Jump to content

Morsomme, dumme, rare kjøp- og salgsopplevelser båt og båtutstyr.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

En av de mer rare var når jeg skulle selge forrige seilbåten og en svenske ringte for å høre om båten, dvs han var kun interessert i snakke om toalettet i båten. Ble mye "skitsnakk", men han virket egentlig interessert. Gikk en stund så ringte han igjen. Og ville gjerne snakke enda mer om toalettet... ble ikke noe salg til Sverige, håper han hadde glede av toalettsnakket. Hvilke gleder tør jeg ikke tenke på ;-)

Og de som kommer med skambud uten å ha sett båten... egentlig uten å vite hvor nært de kom faktisk salgspris, burde skremt de litt og sagt ja uten å blunke ;-)

Kjøpte nylig båten jeg har nå. Prutet litt og vi ble enige om en høstpris som både jeg og selger var fornøyd med.

Et par dager senere skal vi skrive kontrakt. Under gjennomgang og utfylling av kontrakten foreslår selger at vi kanskje skulle endre litt på prisen. :headbang:

Jeg spør hva han tenker seg og stålsetter meg for hva han har å komme med. Til min store overraskelse vil han lenger ned i pris! Og i tillegg vil han inkludere omtrent alt han har av båtutstyr i nøstet/boden sin. :clap:

Jeg signerte den kontrakten fort, det ble et veldig godt kjøp! :cheers:

Var og så på en Maxi 95 veldig tidlig på 2000-tallet, og båten så helt OK ut. Den var jo noen år gammel, men var greit vedlikeholdt. Etter å ha sett den utvendig og tatt runden innvendig så kommer tiden for å se på motoren. Eieren åpner opp motorrommet og der ser vi en diger rustfarget klump hvor det burde stått en grønn motor.

Noen hevede øyenbryn og forundrede blikk senere så kommer spørsmålet: "Starter den greia der? Den ser ut som den har rustet til en solid klump". Eieren svarte enkelt og greit at "Joda, den pleier å starte".

Neste spørsmål: "Men går den etter at den har startet?"  Eieren svarte: "Joda, den pleier å gå ganske greit. Her forleden stoppet den mens jeg var utpå, men jeg fikk den i gang igjen på bare én time, så den motoren er det ikke noe problem med."

Det ble ikke noen handel.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg kjøper og selger endel båter og motorer

En gjenganger er at folk trur en 20år gammel påhengsmotor på 150-225hk er verdt mer enn 10-20 000kr, de vil gjerne ha 40 000+ i innbytte på en 15år nyere motor som er prisa til 75 000. en annen gjenganger er at de spør om garanti på en en 10-15år gammel motor.

Enda bedre er det med de som kjøper en 10-15år gammel mercury racing motor, som ikke skjønner hvorfor de ikke får med garanti, det hjelper ikke og si ifra at disse motorene ikke blei levert med garanti fra fabrikk engang. De kundene skremmer jeg gjerne litt med og være dønn ærlig "det er en racing motor, den kommer til å skjære seg. Det kan skje etter 20min eller 50timer, det kommer til og være masse trøbbel og banning, også huska jeg og si at det er garantert at den kommer til og skjære seg til slutt? MEN når alt virker som det skal, så er det ingenting som er råere enn den mercury racing motoren, da er det ingen andre på fjorden med samme lyd eller fart" døøøø, få med garanti da, så kjøper jeg den nå! "du kan få garanti ut døra" solgt! 

Ellers syns jeg det var fint når jeg kjøpte den ene speedbåten min, fortalte at det var akuratt den båten jeg hadde drømt om siden 1997 etter en prøvetur. Gubben sa det var en sånn kjøper han ønska skulle kjøpe den, så han slo av 20k uten at jeg prøvde å prute 

Men noe av det værste jeg vet, er masette kjøpere som ringer 10ganger om dagen for og vise at de er interessert, men når alt kommer til alt, så er det ofte bare piss på de mest masete "kjøperne" 

Redigert av Guest (see edit history)

Tilbake i 1990 ble vi interessert i en eldre seilbåt som stod avertert til salgs i Aftenposten. Båten var fra 1975 og ble levert som halvfabrikat med innredningsett som den nå tilårskomne selgeren selv hadde montert og finishen var "så der". Vi bestemte oss likevel for å kjøpe båten men fullt så enkelt var det ikke. Etter å ha sett på båten måtte komme til kaffe og kaker hjemme hos selgeren og kone og vi måtte også ha med oss barna som den gangen var 7 og 10 år. Vi innprentet barna at de måtte oppføre seg pent siden vi jo gjerne ville ha denne båten. I løpet av kaffeselskapet utvekslet selger og kone blikk og nikk og vi forstod at vi var funnet verdige til å få lov å kjøpe båten som de var så glad i :smiley:

Guest Avmønstret#

Liker litt sånn "old school" tankegang ved kjøp og salg. 

