Jump to content

Jordomseiling om fire år...men behøver noen å reise med

sikksakk

Recommended Posts

Hei dere,

Vi er en familie som drømmer om å få til en lengre seilas i løpet av overskuelig fremtid. Fruen og jeg er tidlig i 30-årene, og barna er hhv 0 og 6 år. Drømmen er å få til turen om fire år (når barna er hhv 4 og 10), men vi har et noget omfattende problem:

Ingen av oss har noe særlig erfaring med seiling. Ei heller en båt. 

Vi håper derfor dere kan bidra med å se muligheter der vi ikke ser de.

Følgende er kort oppsummert rammene for det vi drømmer om:

- Vi ser for oss opp til to år på reise, eventuell skolegang for eldste barn må løses med hjemmeundervisning.

- Vi har begge bodd i på en øy i stillehavet for lenge siden, og ønsker å besøke denne delen av verden igjen.

Videre er det lite trolig at vi kan dra på noe slikt uten å reise med minst 2 andre voksne med en del seile-erfaring (og for de andre to voksnes del er det nok best om de har et barn selv med på reisen så oppdragelsesbyrden blir litt mer jevnt fordelt).

Det er liten tvil om at en slik reise kan være relasjonelt svært krevende, men vi er ønsker ikke å utelukke muligheten allerede nå. 

Utfordringene våre er altså manglende erfaring og...båt. Det er dog noen lyspunkt.

For det første ser det økonomiske ikke så fryktelig ille ut. Et noe konservativt estimat tilsier at vi skal klare å sitte med 1.7 i totalt budsjett for en slik tur gitt at avreise skjer om knappe fire år, uten at vi behøver å endre forbruksmønster i nevneverdig grad. Med målbevisst sparing bør dette kunne økes med 12-18%. Vi vil i tillegg ha bolig her hjemme som kan leies ut og ihvertfall gi noen lapper til dekning av reisekostnader. 

Forbruket vårt er for øvrig ganske lavt og vi har ikke behov for mye komfort, så jeg håper og tror at pengebruken kan holdes noenlunde lav underveis.

Videre sette vår svært, svært foreløpige plan begrensninger på hvilke båter som kan være aktuelle. Er det noen båter som umiddelbart kan anbefales? 

Og avslutningsvis: Hvis noen har erfaring med å ha hjemmeundervisning for barn på en slik reise, vil vi gjerne høre deres erfaringer.

Alle tips tas mot med stor takk. Er det noen bøker som virkelig MÅ leses ved planleggingen av en slik tur?

Og for øvrig: Om noen av dere har erfaring fra langturseilas (over flere år),  befinner dere i Trondheim og ikke er motvillig til å diskutere planen over en øl eller to, er jeg svært interessert i å høre på de rådene dere måtte ha.

https://www.facebook.com/Langturseilerkurs/ bruk et par dager på dette kurset, masse informasjon.

fire år frem, har ikke båt enda.., kanskje det treffer noen, men deT kan nok være litt for løse planer foreløpig til å få treff. Få dere seilerfaring, mange turdrømmer slutter der. Søk opp Cecilie Skogs tv serie, de kom vel til Kanariøyene, andre seilte båten deler av veien, de fant vel ut at det ikke var helt det de trodde.

Redigert av Code0 (see edit history)

Kjøp båten deres nå, flytt inn i båten. Lei ut boligen. 

Da får dere båterfaring og tid til å oppgradere det som trengs. 

Mitt forslag: Bavaria 39/40 fot med 3 kabiner. Bør kunne skaffes for 600-700 tusen og utstyres for turen om dere legger et par hundre tusen i utstyr/oppgraderinger. Forutsetter at turen går via Panama 

folk å seile med finner dere underveis. Crewfinder web sider. Sats på paying crew. Da får dere inn litt kroner til dekking av løpende kostnader. 

to år er kanskje lett snau tid på turen, men det finner dere ut av. Det er værsystemer som styrer en hel del av ruta

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Takk for gode svar.

Vi er meget klare over at planene er løse, og at det er stor risiko for at det blir med drømmen for denne gang. Dette er nok også litt av grunnen til at vi gjerne ønsker å finne noen å reise med.

Den TV-serien skal jeg absolutt sjekke ut, takk for godt tips. 

