Muddy waters Startet 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2019 Hei, er det noen her inne som vet hvorfor jeg sliter med å se fisk på 120-150 meter til tross for å ha prøvd utallige forskjellige innstillinger på min lowrance hook 7? Transducer 83/200 khz oppsett er etter boken og montert av profesjonelle. Har ingen problem med å se fiskuebuene og fisk på bunn på 40-70 meters dybde. Har prøvd high chrip/medium chirp, stillt på fargelinjer og kontrast. Stillt inn på dypt - vannsfiske også men sliter enda med å finne uer på 150 meter enda jeg har koordinatene peilet inn på en av de mest kjente uerplassene her ute. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Fordi svingeren din kun har 83 kHz. Du må nok ned i 50 kHz for å ha sjanse til å se dypere. Spesielt bunnfisk. @Team Colibri eller @abbor kan nok gi meget spesifikt innspill på hvilken svinger du bør ha. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Muddy waters Svart 8.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Takk for svar, det var dette jeg fryktet. Men angående bunnstruktur, skal det være enkelt å se gropene som uern ofte ligger i med en 83/200 svinger? Også på 150meter? Eller gjelder det samme her også? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Frekvensen er nok ikke problemet her, det er nok senderstyrken til svingeren som er for svak. Regner med det er den standard billige svingeren du bruker? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Hvor godt du ser gropene har mye med giverens kjeglevinkel å gjøre. Jo bredere stråle, jo vanskeligere er det å se dem på større dyp. Frekvens, kjeglevinkel, senderstyrke og følsomhet er viktig for ditt bruk. Jeg hadde lyttet til rådet fra dem jeg nevnte over. Kommer forhåpentligvis innom her og svarer. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Grand Banks jr skrev for 5 timer siden: Hvor godt du ser gropene har mye med giverens kjeglevinkel å gjøre. Jo bredere stråle, jo vanskeligere er det å se dem på større dyp. Ja, det stemmer. Men en svinger som sender med 50 kHz har bredere kjegle enn en som sender med 83 kHz. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 For å se fisk på 120-150m så trengs normalt en Airmar 1kW svinger. Det er ikke senderstyrken som er viktigst, men følsomheten til disse store og dyre svingerene. Den mest fornuftige oppgraderingen hvis du ikke er villig til å bytte ekkolodd og kjøpe en svært dyr svinger vil være å oppgradere til en 50/200 kHz svinger (HST-DFSBL eller 50/200 kHz HDI). Disse svingerene virker overraskende bra på 200 kHz på dypt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Muddy waters Svart 9.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Tusen takk for svar, dette hjalp mye i forståelsen om bruk av produktet. Sitér dette innlegget Link to post
Muddy waters Svart 9.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Bruker den svingeren som fulgte med lowrance hook 7 da øien monterte den. Ser den ligger på mellom 1400-1500kr Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Ja, 83/ 200 kHz er den som følger med i standardpakken som regel, og det er ganske irriterende for oss som fisker i sjøen og vil se dypere enn 50 meter... Ser at HST-DFSBL ligger på ca 1600,- i forskjellige nettbutikker. Men du kan jo høre med dem som monterte den om de kan selge deg en svinger til innkjøpspris, evt ta den "gamle" i innbytte da den ikke virker godt nok til ditt bruk. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Muddy waters Svart 9.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Jeg gjør et forsøk, takk for all respons, kjempegreier ?? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Apropos konevinkel så kan dette være verdt en titt. Hvis en sunket reketråler «forsvinner» i bunnlinjen pga store konevinkel, hva tror du skjer med mindre strukturer og fisk? ;) https://www.instagram.com/p/Bt0iOQpjm_0/?igshid=ednenopjj30y Tråleren i bildet ligger i en svak helning og på ganske grunt vann. Desto mer helning og desto dypere vann, desto mer «forsvinner» ved stor konevinkel. Ellers enig med ovenstående. Du trenger en annen ekkoloddgiver og abbors anbefalinger samsvarer med mine. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Guest Balder.. Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Team Colibri, dette var ett eksempel som med ett enkelt bilde å lite tekst sier veldig ! mye Håper det blir litt mere prat rundt ekkolodd å dets virkemåte da mange av oss som bruker de jevnlig til fiske gjerne vil lære mer om emnet. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Takk Balder. Et nyttig verktøy når man vil se hvilken effekt ulike konevinkler har på området som dekkes er: http://www.airmar.com/bottom-calculator.html Hvilken konevinkel som er ideell kommer an på hva man ønsker å oppnå. Er målet å se små detaljer så er det smalest mulig konevinkel som gjelder, men ser man feks etter pelagisk fisk er gjerne en større konevinkel mer egnet. Med et moderne ekkolodd vil jeg påstå at konevinkel har vel så mye å si for hva du ser på skjermen din som frekvens på dybder rundt 5-150 meter. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Guest Balder.. Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Kan jeg sette 2 Lowrance svingere ved siden av hverandre uten forstyrelser ? Har brukt en Elite 5 DSI ett par år nå (bilder), denne ønsker jeg å ta med fra forrige båten å inn i den nye da jeg er godt kjent med den å synes den gir gode bilder, ser enkelt fisker under dorging.(brukte litt tid på å lære den å kjenne) Det står en Lowrance Sti i den nye båten som jeg ønsker å beholde den da den er innfelt. Har også en Elite 5x CHIRP. Er det noen av disse 3 som ikke kan stå i nærheten av hverandre ? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Så lenge de bruker ulike frekvenser går det som regel bra. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.