sikksakk Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 Takk for mange gode svar. Er det noen som har tips til bøker som bør leses nå i startfasen? Jeg har grublet litt på det økonomiske knyttet til planen. Hvis jeg vil, tror jeg det er mulig for meg å reise hjem 8 uker hver vinter og jobbe. Dette vil gi mellom 180 000 og 220 000 før skatt ink overtid i min nåværende jobb (vil antakelig være null problem for arbeidsgiver). Trekker jeg fra skatt og reiseutgifter (kan sikkert bo hos familie eller noe) bør jeg kunne sitte igjen med mellom 130 og 160. Med andre ord kan jeg øke årlig budsjett med ca 140 000 ved behov noe som frigir mer til kjøp av båt. Er det noen som har erfaring med det å selge båt i NZ eller Australia? Markedet kan vel ikke være dårligere enn her... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 Dette er et nyttig kurs å ta i november når du skal ha ansvar for skip og mannskap på havet: https://www.redningsselskapet.no/fritidsbatkurs/wso/ Du kan ikke lese deg til alt, må uttpå’ også. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 (redigert) Code0 skrev for 3 timer siden: Du kan ikke lese deg til alt, må uttpå’ også. Siden du har et tidsperspektiv på 4 år, ville jeg i alle fall spekulert mindre og "gjort" mer. Det er mange gode kjøp på Finn mellom 50- og 100.000 som neppe vil falle så mye mer i verdi på la oss si.. 2,5- 3 år...hvis båten får litt vedlikehold. Og kjøper du nå er det gode prutningsmonn. Da gjør du deg endel nyttige erfaringer før du skal investere i den endelige båten. Seile kan du gjøre året rundt også her hjemme. Redigert 26.Oktober.2019 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 sikksakk skrev On 8.10.2019 at 21.32: Hei dere, Vi er en familie som drømmer om å få til en lengre seilas i løpet av overskuelig fremtid. Fruen og jeg er tidlig i 30-årene, og barna er hhv 0 og 6 år. Drømmen er å få til turen om fire år (når barna er hhv 4 og 10), men vi har et noget omfattende problem: Ingen av oss har noe særlig erfaring med seiling. Ei heller en båt. Hvor kom denne drømmen fra? Før dere planlegger dere ihjel og fokuserer på småting må dere finne ut om dette virkelig er noe dere kommer til å like. Bli med noen på seiltur, på mannskapsbørsen (facebook) ligger det stadig ute tilbud om å være med gratis, på korte og lengre turer. Jeg følger nå to nittenåringer og en på 81 På FB som seilte ut fra vestlandet (for) sent i høst med mål Karibien, og de kom seg over Biscaya med masse dårlig vær underveis. så mye går. Og andre gir seg etter en uke for dette var overhode ikke det de trodde det skulle være. Til sommeren så booker dere ferie med flotillaseiling i Middelhavet i det minste... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 sikksakk skrev for 11 timer siden: Er det noen som har erfaring med det å selge båt i NZ eller Australia? Markedet kan vel ikke være dårligere enn her. Prisene er høyere i NZ og Australia en i Norge. Vet om noen som har solgt med hell. Så helt klart en mulighet. Litt forskjell på hvor tilgjengelige de to markedene er, men de detaljene finner du ut om noen år hvis det er aktuelt. Sjekk en kurant båt på finn, gå så på www.boats.com eller en annen international side, og se hva prisen er i Australia /NZ. Stikk innom det lokale biblioteket og hør om de har bøker om langturseiling. Gøy å lese de tidligste bøkene. Litt mer eksotisk for en del år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.