Lilleaas Startet 9.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2019 Ganske normalt når du har en båt som er over 30 år. Men jeg ønsker å få utbedret dette slik at båten er helt tett. Er det noen i Agder som leverer nye lister osv til disse båtene i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 9.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2019 (redigert) Lite kunnskap på forumet her ang aluminium karmer/vinduer som lekker. leter selv etter nye pakninger til mine. Prøvde med butyl,men ble ikke 100 prosent tett. Har du samme system som her ? Redigert 9.Oktober.2019 av Stjernen ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lilleaas Svart 9.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2019 Litt usikker om jeg har disse vinduene. Tror ikke det. Råd til deg. Sjekk med disse: http://www.ertec.no/132/vinduer Kan være du får den hjelpen du trenger her :-) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 9.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2019 Har du reine gummilister på din båt bare ? Jeg gikk over med captain creek,det hjalp mye. Men ingen varig løsning,er jo 12 vinduer jeg skal bytte pakninger på. Takk for forslag,skal sjekke opp. Sitér dette innlegget Link to post
Lilleaas Svart 9.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2019 Jeg skal ta et bilde av dette... lettere da. Ja sjekk med disse... Er nok denne bedriften som har levert vinduer og pakninger til det meste av båtene som er produsert i Norge Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 9.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2019 Vinduene ble den gang levert av Golar i Tvedestrand. Senere av Ertec . denne typen vinduer består av en pakning som montert sammen med glasset i aluminiumsramme . Den er kuttet og skjøtet i alle innvendige vinkler. Etter mange år så lekker det limet som er brukt i skjøtene ( Bostik) Så er det en pakning som er brukt når vinduet er montert mot glassfiber. Det er Betyl pakning (på rull) for å få dette helt opp å gå igjen må vinduet først demonteres. Så må alle skjøter limes på nytt . Lettest å ta ut hele glasset fra ramme. Pakning limes også fast inni karmen ca 5 Cm i forbindelse med skjøt. Så settes vinduet inn på nytt med ny Betyl pakning. Montér og vent et par dager,så ettertrekk alle skruer og kutt Betylpakkning med skarp kniv langs karmen. Prøv med et av frontvinduene først for øvelse. Skruer vil brekke men er mulig å bore ut. Finnes noen triks for det også. Etter en jobb som tar litt tid blir dette bra. Har selv overhalt noen av de vinduene, og montert hauer å lass av de............... knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
dsm Svart 10.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2019 Knude, har du tips til limtype, både for å lime pakningsskjøtene i hjørnene og lim for å lime pakning til karm ? Det kanskje bedre limtyper i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 10.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2019 Takk for beskrivelse. mine vinduer begynte og lekke inn der butyl pakningen skal være. Tok av den gamle og fylte med butyl fra patron,og monterte. Men lakk litt,så brukte captain tolley.Da ble det helt tett. Så jeg burde bytte pakningen rundt glasset som sitter i aluminiums rammen også. Mener det rundt skjøten var klemt en liten metall bit som holdt den sammen. Knotete patent igrunn. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 10.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2019 Egnet lim er Simson fugemasse. Brukes av Ertec i dag. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Lilleaas Svart 19.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2019 Knude skrev On 10.10.2019 at 0.16: Vinduene ble den gang levert av Golar i Tvedestrand. Senere av Ertec . denne typen vinduer består av en pakning som montert sammen med glasset i aluminiumsramme . Den er kuttet og skjøtet i alle innvendige vinkler. Etter mange år så lekker det limet som er brukt i skjøtene ( Bostik) Så er det en pakning som er brukt når vinduet er montert mot glassfiber. Det er Betyl pakning (på rull) for å få dette helt opp å gå igjen må vinduet først demonteres. Så må alle skjøter limes på nytt . Lettest å ta ut hele glasset fra ramme. Pakning limes også fast inni karmen ca 5 Cm i forbindelse med skjøt. Så settes vinduet inn på nytt med ny Betyl pakning. Montér og vent et par dager,så ettertrekk alle skruer og kutt Betylpakkning med skarp kniv langs karmen. Prøv med et av frontvinduene først for øvelse. Skruer vil brekke men er mulig å bore ut. Finnes noen triks for det også. Etter en jobb som tar litt tid blir dette bra. Har selv overhalt noen av de vinduene, og montert hauer å lass av de............... knude Tusen takk :-) Dette var og blir til stor hjelp!!!! Dette skal jeg få fikset. Båten står i opplag på Windy. Så båtklargjøringen i 2020 blir helt topp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.