Det ser forøvrig ut til at vi mest sannsynlig ender opp med å planlegge en tur kun til Australia.  Som Bitteliten sier, så er to år snaut med tid for å komme hele veien rundt. Drømmen er jo å få opplevelser på de stedene man besøker.

Nå har jeg snoket litt på dette forumet i det siste, og såvidt jeg forstår har du vært på langtur selv, bitteliten. Stemmer det? Hvor var du og hvor lenge var du borte?

Guest Avmønstret#
sikksakk skrev On 8.10.2019 at 21.32:

Videre er det lite trolig at vi kan dra på noe slikt uten å reise med minst 2 andre voksne med en del seile-erfaring (og for de andre to voksnes del er det nok best om de har et barn selv med på reisen så oppdragelsesbyrden blir litt mer jevnt fordelt).

Jeg ville skrudd opp ambisjonene på egne vegne. 

Fire år. Det er mer en nok tid til å lære seg å seile, lære seg om båt, navigasjon, kjøpe båt og bygge erfaring til å seile avgårde som familie på egenhånd i egen båt. Men det vil kreve en god innsats. Normalt er jo denne innsatsen så godt motivert at den kommer av seg selv og kanskje heller må begrenses enn å "sparkes i gang". 

Å skulle henge seg på andres kompetanse høres litt ut som "gratispassasjer".  Hvorfor skal ikke to voksne klare å ta til seg den kompetansen og erfaringen som trengs i løpet av fire år?

---------

Om jeg, kona og ungene skulle gjort dette om fire år ville jeg lagt en plan asap. Sånn rett ut av skallen, med null erfaring fra å seile jorda rundt: 

- Vinter 2019/20: Bli medlem i seilforening. Kursing i navigasjon, langturseiling. Orientere meg i markedet for aktuelle båttyper. 

- Vår 2020: Seilkurs for begge voksne, hver for seg (egne kvinnekurs). Delta som mannskap i lokal regatta (hver for seg) typiske "onsdagsregatta". Kjøpe båt med erfaren hjelper/takstmann som går gjennom båten. Kjøpe gjennom megler og få 5 års reklamasjonsrett. 

- Sommer 2020: Seilferie. Øve seg i å bruke alt en har lært gjennom vinteren. Planlegge tur (lokalt), legge ruter, høste erfaringer ifht utstyr og båt. Høste erfaringer ifht hvordan en selv og familien fungerer på tur osv. 

- Høst 2020: Se om det er turseilegruppe i seilforeningen, eller andre seilforeninger. Seile på tur sammen med andre (mer erfarne) båter. Seiling og navigasjon i mørke. Prøve ut seiling over natt/åpent hav. Prøve ut seiling i hardt vær, kanskje i annen båt/regatta? 

- Vinter 20/21: Lese, google, youtube. Finne kurs i klima/værsystemer for seilere. Sette opp en plan for mulige seilruter globalt. 

Osv, osv. Gi gass! :-)

Veldig enig med @Pinkvin, for en gangs skyld :-) Dere legger opp til 8 stykker skal ut å seile. Man skal være vanvittig gode kompiser for ikke å havne i konflikt i en 40 fots båt om en overfart tar mer enn ett døgn. Sats på å greie det selv. Personlig gikk jeg fra null til svensk Utsjöskeppare (noe tilsvarende norske D5LA (tror det er hva det heter)) på tre måneder en høst. Og kurset var lagt opp slik at man skulle kunne ta den progresjonen. Da skilter man med formell kompetanse innen navigasjon.

Seiling er enkelt. Kjøp en billig båt å lær dere å seile. Det er mange helt uten seilerfaring som har reist på jordomseiling. Noen har strandet i Danmark, noen i England, noen i Spania (Har eksempel på alle tre). Men de fleste blir borte ett år eller 4. Kommer du deg til England  er du flink nok til å krysse biskaya. Da har du kompetansen til å seile jorda rundt. Det er ikke seilerfaring som strander prosjekter. Det er personkjemi eller at de finner ut at de ikke liker å reise så lenge. 

For en normal jordomseiling er det ikke veldig avansert seiling som kreves.

Det grunnleggende lærer man på et skikkelig seilkurs. Vi har venner som var på Gran Canaria 1 uke etter at de kjøpte seg en 39 fots seilbåt som første seilbåt. De har kun motorbåterfaring fra før. De mestrer dette helt fint. 

