Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Vi har seilt ca 4000 nm de to siste somrene med mannskap på 2 voksne og  1 tenåring på deler. Det funker helt fint - vi går 3 timer på og 3 timer av når vi er 2 voksne ombord. Med tenåringen ombord har de voksne tatt natta seg i mellom (3/3) så har tenåringen tatt dagvakter - hvilket gjør at de voksne for 6 timers sammenhengende hvile på dagen. En sjelden gang må vaktprogrammet avvikes, som feks da vi krysset engelske kanal på natta og kom inn i en steam av fergetrafikk, eller da vi seilte inn Thames Estuary på natta med kuling i hekken og mye stor nyttetrafikk rundt oss.

Det er noe helt annet å seile på åpent hav enn lengre feriestrekk innaskjærs. Vaktene på havet går ut på å holde utkikk, følge med på radar/AIS og trimme seil i ny og ne. Et godt skipsbibliotek er viktig - for det blir mye tid til lesing om været er OK.

Seilars poeng med å ha en båt som er utstyrt og i stand til lengre tur er godt og viktig. Ref tråden jeg startet om optimal langturbåt. Med et budsjett på 1,7 mill som TS har indikert kommer de langt. Jeg tror man kan få ferdig utstyrt båt for rundt 1 mill (Bavaria 39/40 til 700' og 300 for nye seil, ny stående rigg, bra navigasjonssystem, autopilot, bra batteribank og watermaker).

Bitteliten

Bitteliten

Vi har seilt ca 4000 nm på to år med mannskap på 2 voksne og  1 tenåring på deler. Det funker helt fint - vi går 3 timer på og 3 timer av når vi er 2 voksne ombord. Med tenåringen ombord har de voksne tatt natta seg i mellom (3/3) så har tenåringen tatt dagvakter - hvilket gjør at de voksne for 6 timers sammenhengende hvile på dagen. En sjelden gang må vaktprogrammet avvikes, som feks da vi krysset engelske kanal på natta og kom inn i en steam av fergetrafikk, eller da vi seilte inn Thames Estuary på natta med kuling i hekken og mye stor nyttetrafikk rundt oss.

Det er noe helt annet å seile på åpent hav enn lengre feriestrekk innaskjærs. Vaktene på havet går ut på å holde utkikk, følge med på radar/AIS og trimme seil i ny og ne. Et godt skipsbibliotek er viktig - for det blir mye tid til lesing om været er OK.

Seilars poeng med å ha en båt som er utstyrt og i stand til lengre tur er godt og viktig. Ref tråden jeg startet om optimal langturbåt. Med et budsjett på 1,7 mill som TS har indikert kommer de langt. Jeg tror man kan få ferdig utstyrt båt for rundt 1 mill (Bavaria 39/40 til 700' og 300 for nye seil, ny stående rigg, bra navigasjonssystem, autopilot, bra batteribank og watermaker).

• Create New...