Peter- Startet 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2019 (redigert) Hej alle Nu går vi imod mørke tider, og det er jo helt fantastisk/magisk at sejle i mørket især når stjernerne og månen er fremme. Er ved at få rimelig godt styr på det, men dog håber jeg bare på ikke at sejle i fiskeudstyr/net... Er der nogle regler for fiske net/roser/udstyr således at vi sejlere kan undgå dem? Kan jo koste dyrt at sejle ind i det om natten og der er meget af det inde i fjorden synes jeg..... så pt håber jeg bare på det bedste men det er jo ikke en god strategi.. Har lidt svært ved at få overblik over alle de random balloner som er ude på havet.. store som små.. Mvh, Peter Redigert 11.Oktober.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Har ikke sett noen spesielle regler om plassering av krabbe- /hummerteiner osv. Har inntrykk av at spesielt i hummersesongen, plasseres disse mer eller mindre ukritisk, selv midt i en trang led. Dessverre veldig vanlig å bruke både treklosser, kanner for spylervæske, osv, i stedet for godt synlige orange bøyer. Viktigste er å holde god utkikk uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Nå i hummersesongen må du nesten regne med å rake med deg et par tre teiner per tur Neida, men det blir ganske intenst med blåser, gjennom sund, i viker og til og med i innseilingen til enkelte havner. Hadde det vært opp til meg hadde det vært lovpålagt med belyste blåser, eller i det minste refleks slik at et kort sveip med lykta hadde avslørt hvor de ligger hen. Alt for mange ganger har jeg seilt eller gått for motor mot havna (og dermed fått blendende motlys) for så å plutselig oppdage blåser som dukker opp. På tross av ekstra utkikk. Det er skrekken å få slikt i propellen eller at roret kiler seg. Far til en kamerat dro med seg et par teiner på veien inn for noen år siden. Han merket båten begynte å dra til den ene siden på vei inn i havna, men først da han hadde fortøyd la han merke til at det lå et par blåser ved skutesiden. Den ene teina hadde slitt seg, mens den andre fulgte med helt inn. Bare flaks at det ikke blåste mye og at ikke noe av teinetauet hadde låst propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Ja, det er regler: Yrkesfiskere gjør hva de vil, hvor de vil, når de vil. Samme gjelder hobbyfolket. Så er det regler for når, innen noen segmenter. Jeg følger ledene til yrkesfartøyene om natten. De sveiper farvannet, snurper opp redskapen og spytter den ut i små biter. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Har kjørt på mange blåser til teiner eller garn om natta. Som regel går det fint og man hører bare et dunk. Men fikk en gang en hummerteine rundt propellakslingen. Jumpet uti med brødkniv da det ble lyst og skjærte vekk tauet. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Peter- Svart 11.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Så er det præcist som jeg antog - trist. Helt enig i at alt burde have lys på havet.. - en sol-opladet diode eller noget nemt.. Er der nogen speciel dybde disse bliver sat på? Er der en maks/sikker dybde at sejle på? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Har sett bøyer på over 300m dybde her på vestlandet, men dette er vel for linefiske. Et lite tips kan være å bruke radar innstilt på kort rekkevidde. Dersom bølgene er små nok, dukker bøyene ofte opp på skjermen. Selv bruker jeg "tommelfingerregel" om maks ca 30cm bølger for å ha en reell mulighet for å se de minste bøyene på radaren. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Bare å montere på en hydrofoil på baugen, med knivskarp egg fremst. Spesielt første delen av oktober (da alle er ivrige på hummerfiske) er det bare å lyse godt og kjøre slalom. Hjelper seg mot slutten av oktober. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Peter- Svart 11.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Det er jo the Wild west derude nu! Jeg prøver at seile sammen med alle færgerne i helgen da så kan de bulldoze vejen for mig :) Lyder til at jeg ikke skal bekymre mig om aftensmad Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 (redigert) Blåser er eneste grunnen til at jeg kvier meg for å seile i mørket. Kjørte 30 min i mørket sist helg. Hadde to unger i baugen som utkikk, og prøvde å følge leia til hurtigbåten. Skulle inn i en fjord for å ankre opp under på henteturen med den nye båten. Det hadde begynt å bli litt mørkt. Da så jeg plutselig en liten blåse midt i innseilingen (markert i kartet under). Hadde sikkert rundt 2 knop, så det gikk greit å stanse. Kunne nok gått på siden av den, men tok ikke sjansen. Aldri godt å vite om det er flytetau på den... Redigert 11.Oktober.2019 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Gå på dypt vann. Redskaper som står dypere enn 40 m er gjerne litt skikkelige med tau som står litt stramt rett ned. Innaskjærs er bauglys nesten det eneste som hjelper, men ikke blend noen. Vanligvis få båter på natta. Mange som bannlyser å kjøre med lys, men jeg synes noen ganger det er bedre enn å drive på land alene på havet i svarte natta fordi man ikke gjorde sitt beste for å holde utkikk (slå på lyset). Sitér dette innlegget Mons Link to post
