.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Jeg kan spekulere et hakk videre: Jeg har en DF-150 som har 4,75" gearcase. D.v.s. at jeg kan velge mellom veldig mange propeller. Per i dag kjører jeg en 4x14" (4 blader á 14" diameter). Det er nok til min 20-fots Ibiza 20. Ikke et glepptak og akselerer opp i plan veldig kjapt. Bølger medsjøs ikke noe problem. Men hvis jeg vil kan jeg kjøre større og grovere propeller. 3-blads 16". 4-blads 16" fra PowerTech eller 5-bladere fra Mercury.
Problemet begynner i motorserien under fra Suzuki (4,25" gearcase) som kjører enda lavere giring (2,59:1) og som bare kommer med en standard 3x14" aluprop. Men en DF-115/140 er en like aktuell motor for denne båten. Hvorfor skulle en "standard" 3x14" aluprop fungere fint på samme (type) båt når jeg fikk propellspinn med en 3x14,75" orginal stålpropell? Det er dette Suzuki-importøren (og Beneateau-importøren) må forstå. De må rett og slett lære og prøve litt mer propell og finne ut hva som funker på motorene de selger. Å bytte fra normal lang stamme til XL blir rett og slett for dumt om det er som jeg antar - at man forsøker å bøte på et problem. Hvis det er Beneteau som som har forekrevet dette, begynner jeg virkelig å lure på om deres R&D-department går på dop eller noe i den duren. Det blir som om Toyota skulle spesifisere for store hjul til en av sine modeller med den konsekvens at forhjulene tar borti hjulbuen og svingradiusen blir håpløs.
Nei, dette virker nokså håpløst ut. Forlang en vanlig 20" motor og en Mercury Trophy Plus propell.