En kompis av meg går aldri inn i en kjøpsprosess uten å kjøpe. Må sies at han forsåvidt handler lite, sånn relativt sett. Han kjøper det han skal ha og bruker det i mange år før han kjøper nytt, være seg båt eller bil. Han har også økonomi til å kjøpe det han vil ha. Så når han skal kjøpe så kjøper han, enkelt og greit. 

Når det er sagt så er han ikke idiot og kaster bort penger, tvert i mot, han er alltid godt orientert før kjøp, vet å sette seg inn i ting. Har heller aldri hørt han har gått etter selger på brukte ting. Er det kjøpt så er ansvaret hans eget og han ordner opp selv. 

Selv tør jeg nesten ikke selge noe lengre av redsel for å selge til feil person...

Pinkvin skrev 15 minutter siden:

Liker litt sånn "old school" tankegang ved kjøp og salg. 

En kompis av meg går aldri inn i en kjøpsprosess uten å kjøpe. Må sies at han forsåvidt handler lite, sånn relativt sett. Han kjøper det han skal ha og bruker det i mange år før han kjøper nytt, være seg båt eller bil. Han har også økonomi til å kjøpe det han vil ha. Så når han skal kjøpe så kjøper han, enkelt og greit. 

Når det er sagt så er han ikke idiot og kaster bort penger, tvert i mot, han er alltid godt orientert før kjøp, vet å sette seg inn i ting. Har heller aldri hørt han har gått etter selger på brukte ting. Er det kjøpt så er ansvaret hans eget og han ordner opp selv. 

Selv tør jeg nesten ikke selge noe lengre av redsel for å selge til feil person...

Nå er man ikke engang dekket av "selges som repobjekt" "opppussingsprosjekt" mer, selv med sånne ord i kontrakten så kan salget smelle ganske hardt tilbake 

Eika skrev for 11 timer siden:

Jeg kjøper og selger endel båter og motorer

En gjenganger er at folk trur en 20år gammel påhengsmotor på 150-225hk er verdt mer enn 10-20 000kr, de vil gjerne ha 40 000+ i innbytte på en 15år nyere motor som er prisa til 75 000. en annen gjenganger er at de spør om garanti på en en 10-15år gammel motor.

Enda bedre er det med de som kjøper en 10-15år gammel mercury racing motor, som ikke skjønner hvorfor de ikke får med garanti, det hjelper ikke og si ifra at disse motorene ikke blei levert med garanti fra fabrikk engang. De kundene skremmer jeg gjerne litt med og være dønn ærlig "det er en racing motor, den kommer til å skjære seg. Det kan skje etter 20min eller 50timer, det kommer til og være masse trøbbel og banning, også huska jeg og si at det er garantert at den kommer til og skjære seg til slutt? MEN når alt virker som det skal, så er det ingenting som er råere enn den mercury racing motoren, da er det ingen andre på fjorden med samme lyd eller fart" døøøø, få med garanti da, så kjøper jeg den nå! "du kan få garanti ut døra" solgt! 

Ellers syns jeg det var fint når jeg kjøpte den ene speedbåten min, fortalte at det var akuratt den båten jeg hadde drømt om siden 1997 etter en prøvetur. Gubben sa det var en sånn kjøper han ønska skulle kjøpe den, så han slo av 20k uten at jeg prøvde å prute 

Men noe av det værste jeg vet, er masette kjøpere som ringer 10ganger om dagen for og vise at de er interessert, men når alt kommer til alt, så er det ofte bare piss på de mest masete "kjøperne" 

Når man ser verkstedet ditt, så er det ikke rart man lurer på om du selger med garanti :giggle:

Jeg nevnte lenger opp at vi var og så på en Maxi 95 høyere opp. Vi endte ikke med den, men en annen Maxi 95. Denne kjøpte vi mens den lå på land i Nærsnes for å bytte roret.

