Guest Avmønstret# Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 (redigert) Jeg nekta en unggutt fra Vestland(et) å reise ned for å kjøpe bilen jeg solgte (til Østlandet). Han hadde ringt et par ganger, var veldig gira. Mente fargen var perfekt osv, osv. Jeg forklarte at ja, den er EU godkjent men klutsjen er moden for bytting (koster skjorta å få gjort på den bilen...), det er rust som antagelig er alvorlig nok til at den snart "får stryk" på EU, og forøvrig langt mer shabby enn den ser ut på bildene osv, osv. Men han var like hissig på grøten... måtte si rett ut at han ikke skulle ta seg bryet med reisen. Endte med å selge til en forhandler. Lot han prute mot at han tok meg i hånda, med vitne, på at jeg aldri mer skulle høre noe om bilen. Det løftet ble holdt :-) ---- Måtte sjekke historikken til bilen videre på kjøretøydata/statens veivesen. Bilen ble solgt i august i fjor, ble vraka i sommer uten fornya EU godkjenning... ble enda mer fornøyd med å ikke ha solgt til unggutten fra Vestland(et), og fikk nesten litt dårlig samvittighet ifht forhandleren... *Svisj*, der var den samvittigheten borte igjen ;-) Redigert 17.Oktober.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Pinkvin skrev 13 minutter siden: Jeg nekta en unggutt fra Vestland(et) å reise ned for å kjøpe bilen jeg solgte (til Østlandet). Han hadde ringt et par ganger, var veldig gira. Mente fargen var perfekt osv, osv. Jeg forklarte at ja, den er EU godkjent men klutsjen er moden for bytting (koster skjorta å få gjort på den bilen...), det er rust som antagelig er alvorlig nok til at den snart "får stryk" på EU, og forøvrig langt mer shabby enn den ser ut på bildene osv, osv. Men han var like hissig på grøten... måtte si rett ut at han ikke skulle ta seg bryet med reisen. Endte med å selge til en forhandler. Lot han prute mot at han tok meg i hånda, med vitne, på at jeg aldri mer skulle høre noe om bilen. Det løftet ble holdt :-) ---- Måtte sjekke historikken til bilen videre på kjøretøydata/statens veivesen. Bilen ble solgt i august i fjor, ble vraka i sommer uten fornya EU godkjenning... ble enda mer fornøyd med å ikke ha solgt til unggutten fra Vestland(et), og fikk nesten litt dårlig samvittighet ifht forhandleren... *Svisj*, der var den samvittigheten borte igjen ;-) jeg synes det var bra du sparte en ungdom for en bil som hørtes ut til å være i dårlig stand, utrygg, og ett dårlig økonomisk valg å kjøpe ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Marius Engel skrev 3 minutter siden: jeg synes det var bra du sparte en ungdom for en bil som hørtes ut til å være i dårlig stand, utrygg, og ett dårlig økonomisk valg å kjøpe ? For dårlig bil om man ikke vet hva man kjøper. God mulighet hvis en kan fikse og reparere en del selv. Men kan virke som den var mer rusten enn jeg trodde... Føles forsåvidt trygt å selge til proffesjonell part som har både kompetanse og muligheter til å sjekke. Utrygg var den ikke, men som alle gamle biler så kunne den nok bil det om det ikke ble tatt tak i tide. Jaja, godt å bli kvitt. Ble ikke rik for å si det sånn, men slapp vel noen utgifter. ---- Sjekket kjøetøydata på de to foregående bruktbilsalgene mine og begge lever videre. At rustholken av en mercedes a- klasse har klart å gå 220 000 km må være ett mirakel. Den var fire år gammel når jeg kjøpte den, hadde kjørt på salta veier og satt til "baking" i varm garasje. Hadde den inne til fjerning av rust på garanti to ganger hos MB. Når jeg solgte den så bobla det overalt igjen på de reparerte områdene. Veldig praktisk og kjekk bil med elendig kvalitet som kosta meg alt for mye å eie. Usj... fikk kontant betalt av hele storfamilien på en kebabsjappe Oslo øst når jeg solgt den :-D ----- Nok bil. Husker jeg la ut en åpen båt på 14 fot med hardtop, liten påhengsmotor på opplagshenger. La den ut billig for å bli kvitt den fort. Fikk ett renn på telefonen uten like. Ikke nok med det, det dukket opp folk hjemme. Drev på ute i hagen og plutselig stod det fremmefolk på biloppstillinga ved garasjen, røyka og sparka dekk mens de så på båten. Og alle skulle gi "ingenting" så kunne de ta den med med en gang. Pluss en haug med tekstmeldinger med bytteforslag osv. Masete greier. Endte med salg til en lærer i Oslo. Av en eller annen grunn ville han ikke ha opplagshengeren så det ble et godt stykke arbeid å få båten over på en alt for liten varehenger han hadde fått lånt, selvfølgelig uten å ta med tau eller noe å feste båten med. Så stod opplagshengeren og grodde fast i noen år før jeg fikk ut fingeren og solgt den også. Dvs jeg ga den vel nesten vekk. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 18.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2019 Nå har jeg kjøpt å solgt båter å ikke minst utstyr annonsert på finn i snart 15 år. Har solgt utrolig mye rart, men har altid vært 110% ærlig i beskrivelser. Har nektet ett par å handle av meg, etter at magefølelsen sa at her blir det tull i ettertid. Har ennå ikke hatt en eneste som har kommet tilbake å forlanget å få levere tilbake noe av det jeg har solgt. Hadde en som kjøpte en motor av meg. Skurret litt for meg når han hentet, men jeg var trygg på at det ikke var noe feil på motoren. Å jo da tre dager senere så ringer kjøper å begynner å synse om at han syntes motorlyden var litt høy osv. Løste det veldig enkelt. Sa til han å komme tilbake med motoren å så fikk han pengene tilbake. Solgte motoren ett par dager senere til en som meldte tilbake at han var super fornøid. Lærdommen er. Alltid 110% ærlig i annonsering og samtaler med kjøpere. Alltid stole på mage følelse. «if it smells, like shit. And looks like shit. Its probably shit»??? Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 19.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 Det samme gjorde jeg ,og i tillegg hadde han hatt motoren på verksted og prøvde og sende meg regningen sendte han pengene som han hadde betalt og hentet motor med båt joelle skrev On 18.10.2019 at 18.45: Nå har jeg kjøpt å solgt båter å ikke minst utstyr annonsert på finn i snart 15 år. Har solgt utrolig mye rart, men har altid vært 110% ærlig i beskrivelser. Har nektet ett par å handle av meg, etter at magefølelsen sa at her blir det tull i ettertid. Har ennå ikke hatt en eneste som har kommet tilbake å forlanget å få levere tilbake noe av det jeg har solgt. Hadde en som kjøpte en motor av meg. Skurret litt for meg når han hentet, men jeg var trygg på at det ikke var noe feil på motoren. Å jo da tre dager senere så ringer kjøper å begynner å synse om at han syntes motorlyden var litt høy osv. Løste det veldig enkelt. Sa til han å komme tilbake med motoren å så fikk han pengene tilbake. Solgte motoren ett par dager senere til en som meldte tilbake at han var super fornøid. Lærdommen er. Alltid 110% ærlig i annonsering og samtaler med kjøpere. Alltid stole på mage følelse. «if it smells, like shit. And looks like shit. Its probably shit»??? Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Steihy Svart 12.November.2019 Del på Facebook Svart 12.November.2019 Jeg hadde vært på utkikk etter litt større båt en stund, selv om jeg ikke hadde lagt ut min egen Comfortina 32 for salg enda. Hadde lenge sett på en Westerly Conway 36' ketch som befant seg -av alle steder - langt til skogs i Tolga. Reiste og så på den i september. Egentlig et kjempekjøp, men avsto både for ikke å sitte med to båter, men i hovedsak fordi det gjensto noe montering. Prisen var satt med tanke på at motoren måtte skiftes, og det var noe ledningstrekk til instrumentering. Jeg bor alt for langt fra min egen båtplass til å ha prosjektarbeid, jeg må ha nøkkelferdig båt. Jeg dro derfra med litt medfølelse for eieren; han hadde prøvd å selge lenge, og jeg fryktet at det ville bli veldig vanskelig for han. Han hadde lagt myyye arbeid i båten, men arbeids- og livssituasjonen var sånn at han ikke kom til å flytte til kysten igjen. Jeg la ut Comfortina'en i oktober, nærmest for å lære av prosessen, hadde ikke forventet salg før til våren. Etter et par uker med ganske bra interesse, ble jeg kontaktet av en kar fra Estland. Fordommene slo ut i full blomst, men heldigvis tok oppdragelsen overhånd, så jeg fikk betryggende info og id uten å være uhøflig. Han lot seg lett Google, og var åpenbart en erfaren seiler. Karen kom til Haugesund, og etter en trivelig dag med prøveseiling og båtprat, ble det handel med overtakelse til våren. Småartig i seg selv, men nå kommer det morsomme: Estlenderen, som var på Østlandet et par dager i annet ærend, innrømmet at han egentlig hadde tenkt seg til Trondheim for å se på en Westerly Conway, men den ble solgt rett før han fikk bestilt flybillett så han gikk for plan B. Jeg skjønte jo at det var samme båt jeg hadde sett på, og at Trondheim var nærmeste flyplass. Nå ble det ganske spesielt. Estlenderen hadde saumfart Blocket og Finn etter båt, og satt igjen med de to båtene jeg hadde forhold til. Snakk om vinn vinn vinn vinn. Jeg fikk solgt, estlenderen var fornøyd, en ukjent kjøper får en flott Westerly, og mannen i Tolga fikk endelig solgt prosjektet som han hadde lagt så mye i. Så gjenstår den morsomme delen: Finne ny båt til våren. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.