Så er det ut og seile og bli kjent med egen båt, inkludert noen lengre turer der båten seiles døgnet rundt. Stavanger- Shetland er for kort etter mine tanker til å teste om man liker å seile på havet - man må være i sjøen 2-3 døgn for å få feeling med hvordan ting er. start i bra vær og lær etterhvert. Det å lese og forstå værmeldinger kommer etterhvert.

Vår første tur var Kristiansand Edinburgh. Mener å huske det var 3,5 døgn. 12 av disse timene var i røft vær. Vi visste alle at det var meldt - men det ble litt tøffere enn tenkt da de 2 andre ombord spøy seg gjennom kulingen. Men ingen ble skremt og vi har seilt lenger enn det siden den gang :-) Vi hadde 14-16 ms og 4-6 meter sjø (meldt 2,8 m signifikant). Jeg falt av ca 30 grader fra planlagt kurs, hvilket gjorde livet mye mer behagelig ombord.

Har ingen erfaring med langtur, men med vanlig ferie seilas så føler jeg at lange etapper med barn kan være slitsomme om man kun er to voksne ombord. Tanken  på å være flere ombord enn en familie høres fornuftig ut.  Har du to ledige gjestelugarer så kan du få ett mannskapsmedlem eller to med i perioder. Det kan være familie,venner, eller andre seilere som ønsker å være med. Barna vil elske at det kommer nye fremmede og kjente ansikter ombord.   Å bo oppå en annen fast familie i 2 år tror jeg kan være krevende om du ikke har en familie i tankene som du vet fungerer.  Det jeg har sett av langturseilere på nett handler om mer enn 90% svai eller bøye.  Da er stor båt bare en fordel selv om det økonomiskt ikke er en fordel.  Stor båt har også bedre plass til utstyr som watermaker og solcellepaneler.  Jeg tenker på en båt tilsvarende feks. Bavaria 46 cruiser med 4 lugarer.  Den og tilsvarende båter av andre fabrikater er romslige og enkle å leve i om båten kjøpes etpar år før avreise og brukes som bolig. Det med å eie båten etpar år før avreise tror jeg er viktig for at barna skal føle seg hjemme der og at dere voksne skal ha tillit til egne ferdigheter og teknisk tilstand.  46 fot er en stor båt, men disse fabrikkproduserte båtene er ikke så avanserte, slik at det stort sett er det samme utstyret bare i litt større versjon enn på en 40 foter. Noe annet vil det være å gå for en eldre avansert premium båt på 46 fot med mye avansert og ukurant utstyr. Da blir det dyrt og krever mer teknisk kunnskap.  Ett annet moment ved å kjøpe båten etpar år før avreise er oppgraderinger som man bør gjøre før avreise. Kan nevne bytte av bunnventiler, drevbelg, ettersyn rigg, seil, sikkerhets og kommunikasjonsutstyr, etc.  Får du etpar års forsprang på det vedlikeholds etterslepet som gjerne er på en gammel båt, så unngår du mye frustrasjon som man ellers må tas underveis.  Det er mitt inntrykk at dem som kjøper en båt og drar rett avgårde uten nødvendige ferdigheter får en ubehagelig bratt læringskurve som tar litt av roen og gleden av turen. Får noen en skremmende opplevelse så kan det ta litt tid å finne igjen gleden.

Vi har seilt ca 4000 nm de to siste somrene med mannskap på 2 voksne og  1 tenåring på deler. Det funker helt fint - vi går 3 timer på og 3 timer av når vi er 2 voksne ombord. Med tenåringen ombord har de voksne tatt natta seg i mellom (3/3) så har tenåringen tatt dagvakter - hvilket gjør at de voksne for 6 timers sammenhengende hvile på dagen. En sjelden gang må vaktprogrammet avvikes, som feks da vi krysset engelske kanal på natta og kom inn i en steam av fergetrafikk, eller da vi seilte inn Thames Estuary på natta med kuling i hekken og mye stor nyttetrafikk rundt oss.

Det er noe helt annet å seile på åpent hav enn lengre feriestrekk innaskjærs. Vaktene på havet går ut på å holde utkikk, følge med på radar/AIS og trimme seil i ny og ne. Et godt skipsbibliotek er viktig - for det blir mye tid til lesing om været er OK.

Seilars poeng med å ha en båt som er utstyrt og i stand til lengre tur er godt og viktig. Ref tråden jeg startet om optimal langturbåt. Med et budsjett på 1,7 mill som TS har indikert kommer de langt. Jeg tror man kan få ferdig utstyrt båt for rundt 1 mill (Bavaria 39/40 til 700' og 300 for nye seil, ny stående rigg, bra navigasjonssystem, autopilot, bra batteribank og watermaker).

