Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Pinkvin skrev On 10.10.2019 at 10.14:

På en måte er det jo da greit at begge de voksne starter på null så en ikke havner i den litt tradisjonelle fella "far kjører båt, mor passer barn og lager mat" ;-)

Vis hele sitatet  

PÅ en 24/7 seilas over flere døgn må man ha en klar arbeidsfordeling. Hos oss er min bedre halvdel ansvarlig for mat og mannskapets ve og vel. Jeg har ansvar for drift av båt og navigering. I tillegg er det stående ordre at skipper skal vekkes uansett dersom den som har vakt er i tvil om noe - enten det gjelder båt, seiling eller manøvrering.  Vi har felles middag - ellers spiser vi når det passer med vaktene.

Det å seile båten i seg er egentlig noe av det enkleste man gjør så lenge båten fungerer og været er OK. Det er stabil vind og autopiloten tar seg av styringa. Å dra på slik langtur uten autopilot er galskap. Vi har dobbelt sett av autopiloter. Rett og slett fordi jeg har definert autopilot som kritisk å ikke ha - det vil slite ut et mannskap på 2 å håndstyre båten i døgn etter døgn. Så enten 2 autopiloter eller autopilot og vindror. Valget kommer egentlig kun an på tilgang på strøm.

Seilars - ser helt klart din utfordring med småunger. Vi seilet Nordsjøen første gang med 14 åring. Han tok dagvakter i tråd med vaktplan. Det fungerte veldig bra. Kan vel si at han vokste et par nummer i størrelse på den turen :-). 

Neste gang han er med kommer han til å ta nattevakter også.

Bitteliten

Bitteliten

På en måte er det jo da greit at begge de voksne starter på null så en ikke havner i den litt tradisjonelle fella "far kjører båt, mor passer barn og lager mat" ;-)

Vis hele sitatet  

PÅ en 24/7 seilas over flere døgn må man ha en klar arbeidsfordeling. Hos oss er min bedre halvdel ansvarlig for mat og mannskapets ve og vel. Jeg har ansvar for drift av båt og navigering. Vi har felles middag - ellers spiser vi når det passer med vaktene.

Det å seile båten i seg er egentlig noe av det enkleste man gjør så lenge båten fungerer og været er OK. Det er stabil vind og autopiloten tar seg av styringa. Å dra på slik langtur uten autopilot er galskap. Vi har dobbelt sett av autopiloter. Rett og slett fordi jeg har definert autopilot som kritisk å ikke ha - det vil slite ut et mannskap på 2 å håndstyre båten i døgn etter døgn. Så enten 2 autopiloter eller autopilot og vindror. Valget kommer egentlig kun an på tilgang på strøm.

Seilars - ser helt klart din utfordring med småunger. Vi seilet Nordsjøen første gang med 14 åring. Han tok dagvakter i tråd med vaktplan. Det fungerte veldig bra. Kan vel si at han vokste et par nummer i størrelse på den turen :-)Neste gang han er med kommer han til å ta nattevakter også. 

Bitteliten

Bitteliten

Vis hele sitatet  

PÅ en 24/7 seilas over flere døgn må man ha en klar arbeidsfordeling. Hos oss er min bedre halvdel ansvarlig for mat og mannskapets ve og vel. Jeg har ansvar for drift av båt og navigering. Vi har felles middag - ellers spiser vi når det passer med vaktene.

Det å seile båten i seg er egentlig noe av det enkleste man gjør så lenge båten fungerer og været er OK. Det er stabil vind og autopiloten tar seg av styringa. Å dra på slik langtur uten autopilot er galskap. Vi har dobbelt sett av autopiloter. Rett og slett fordi jeg har definert autopilot som kritisk å ikke ha - det vil slite ut et mannskap på 2 å håndstyre båten i døgn etter døgn. Så enten 2 autopiloter eller autopilot og vindror. Valget kommer egentlig kun an på tilgang på strøm

• Create New...