Jump to content

garmin 4008 fra 2008 bør jeg oppgradere

Rookie_332

Recommended Posts

Jag har två Garmin 2010 från 2005 ombord.

Dom tar mig dit jag vill som jag vill och dom vägleder min Raymarine autopilot på bästa sätt.

Samarbetar problemfritt med dator där jag kör OpenCPN och AIS.

Dom är faktiskt så bra att den vanligtvis pryltokige skepparen inte kan hitta anledning att byta till nyare.....

Så överväg om Du inte kan använda dom pengarna på bättre sätt?

Er enig med ebonita sitt innlegg. Har selv en av varianten 4008 , og den fungerer fremdeles perfekt med oppdaterte og nye kart. Den er eksepsjonelt god på å vise sjøkart :) Har venner som klager på at disse eldre til Garmin ikke viser kjente steder på land , har problemer med å møte folk ved kjente lendemerker ,etc. Nei , Garmin er best på sjøkart ,og i flere varianter til og med. Ikke å regne med særlig annet. Den har ikke siste type prosessorkraft og alle andre muligheter som wifi og en lang liste "bells and whistles". Bruk denne til en ting (av gangen) ,men helst kun til å vise sjøkart. Det gjør den like bra som sine nye fettere ,om enn litt saktere. Men aldri for sakte til at det utgjør noen fare...

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Nu är jag klar över att tråden gäller Garmin 4008, och jag noterar givetvis Huldas erfarenheter.

Och jag hade heller inte varit nöjd med en navigator som hackar och väsnas på det sätt som Hulda beskriver.

Här verkar det ha slagit slint i produktutvecklingen för Garmin, för mina 2010, som är en äldre generation, har inga sådana problem utan zoomar och panorerar utan irriterande laggning och beträffande fläktljud så tror jag inte ens att dom har någon fläkt. Det hörs i alla fall inte och dom blir inte speciellt varma.

Och portar har dom 4 st var. Men nätverksport har dom inte.

Detta bara som en förklaring till mitt tidigare inlägg.

Beträffande kommunikation med t ex en dator så går det som sagt alldeles utmärkt på mina 'gamlingar' mha en vanlig usb/com omvandlare som anslutes till navigatorns NMEA-utgång. Garmin har haft flera program, bl a ett som hette MapSource som kunde används, men det går numera charmant att använda OpenCpn och planera i det och sedan exportera till navigatorn. På så sätt kan Du planera och lagra hur många waypoints/routes som helst som GPX-filer i datorn och sedan skyffla över till navigaorn efter behov.

Good Luck!

:thumbsup:

Jeg mente ikke com-porter, men luker i forkant av maskinen for databrikker. Den som varmer opp salongen vår er en 4012. Ute har vi en 4010, eller 4008, er ikke sikker. Ikke koblet opp mot AIS og andre tunge oppgaver. Vet ikke om den lille har vifte. Står ute i cockpit som slave.

Mulig Garmin har lagt til en del ressurser i min versjon uten å følge opp prosessorsiden, kan virke slik.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...