Rookie_332 Startet 12.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2019 hei er rimelig ny og har kjøpt bavaria 30 sport med kartplotter garmin 4008, bør jeg oppgradere? og hva er hovedforskjellen på den jeg har og en evt ny, er det bare hastighet? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 12.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 Jag har två Garmin 2010 från 2005 ombord. Dom tar mig dit jag vill som jag vill och dom vägleder min Raymarine autopilot på bästa sätt. Samarbetar problemfritt med dator där jag kör OpenCPN och AIS. Dom är faktiskt så bra att den vanligtvis pryltokige skepparen inte kan hitta anledning att byta till nyare..... Så överväg om Du inte kan använda dom pengarna på bättre sätt? Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 12.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 Er enig med ebonita sitt innlegg. Har selv en av varianten 4008 , og den fungerer fremdeles perfekt med oppdaterte og nye kart. Den er eksepsjonelt god på å vise sjøkart :) Har venner som klager på at disse eldre til Garmin ikke viser kjente steder på land , har problemer med å møte folk ved kjente lendemerker ,etc. Nei , Garmin er best på sjøkart ,og i flere varianter til og med. Ikke å regne med særlig annet. Den har ikke siste type prosessorkraft og alle andre muligheter som wifi og en lang liste "bells and whistles". Bruk denne til en ting (av gangen) ,men helst kun til å vise sjøkart. Det gjør den like bra som sine nye fettere ,om enn litt saktere. Men aldri for sakte til at det utgjør noen fare... Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 Det kommer an på hvilken versjon man har. Hulda har montert to stykket av dem. Hulda svinger hurtigere i trange farvann enn det Garmin greier å henge med på. Prosessorviften uler og går, strømforbruket er gedigent og min 4012 avgir betydelig varme. Har du den tidlige versjonen, bytt den ut. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 13.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 takker for tilbakemelding ? ergo 4008 hovedsaklig farta på oppdatering på kart som er forskjellen her? er det noen mulighet å sitte hjemme og lage ruter og overføre til 4008 når du kommer i båten? dette er vel standar i dag på nye plottere? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 Tror mine ble kjøpt i 2012. Rett etterpå kom det oppdatering med raskere prosessor. Dessuten to porter, derav en for kartbrikke. De eldre har laaangsom zoom, ved flytting av cursor i kartet makter ikke prosessor å følge med. Plutslig kommer kartet 'løpende etter'. Problematisk ved bruk av AIS, plotting av kurser etc. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 13.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 Nu är jag klar över att tråden gäller Garmin 4008, och jag noterar givetvis Huldas erfarenheter. Och jag hade heller inte varit nöjd med en navigator som hackar och väsnas på det sätt som Hulda beskriver. Här verkar det ha slagit slint i produktutvecklingen för Garmin, för mina 2010, som är en äldre generation, har inga sådana problem utan zoomar och panorerar utan irriterande laggning och beträffande fläktljud så tror jag inte ens att dom har någon fläkt. Det hörs i alla fall inte och dom blir inte speciellt varma. Och portar har dom 4 st var. Men nätverksport har dom inte. Detta bara som en förklaring till mitt tidigare inlägg. Beträffande kommunikation med t ex en dator så går det som sagt alldeles utmärkt på mina 'gamlingar' mha en vanlig usb/com omvandlare som anslutes till navigatorns NMEA-utgång. Garmin har haft flera program, bl a ett som hette MapSource som kunde används, men det går numera charmant att använda OpenCpn och planera i det och sedan exportera till navigatorn. På så sätt kan Du planera och lagra hur många waypoints/routes som helst som GPX-filer i datorn och sedan skyffla över till navigaorn efter behov. Good Luck! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 (redigert) Jeg mente ikke com-porter, men luker i forkant av maskinen for databrikker. Den som varmer opp salongen vår er en 4012. Ute har vi en 4010, eller 4008, er ikke sikker. Ikke koblet opp mot AIS og andre tunge oppgaver. Vet ikke om den lille har vifte. Står ute i cockpit som slave. Mulig Garmin har lagt til en del ressurser i min versjon uten å følge opp prosessorsiden, kan virke slik. Redigert 13.Oktober.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.