Guest Avmønstret#

Det ligger vel i kortene, uten at det har blitt nevnt direkte, at begge de voksne må kunne føre båten alene på en god og trygg måte. 

På en måte er det jo da greit at begge de voksne starter på null så en ikke havner i den litt tradisjonelle fella "far kjører båt, mor passer barn og lager mat" ;-)

Trådstarter har Sannsynligvis barn på 4 og 10 år den dagen de kaster loss. Vi har nå barn på 7 og 10 år som har vokst opp med seiling, og har derfor god erfaring med hva barn krever når vi seiler lange feriestrekk og er på farta i flere uker. Vår drøm er å sette sjøvakter slik at vi kan seile 2 døgn i strekk.  Det vil gi oss nye spennende feriemål.  Hittil har vi kun seilt inntil 1 døgn av gangen,  men jeg mener likevel det er relevant. Slik jeg ser det vil ett mannskap på to uten barn eller 3 om man har små barn gjøre turen mer behagelig. Søvnmangelen vi opplever når vi seiler nattseilas og småbarn  våkner tidlig har gjort at vi prøver å unngå dette. Spesielt om været er halvdårlig. 4 åringen er utfordringen som gjør at jeg tenker som jeg gjør. Men alt går om man vil det nok.  Kanskje kan noen med erfaring fra langturseiling med småbarn komme med sine erfaringer i denne tråden. Slik jeg ser det bør man legge opp turen veldig annerledes om en 4 åring skal oppleve turen som fin sammenlignet med om man har eldre barn.  Barn er tilpasningsdyktige, men små barn trenger voksne som har overskudd.    

Pinkvin skrev 1 time siden:

På en måte er det jo da greit at begge de voksne starter på null så en ikke havner i den litt tradisjonelle fella "far kjører båt, mor passer barn og lager mat" ;-)

PÅ en 24/7 seilas over flere døgn må man ha en klar arbeidsfordeling. Hos oss er min bedre halvdel ansvarlig for mat og mannskapets ve og vel. Jeg har ansvar for drift av båt og navigering. I tillegg er det stående ordre at skipper skal vekkes uansett dersom den som har vakt er i tvil om noe - enten det gjelder båt, seiling eller manøvrering.  Vi har felles middag - ellers spiser vi når det passer med vaktene.

Det å seile båten i seg er egentlig noe av det enkleste man gjør så lenge båten fungerer og været er OK. Det er stabil vind og autopiloten tar seg av styringa. Å dra på slik langtur uten autopilot er galskap. Vi har dobbelt sett av autopiloter. Rett og slett fordi jeg har definert autopilot som kritisk å ikke ha - det vil slite ut et mannskap på 2 å håndstyre båten i døgn etter døgn. Så enten 2 autopiloter eller autopilot og vindror. Valget kommer egentlig kun an på tilgang på strøm.

Seilars - ser helt klart din utfordring med småunger. Vi seilet Nordsjøen første gang med 14 åring. Han tok dagvakter i tråd med vaktplan. Det fungerte veldig bra. Kan vel si at han vokste et par nummer i størrelse på den turen :-). 

Neste gang han er med kommer han til å ta nattevakter også.

Eneste jeg har å bidra med er at jeg har sett Youtube med jordomseilere som RAN finne ut at 40 fot egentlig er for lite for 2 voksne med 1 barn + gjester, så tenk på det.

Har erfaring med kompisprosjekt (utenom båt) hvor det går ikke lang tid før man finner ut det er best å gjøre ting alene og heller i parallell. Det er et uttrykk på engelsk som jeg ikke kan på norsk som dekker et universelt fenomen ganske godt (som dere sikkert kjenner allerede): Familiarity breeds contempt.

Deler også skepsisen til å skulle ha med en masse ekstra folk ombord. Innen dere trenger erfaringer har dere antageligvis fått den, og en godt utstyrt båt seiles helt greit av to. Unntaket er når autopiloten tryner, da blir det fort slitsomt. Så akkurat der er det greit å ha backup. Har seilt sammen med en masse barnefamilier, og det går stort sett veldig bra. Tror timingen dere legger opp til er fint; hvis den eldste blir veldig mye eldre før dere kommer avgårde kan det fort bli noen hakk vanskeligere – har sett noen tilfeller der det ble viktigere å få være med venner enn å være på eventyr når de er et par år eldre.