Det var en lege som eide båten, og året før hadde han endt opp med å bruke over 150.000,- på bytte av motor, gear og drev inklusive arbeid. Han hadde visst hatt motorhavari i løpet av ferien. Han sa at kona hadde fått nok der og da, men han hadde overtalt henne om at de kunne prøve ett år til.

Neste sesong (det året vi kjøpte båten) startet med han han gikk på grunn og brakk roret, så da var det rett på slipp, og så måtte båten selges. Han fikk klar beskjed fra kona. Så vi fikk en pent holdt Maxi 95 med "fabrikkny" VP MD2030 (den hadde bare gått noen få timer) og nytt ror for en pris bare litt over det eieren hadde gitt for motorbyttet.

Etter noen år med Maxi 95'en var det på tide å kjøpe en litt bedre seiler - vi hadde fått smaken på regatta! Vi snakket endel om å bytte, og hadde nevnt Comfortina 32 som et alternativ ovenfor andre seilere.

En kveld vi kom tilbake til brygga etter endt regatta stod det en eldre mann på brygga og ventet på oss ved plassen vår. Han hjalp oss med fortøyningene, og så fortalte han hva han ville: "Det er jeg som eier den Comfortinaen som ligger noen plasser innenfor dere, og har hørt at dere er interessert i å kjøpe en slik. Jeg er i en sånn situasjon at jeg bare må forlate båten som den ligger og dra, men jeg vil at den skal overtas av noen som behandler den skikkelig og bruker den". Han hadde tydeligvis sjekket oss opp litt for å forsikre seg om at båten ikke bare ville ligge ubrukt.

Vi kikket raskt på båten, men det var begynt å bli mørkt, så ble enige om å se skikkelig på båten noen dager senere, når det var dagslys, og han nevnte en pris som var overraskende lav før vi sa ha det.

Da vi møttes for å se ordentlig på båten og eventuelt undertegne kontrakt hadde han hevet prisen noe, vi gjettet på at han hadde snakket med familien (broren hans hadde eid båten før han) og fått beskjed om at han solgte for billig. Vi ble enige om å kjøpe etter å ha snakket litt sammen uten selgeren, og valgte også å by enda litt over det han hadde bedt om. Han hadde fortalt at han måtte selge pga sykdom, og vi ville ikke føle at vi utnyttet situasjonen hans. Vi fikk uansett en god båt til en relativt billig penge.

Etter å ha overtatt nøklene begynte vi å rydde ut av båten. Den hadde vært i slektas eie fra den var ny, så det var ca 25 års historie og utstyr som skulle ut av båten. Vi bar ut 9 fulle søplesekker og 4 fulle flyttekasser før vi ga oss. Forrige eier hadde bedt oss om å bare kaste det, fordi han var sliten og orket ikke forholde seg til det, men vi valgte å kjøre alt hjem til boligen hans og levere det til kona. Det var tross alt endel bilder av familien, tegniner og annet som barna hadde laget og diverse annet personlig utstyr.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Noe som forundrer meg er hvor lite interesserte noen selgere er i å selge. 

For å ta et av mange eksempel:

seilbåt på Finn.no, «brukernavnet» som er selger har ikke oppgitt noen kontaktopplysninger eller telefonnummer. Eneste muligheten er å bruke «send melding» knappen. Og når da selger sjekker sin Finn.no-side en gang i skuddåret, blir det lite respons. 

Evt når man melder litt frem og tilbake med selger og det plutselig bare blir stille... og man ser at det siste man har skrevet har blitt sett?

Mitt siste kjøp kan vel defineres som morsomt og hyggelig. Ringte på min nåværende båt. Yamarin 4730 med Yamaha F50. Fyren hadde i grunnen avtalt visning sent på kvelden med en annen. Vi snakket litt og eg sa at disse motorene kan eg ut og inn. Vil bare vite om anoder i blokken har vært skiftet jevnlig. Har de det så tar eg båten med henger for prisforlangende (65.000) og jeg fikser alt sjøl for eg har overhalt en sånn motor før. Da sa fyren: "Båten er solgt til deg. Orker ikke selge til en som ikke har peiling og kommer igjen....." :smiley:

Jeg var veldig fornøyd med prisen og har vært grisefornøyd med båt og motor. Eneste er at eg nå må skifte styresnekken. 

Man må handle når man får et skikkelig bra tilbud. Da lønner det seg ikke å bedrive pruting......

Det kan lønne seg å selge til folk som har peiling og fikser sjøl. "Grønnskollinger" kommer som oftest tilbake til deg når de får trøbbel....

