Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Importøren spesifiserer XL-stamme på Antares 6 på sine hjemmesider. Men hvis kavitasjonsplaten fortsatt står 3 cm under kjølbunnen selv montert i hull 5, så er det noe galt et sted. Nå er Beneteau verdens største produsent av fritidsbåter, så det virker rett og slett underlig at man ikke har funnet frem til en montasjeveiledning som fungerer i praksis. Mulig norsk importør har tatt en snarvei og laget sin egen vri, og at forhandlerne bare durer i vei uten å sjekke ut videre? Uansett er jeg enig i at det kan virke som båten er designet for vanlig lang 20" stamme og ikke 25" XL.

Jeg står fortsatt fast på at jeg ikke ser noen god grunn til å la kavitasjonsplaten stikke lavere enn kjølbunnen. Jeg kan også tenke meg hvorfor man har funnet på noe slikt som dette. Har selv Suzuki utenbordsmotor, og felles for disse motorene er den lave giringen. D.v.s. at selv om motoren snurrer 6000 eller 6200rpm, så snurrer selve propellen saktere rundt (mindre reelle omdreininger) enn konkurrentene. Rent fartsmessig kompenseres det ved å bruke propeller med høyere stigning enn konkurrentene. Det er en av årsakene til at man kan oppleve at propellen ventilerer (slipper taket/spinner) når man skal akselerere eller kjøre sakte/middels fart i bølger. Jeg opplevde selv at propellen som fulgte med båten slapp taket flere ganger. Delvis fordi jeg var overproppet (hadde for stor stigning på propell) og delvis fordi propellen ikke var optimal til båten. Jeg løste det ved å skifte propell - både type og rett stigning.

Uten å påstå noe konkret i saken eller rundt aktørene, så vil jeg på generelt grunnlag mene at å senke motoren/propellen dypere i vannet slik at kavitasjonsplaten stikker under kjøl for å løse ventileringsproblemet, er en særdeles dårlig løsning. Jeg har sett det skrevet/anbefalt flere steder (bl.a. The Hull Truth forumet) at Suzuki-motorene liker å kjøres dypt (for å unngå ventilering/spinning), men det ser ut til at det begynner å bli enighet om at det er en dårlig løsning på problemet. Riktig propell og nok turtall på WOT er beste måte å bli kvitt spinningen på.

Solseng

Solseng

Importøren spesifiserer XL-stamme på Antares 6 på sine hjemmesider. Men hvis kavitasjonsplaten fortsatt står 3 cm under kjølbunnen selv montert i hull 5, så er det noe galt et sted. Nå er Beneteau verdens største produsent av fritidsbåter, så det virker rett og slett underlig at man ikke har funnet frem til en montasjeveiledning som fungerer i praksis. Mulig norsk importør har tatt en snarvei og laget sin egen vri, og at forhandlerne bare durer i vei uten å sjekke ut videre? Uansett er jeg enig i at det kan virke som båten er designet for vanlig lang 20" stamme og ikke 25" XL.

Jeg står fortsatt fast på at jeg ikke ser noen god grunn til å la kavitasjonsplaten stikke lavere enn kjølbunnen. Jeg kan også tenke meg hvorfor man har funnet på noe slikt som dette. Har selv Suzuki utenbordsmotor, og felles for disse motorene er den lave giringen. D.v.s. at selv om motoren snurrer 6000 eller 6200rpm, så snurrer selve propellen saktere rundt (mindre reelle omdreininger) enn konkurrentene. Rent fartsmessig kompenseres det ved å bruke propeller med høyere stigning enn konkurrentene. Det er en av årsakene til at man kan oppleve at propellen ventilerer (slipper taket/spinner) når man skal akselerere eller kjøre sakte/middels fart i bølger. Jeg opplevde selv at propellen som fulgte med båten slapp taket flere ganger. Delvis fordi jeg var overproppet (hadde for stor stigning på propell) og delvis fordi propellen ikke var optimal til båten. Jeg løste det ved å skifte propell - både type og rett stigning.

Uten å påstå noe konkret i saken eller rundt aktørene, så vil jeg på generelt grunnlag mene at å senke motoren/propellen dypere i vannet for å løse ventileringsproblemet er en særdeles dårlig løsning. Jeg har sett det skrevet/anbefalt flere steder (bl.a. The Hull Truth forumet) at Suzuki-motorene liker å kjøres dypt (for å unngå ventilering/spinning), men det ser ut til at det begynner å bli enighet om at det er en dårlig løsning på problemet. Riktig propell og nok turtall på WOT er beste måte å bli kvitt spinningen på.

Solseng

Solseng

Uten å påstå noe konkret i saken eller rundt aktørene, så vil jeg på generelt grunnlag mene at å senke motoren/propellen dypere i vannet for å løse ventileringsproblemet er en særdeles dårlig løsning. Jeg har sett det skrevet/anbefalt flere steder (bl.a. The Hull Truth forumet) at Suzuki-motorene liker å kjøres dypt (for å unngå ventilering/spinning), men det ser ut til at det begynner å bli enighet om at det er en dårlig løsning på problemet. Riktig propell og nok turtall på WOT er beste måte å bli kvitt pinningen på.

Solseng

Solseng

Jeg står fortsatt fast på at jeg ikke ser noen god grunn til å la kavitasjonsplaten stikke lavere enn kjølbunnen. Jeg kan også tenke meg hvorfor man har funnet på noe slikt som dette. Har selv Suzuki utenbordsmotor, og felle for disse motorene er den lave giringen. D.v.s. at selv om motoren snurrer 6000 eller 6200rpm, så snurrer selve propellen saktere rundt (mindre reelle omdreininger) enn konkurrentene. Rent fartsmessig kompenseres det ved å bruke propeller med høyere stigning enn konkurrentene. Det er en av årsakene til at man kan oppleve at propellen ventilerer (slipper taket/spinner) når man skal akselerere eller kjøre sakte/middels fart i bølger. Jeg opplevde selv at propellen som fulgte med båten slapp taket flere ganger. Delvis fordi jeg var overproppet (hadde for stor stigning på propell) og delvis fordi propellen ikke var optimal til båten. Jeg løste det ved å skifte propell - både type og rett stigning.

Uten å påstå noe konkret i saken eller rundt aktørene, så vil jeg på generelt grunnlag mene at å senke motoren/propellen dypere i vannet for å løse ventileringsproblemet er en særdeles dårlig løsning. Jeg har sett det skrevet/anbefalt flere steder (bl.a. The Hull Truth forumet) at Suzuki-motorene liker å kjøres dypt (for å unngå ventilering/spinning), men det ser ut til at det begynner å bli enighet om at det er en dårlig løsning på problemet. Riktig propell og nok turtall på WOT er beste måte å bli kvitt pinningen på.

• Create New...