.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Jeg ville nok satt på en propell med mindre stigning uansett. 14" eller 15" burde fovandle båten/kjøreopplevelsen positivt.
Kanskje 15" til å begynne med. Personlig hadde jeg gått for 14".
Har selv en nokså tilsvarende stor 20-fot daycruiser. På den har jeg hatt 2 motorer. I begge tilfeller kom motoren med for stor propell. Både 115 Yamaha 2-takt og Suzuki 150 4-takt. Gikk ned 2" i stigning begge ganger, og samme resultat: Mye bedre respons og mye bedre kjøreopplevelse. Det dummeste man kan gjøre med en båt, er å kjøre med for stor propell. Man får ikke ut potensialet og sitter igjen med en nokså daff og treig opplvelse. En ny aluminiumpropell koster ca. 1500-2000kr og forvandler båten (til 2-3-4-500.000,-) fra en treg balje til en mer sporty båt.
Å sørge for riktig montasje/motorhøyde + riktig propell/turtall er den billigste investeringen man kan gjøre med båten sett fra et ytelses synspunkt.