behagelig ombord.

Bitteliten

Bitteliten

Det grunnleggende lærer man på et skikkelig seilkurs. Vi har venner som var på Gran Canaria 1 uke etter at de kjøpte seg en 39 fots seilbåt som første seilbåt. De har kun motorbåterfaring fra før. De mestrer dette helt fint. 

Så er det ut og seile og bli kjent med egen båt, inkludert noen lengre turer der båten seiles døgnet rundt. Stavanger- Shetland er for kort etter mine tanker til å teste om man liker å seile på havet - man må være i sjøen 2-3 døgn for å få feeling med hvordan ting er. start i bra vær og lær etterhvert. Det å lese og forstå værmeldinger kommer etterhvert.

Vår første tur var Kristiansand Edinburgh. Mener å huske det var 3,5 døgn. 12 av disse timene var i røft vær. Vi visste alle at det var meldt - men det ble litt tøffere enn tenkt da de 2 andre ombord spøy seg gjennom kulingen. Men ingen ble skremt og vi har seilt lenger enn det siden den gang :-) Vi hadde 14-16 ms og 4-6 meter sjø (meldt 2,8 m signifikant)

Bitteliten

Bitteliten

Så er det ut og seile og bli kjent med egen båt, inkludert noen lengre turer der båten seiles døgnet rundt. Stavanger- Shetland er for kort etter mine tanker til å teste om man liker å seile på havet - man må være i sjøen 2-3 døgn for å få feeling med hvordan ting er. Vår første tur var Kristiansand Edinburgh. Mener å huske det var 3,5 døgn. 12 av disse timene var i røft vær. Vi visste alle at det var meldt - men det ble litt tøffere enn tenkt da de 2 andre ombord spøy seg gjennom kulingen. Men ingen ble skremt og vi har seilt lenger enn det siden den gang :-)

Bitteliten

Bitteliten

Det grunnleggende lærer man på et skikkelig seilkurs (har venner som var på GranCanaria 1 uke). Det finnes mange som tilbyr dette. 

Så er det ut og seile og bli kjent med egen båt, inkludert noen lengre turer der båten seiles døgnet rundt. Stavanger- Shetland er for kort etter mine tanker til å teste om man liker å seile på havet - man må være i sjøen 2-3 døgn for å få feeling med hvordan ting er. Vår første tur var Kristiansand Edinburgh. Mener å huske det var 3,5 døgn. 12 av disse timene var i røft vær. Vi visste alle at det var meldt - men det ble litt tøffere enn tenkt da de 2 andre ombord spøy seg gjennom kulingen. Men ingen ble skremt og vi har seilt lenger enn det siden den gang :-)

• Create New...