Popeye70
Etter noen år med Maxi 95'en var det på tide å kjøpe en litt bedre seiler - vi hadde fått smaken på regatta! Vi snakket endel om å bytte, og hadde nevnt Comfortina 32 som et alternativ ovenfor andre seilere.
En kveld vi kom tilbake til brygga etter endt regatta stod det en eldre mann på brygga og ventet på oss ved plassen vår. Han hjalp oss med fortøyningene, og så fortalte han hva han ville: "Det er jeg som eier den Comfortinaen som ligger noen plasser innenfor dere, og har hørt at dere er interessert i å kjøpe en slik. Jeg er i en sånn situasjon at jeg bare må forlate båten som den ligger og dra, men jeg vil at den skal overtas av noen som behandler den skikkelig og bruker den". Han hadde tydeligvis sjekket oss opp litt for å forsikre seg om at båten ikke bare ville ligge ubrukt.
Vi kikket raskt på båten, men det var begynt å bli mørkt, så ble enige om å se skikkelig på båten noen dager senere, når det var dagslys, og han nevnte en pris som var overraskende lav før vi sa ha det.
Da vi møttes for å se ordentlig på båten og eventuelt undertegne kontrakt hadde han hevet prisen noe, vi gjettet på at han hadde snakket med familien (broren hans hadde eid båten før han) og fått beskjed om at han solgte for billig. Vi ble enige om å kjøpe etter å ha snakket litt sammen uten selgeren, og valgte også å by enda litt over det han hadde bedt om. Han hadde fortalt at han måtte selge pga sykdom, og vi ville ikke føle at vi utnyttet situasjonen hans. Vi fikk uansett en god båt til en relativt billig penge.
Etter å ha overtatt nøklene begynte vi å rydde ut av båten. Den hadde vært i slektas eie fra den var ny, så det var ca 25 års historie og utstyr som skulle ut av båten. Vi bar ut 9 fulle søplesekker og 4 fulle flyttekasser før vi ga oss. Forrige eier hadde bedt oss om å bare kaste det, fordi han var sliten og orket ikke forholde seg til det, men vi valgte å kjøre alt hjem til boligen hans og levere det til kona. Det var tross alt endel bilder av familien, tegniner og annet som barna hadde laget og diverse annet personlig utstyr.