Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Jeg ville nok satt på en propell med mindre stigning uansett. 14" eller 15" burde fovandle båten/kjøreopplevelsen positivt.

Kanskje 15" til å begynne med. Personlig hadde jeg gått for 14".

https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28744/black-max-13-7-8-x-14-mercury-rh-propeller-48-854352a45

https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28743/black-max-13-3-4-x-15-mercury-rh-propeller-48-77342a45

 

Har selv en nokså tilsvarende stor 20-fot daycruiser. På den har jeg hatt 2 motorer. I begge tilfeller kom motoren med for stor propell. Både 115 Yamaha 2-takt og Suzuki 150 4-takt. Gikk ned 2" i stigning begge ganger, og samme resultat: Mye bedre respons og mye bedre kjøreopplevelse. Det dummeste man kan gjøre med en båt, er å kjøre med for stor propell. Man får ikke ut potensialet og sitter igjen med en nokså daff og treig opplvelse. En ny aluminiumpropell koster ca. 1500-2000kr og forvandler båten (til 2-3-4-500.000,-) fra en treg balje til en mer sporty båt.

 

Å sørge for riktig montasje/motorhøyde + riktig propell/turtall er den billigste investeringen man kan gjøre med båten sett fra et ytelses synspunkt.

Solseng

Solseng

Jeg ville nok satt på en propell med mindre stigning uansett. 14" eller 15" burde fovandle båten/kjøreopplevelsen positivt.

Kanskje 15" til å begynne med. Personlig hadde jeg gått for 14".

https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28743/black-max-13-3-4-x-15-mercury-rh-propeller-48-77342a45

 

Har selv en nokså tilsvarende stor 20-fot daycruiser. På den har jeg hatt 2 motorer. I begge tilfeller kom motoren med for stor propell. Både 115 Yamaha 2-takt og Suzuki 150 4-takt. Gikk ned 2" i stigning begge ganger, og samme resultat: Mye bedre respons og mye bedre kjøreopplevelse. Det dummeste man kan gjøre med en båt, er å kjøre med for stor propell. Man får ikke ut potensialet og sitter igjen med en nokså daff og treig opplvelse. En ny aluminiumpropell koster ca. 1500-2000kr og forvandler båten (til 2-3-4-500.000,-) fra en treg balje til en mer sporty båt.

 

Å sørge for riktig montasje/motorhøyde + riktig propell/turtall er den billigste investeringen man kan gjøre med båten sett fra et ytelses synspunkt.

Solseng

Solseng

Jeg ville nok satt på en propell med mindre stigning uansett. 14" eller 15" burde fovandle båten/kjøreopplevelsen positivt.

Kanskje 15" til å begynne med. Personlig hadde jeg gått for 14".

https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28743/black-max-13-3-4-x-15-mercury-rh-propeller-48-77342a45

 

Har selv en nokså tilsvarende stor 20-fot daycruiser. På den har jeg hatt 2 motorer. I begge tilfeller kom motoren med for stor propell. Både 115 Yamaha 2-takt og Suzuki 150 4-takt. Gikk ned 2" i stigning begge ganger, og samme resultat: Mye bedre respons og mye bedre kjøreopplevelse. Det dummeste man kan gjøre med en båt, er å kjøre med for stor propell. Man får ikke ut potensialet og sitter igjen med en nokså daff og treig opplvelse. En ny aluminiumpropell koster ca. 1500-2000kr og forvandler båten (til 2-3-4-500.000,-) fra en treg balje til en mer sporty båt.

 

Å sørge for riktig montasje/motorhøyde + riktig propell/turtall er den billigste investeringen man kan gjøre med båten sett fra et ytelses synspunkt.



×
×
  • Create New...