12 hours ago, Pinkvin said:

Om jeg, kona og ungene skulle gjort dette om fire år ville jeg lagt en plan asap. Sånn rett ut av skallen, med null erfaring fra å seile jorda rundt: 

- Vinter 2019/20: Bli medlem i seilforening. Kursing i navigasjon, langturseiling. Orientere meg i markedet for aktuelle båttyper. 

- Vår 2020: Seilkurs for begge voksne, hver for seg (egne kvinnekurs). Delta som mannskap i lokal regatta (hver for seg) typiske "onsdagsregatta". Kjøpe båt med erfaren hjelper/takstmann som går gjennom båten. Kjøpe gjennom megler og få 5 års reklamasjonsrett. 

- Sommer 2020: Seilferie. Øve seg i å bruke alt en har lært gjennom vinteren. Planlegge tur (lokalt), legge ruter, høste erfaringer ifht utstyr og båt. Høste erfaringer ifht hvordan en selv og familien fungerer på tur osv. 

- Høst 2020: Se om det er turseilegruppe i seilforeningen, eller andre seilforeninger. Seile på tur sammen med andre (mer erfarne) båter. Seiling og navigasjon i mørke. Prøve ut seiling over natt/åpent hav. Prøve ut seiling i hardt vær, kanskje i annen båt/regatta? 

- Vinter 20/21: Lese, google, youtube. Finne kurs i klima/værsystemer for seilere. Sette opp en plan for mulige seilruter globalt. 

Takk for svar. 

Her er jeg helt enig med deg. Hvis man ikke setter klare frister, blir det lett til at man utsetter og utsetter. Jeg har akkurat overtalt fruen til at vi selger hytta og kjøper båt, og at vi sommeren 2023 seiler til Shetland for sommerferie. Etter en runde på google images, er hun overbevist om at Shetland må besøkes. Vi skal satse på å få til litt kursing neste sommer, slik at vi ihvertfall kan det grunnleggende.

Jeg er usikker på om det lureste er å kjøpe en mindre båt (rundt 100 000) og begynne der, eller om vi skal gå all in. Fordelen med en liten båt er at det er mindre økonomisk risiko, og vi kan finne ut om dette i det hele tatt er noe vi bør satse på. 

For øvrig: Som flere nevner, må vi selvfølgelig ha autopilot og backup på en slik tur. 

Ser også at flere mener det kan være krevende å bo tett på andre over lengre tid. Det er selvfølelig helt sant, men det skal også sies at vi to er svææært tilpasningsdyktige. VI har bodd sammen i to lengre perioder (6-12 måneder) i andre verdensdeler, og delte i begge tilfellene bolig med flere andre uten at det skapte problemer i det hele tatt egentlig. Men selvfølgelig: Det må være en viss match med de man evt reiser med.

Det er også verdt å nevne at vi selvfølgelig ønsker å bidra som fullverdig mannskap hvis vi ender opp å reise med andre (aller helst som deleier av båten.)

Guest Avmønstret#

Ville begynt seillivet så snart som mulig. Fire år er lang tid, men samtidig.. greit å kjapt få avklart om en skal gjøre noe annet i stedet også ;-) Og om det er noe som faller i smak så vil dere ha lyst til å seile de fire årene frem til dere legger avgårde. 

Syns fortsatt dere er litt defensive med "satse på å få litt kursing neste sommer" ;-). Om dere virkelig har lyst til dette er lista over ting dere kan begynne med uendelig lang. Bare research ifht rute, klima/vindsystemer, hva dere vil besøke, aktuelle båttyper, nødvendig utstyr. Jezz... er vinteren lang nok? ;-) 

Tror også jeg ville prøvd å legge oppe til en slags systematikk på resarchen sånn at ikke ting forsvinner i mengden og blir glemt.  

---------

En god resarchstart kan være fra sofaen, å begynne å se på youtubekanaler, er ganske mange som har seilt med start Norge/Sverige som har laget ganske gode vlogger. En av mine favoritter er vel RAN sailing. Litt trå i starten, men de/gubben mykner opp etterhvert. 

Jeg sitter gjerne med Google Maps oppe så jeg kan følge ruta de seiler og også studere litt ekstra hvis jeg ønsker det. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...