Lars Moe Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Spesielt nå i hummersesongen når kreti og plety kaster ut teiner i hytt å vær ser jeg mange rare plasser det ligger bøyer. Men jeg legger merke til at i fjorden jeg fisker ligger bøyene som regel utenfor leia. Det som forundrer meg er at mange velger å gå mellom og over bøyene fremfor trekke ut i leia hvor det er et hav av plass. Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 (redigert) Jeg slet med og ikke seile på bøyer og tau forrige helg selv i dagslys.Noen brukt til og med sorte små bøyer. Når farvannet er trang og jeg ligger på seil og det er litt bølger er det ikke lett å unngå og dunke borti bøyer og tau. Har enda til god og sitte fast i noen. I mørket alene i seilbåten har jeg ikke sjans. Jeg siler ofte inn i mørke til havnen og på vei inn nå i helgen var jeg borti flere bøyer. Som jeg så i det jeg baserte dem eller ar de lagde et lite dunk. Gruer meg til dn dagen en hekter seg opp i kjølen i det jeg krysset. Redigert 11.Oktober.2019 av Ttopp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 12.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 Interessant tråd ? jeg har også lett litt etter regler på dette ifm bruk av synketau og hvor dypt bruket nå stå mellom blåser for sikker passering med båt over. Men virker som det meste er skikk og bruk basert. Nattseilas må nok bli i hovedled og med god utkikk i trange farvann. Er det veldig trangt så er jo det å håpe at det i det minste er brukt synketau. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Peter- Svart 12.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 Ok så bruger jeg 40m som et tommelfinger regel. Har heldigvis min havn midt i Stavanger og der er så forurenet at få fanger efter hummere der så jeg får en god start på sejladsen.. vi sejler i aften. Off topic lidt - er der nogen der har set morild i år - især i Ryfylke? Vi har tit været ude men har ikke kunne se det - nok mest fordi om sommeren bliver det jo aldrig mørkt :) hehe Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 Det er mye teiner å se i rødsonen rundt Stavanger og,så både med blåser og fra land... Jeg har faktisk opplevd mer enn en gang at det står teiner inne på fortøyningsplassen min når jeg kommer sent hjem om søndagen Oktober er nesten umulig i mørke her i ryfylke. Går fint å seile, men motor/propell er som rusisk rulett. November er og farlig. Utenom de to mnd er det litt tryggere. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 Jeg praktiserer stort sett å gå i lo for bøyer og merker på sjøen. Tanken er at om det henger noe tau eller "annet" fra merket så vil det henge ned i le for bøya/merket. Men så leser jeg stadig her inne om flytetau osv... dvs at bøya henger etter tau som flyter i lo av bøya. Da vil min "praksis" fort kunne slå feil ut.... Så, beste praksis (utover å holde god avstand til), gå i lo eller le av bøyer og merker som brukes til teiner? Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 12.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 Fornuftig revurdering av egen praksis, Pinkvin. En god egenskap. Folk har mye rare løsninger, men stort sett er den mest synlige/største markøren montert helt i enden av teinetauet. Korker, flytetau og synk vil da befinne seg i lo for den siste pløsa. Så avgjør vind, strøm, lengden på tauet og ymse detaljer hvordan tauet står i vinkel eller bue nedover på lo side. Jeg mener det er tryggest å kjøre på le side av pløsa. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
shipahoy Svart 12.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 Ikke bare i Norge dette er en utfordring: https://www.theca.org.uk/CA-lobster-pot-campaign Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 Trulte37 skrev for 2 timer siden: Fornuftig revurdering av egen praksis, Pinkvin. En god egenskap. Folk har mye rare løsninger, men stort sett er den mest synlige/største markøren montert helt i enden av teinetauet. Korker, flytetau og synk vil da befinne seg i lo for den siste pløsa. Så avgjør vind, strøm, lengden på tauet og ymse detaljer hvordan tauet står i vinkel eller bue nedover på lo side. Jeg mener det er tryggest å kjøre på le side av pløsa. Ok. Da tenker jeg i le for "løs redskap i sjøen", typisk fiskeredskaper. Men jeg vil fortsette med å gå i lo for faste installasjoner, som sjømerker/bøyer osv da vind/strøm vil gjøre at evt tau/skit som hekter på merkene vil strekke seg nedover i le. Kan fort bli slalom ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 12.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 (redigert) shipahoy skrev for 2 timer siden: Ikke bare i Norge dette er en utfordring: https://www.theca.org.uk/CA-lobster-pot-campaign Det var spændende... er det muligt at oprette noget lignende i Norge online? https://petition.parliament.uk/petitions/200001 Sikkerhedsmæssigt er situationen lige nu jo helt uacceptabel og jeg rejser med mine 3 børn i alderen 2mnd til 3.5 år. Bør ikke være så kompliceret at lave nogle regler for dette.. er jo egentlig også helt uacceptabelt at ting bare kan flyde rundt i vandet og ødelægge havbund og jeg ved ikke hvad... i et land som Norge som ellers er så stærk på sikkerhed og miljø.. Mvh, Peter Redigert 12.Oktober.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 12.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 Har svært ved at se hvorfor Norge ikke skulle give et lign. svar: Sitat The Government takes safety at sea seriously. The UK has regulations in place regarding the marking of fishing gear. We are looking at areas in which the enforcement of regulations can be enhanced. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 Må innrømme at jeg setter næring foran tæring på dette. Yrkesfiskere vs lystbåter så går min støtte til yrkesfiskerne. Men her er det vel gjerne hobbyfiskere, de burde tåle noe regulering uten at det gjør noe. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 12.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 Absolut, og der er ikke tale om at fiskeriet skal begrænses på nogen måde - bare at ting skal afmærkes ordentligt fx med lys eller refleks.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 Å merke blåsene med lys og/eller refleks hadde vært fint i et større perspektiv også tenker jeg. Fint om RS slipper unødvendige oppdrag som kan gå på bekostning av mer nødvendige aksjoner (klart, er det rolig ellers er gjerne slikt god trening, men likevel, synd om slikt skulle hefte dem når større ting plutselig dukker opp). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.