Redigert av jerognal (see edit history)
Guest Balder..

LAKA....du har antagelig skjønt det, slik du gjør det er du sannsynligvis også ærlig å redelig, dermed ingen kjedelige etterspill.

De som opplever...å stadig klager over...mye problemer i etterkant av salg bør gå i seg selv å evaluere måten de gjør ting på, noe de desverre ofte ikke evner....

Det er ikke slik att noen tilfeldigvis får "alle problemkundene" mens andre er "heldige" å aldri kommer ut for slike, som man reder ligger man !!

Har prøvd å kjøpe av en der det under profil står kun "Selger"...har sendt 3 meldinger til en som har angivelig har 100vis av en båtrelatert vare, kunne likegodt gått ut på verandaen å ropt ut i været...ingen fornuftig respons å absolutt ikke mulig å få kjøpt det som annonseres.

Blir ikke gjort flere forsøk !

Jeg var å kikket på en båt på vestlandet hos et eldre ektepar. Gubben i huset var 86år. 

Jeg husker første utfordringen var å få noe skikkelig svar når jeg sendte melding på Finn.no. Det tok tid å få svar, etterspurte flere bilder, men det virket til å være umulig. Sa jeg ga opp og ringte. (faktisk en hustelefon)

Da tok kjærringen telefonen og gav den videre til gubben. Men det var et nytteløst å prate, uansett hvor høyt jeg ropte så hørte han ikke. Løsningen ble å snakke via kjærringen og det ble avtalt at jeg skulle komme å se på båten. 

3,5timers biltur og gjennom en av de dyreste bompasseringer i Norge(?) så kom vi frem og fikk sett på båten. Etter jeg hadde bestemt meg for båten så måtte jeg selvsagt være med inn på middag, kaffe og kaker. Det var såvidt jeg kom meg avgårde. Da kom det frem at det var kjærringen som hadde satt ned foten. Nå fikk ikke gubben på sjøen mer, dårlig til beins, kols, dårlig hørsel og ikke minst en sliten kropp etter å ha vært bonde til han var 67år. Hun kunne opplyse om at han alltid var nede og starten den en gang i uka. Den ene gangen hadde han ikke hørt/glemt at båten sveiv, så den stod å sveiv til en båtnabo ringte og lurte på om han kanskje hadde falt på sjøen. Da hadde båten vært i gang i 12timer. 

Alt vedlikehold var gjort på verksted i de 14årene han hadde vært eier. Siste faktura var på 30.000 og vi kunne få kopi av alle fakturaer tilbake til 2005. Så det ble handel og en lang hentetur på 153nm(i 6-7knop) ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

På midten av 2000-tallet solgte jeg en Nimbus 31 1991-modell som var i god stand. Som en gest til selger ble jeg med på henteturen fra asker til et område rundt Moss. Like før vi var fremme opplevde vi en voldsom risting og vi slo ned farten til to knop til hjemmehavna til kjøper. Etter at båten ble tatt opp viste det seg at propellen hadde mistet mistet et blad (enten som følge av slitasje eller at vi bare borti drivved eller noe, vi var ikke på grunn). Jeg fikk derimot så dårlig samvittighet at mens vi putret til hjemmehaven at jeg der og da sa til kjøper at vi tar det på min forsikring og at jeg betaler egenandelen på kr. 6000). Det kjipe var at kjøper så det som en selvfølge.  

Jeg brukte nesten 1 år for å kjøpe min båt Gruno 40 stålbåt, den ble annonsert i juni og mai neste år fikk jeg hentet den og betalt.

Han måtte se an folkene som skulle bruke båten videre og forsikre seg om at den ikke forfalt.

ikke før jeg hadde med begge sønnene mine ble vi  sett på som mulig kjøper, det var flere som var interessert ,men mange av dem fikk svar om at dette var ikke båten for dem, selv familie med mange barn fikk slengt etter seg at dette var ingen barnehage, så de måtte gå, jeg vet også at 

havnesjefen i son var interessert men til ingen nytte. her måtte det overtalelser til om man skulle få kjøpt denne båten,

Jeg fulgte han opp regelmessig og ble litt kompis vi fikk et godt forhold til hverandre, og har solgt han endel verktøy og sittet og pratet med om båt.

Jeg er innom han stadig vekk og , plutselig har funnet noe som kunne vært brukbart for  båten ting som han skulle sette inn eller skifte. 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...