Jump to content

Oljesøl på drivremmer, halv fart på Bavaria 29DC med VP KAD300

DN1881

Recommended Posts

Jeg er fersk båteier av en Bavaria 29DC med KAD 300. Denne har gått fint men etter litt oljesøl på drivremmer (røde sirkler på bilde) har jeg plutselig bare 15 knop og turtall rundt 2500.Temp og oljetrykk ser normalt ut men jeg mistenker at remmene "slurer" og derfor ikke gir optimal effekt? Har forsøkt å vaske dette vekk men har tydeligvis ikke fått sølet skikkelig bort...Hva gjør man? Kan dette forklare lav hastighet og turtall? Den øverste er vel til turbo? jeg har begrenset kunnskap om båtmotor :-)

vpkad42-kad300.jpg

IMG_8031.jpg

Hei. Mistenker du har lekkasje i impellerhuset (det kobberfargede under filteret ditt) Hadde samme problem selv.(KAD 300) Skru ut impellerpumpen. (løsne 2 stk slanger og 2 stk skruer som holder pumpen) og ta den med til verksted. Evt fiks det selv. Mest sansynlig en simmering som er gåen.

Hos meg lakk det vann ned på reimene og sprutet rundt, pluss att reimene begynte å slurre. Dette kan se ut som olje, da det blir svart av reimstøv. 

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-26-3400C.aspx

https://www.youtube.com/watch?v=eZK43MLxNpE

Ingen garanti att dette er problemet, men vært å sjekke ut. Vil også anbefale deg å byte reimer. Kjedelig hvis disse ryker på sjøen. (Lurt å ha ekstra sett i båten)

Mvh

Espen

Drevet etter ganske mye høyttrykkspyling. Kranfører var ganske oppgitt over manglende vedlikehold.... ikke vanskelig å være enig. Dette var første gang jeg så båten under. Denne hadde ligget ute i hvertfall 1 vinter+ årets sommersesong.Nå blir polering over vannlinje og  mer spyling, skraping, sliping og primer...og han anbefalte Jotun Onestop bunnstoff... Et bra valg?

Redigert av DN1881 (see edit history)

Jotun NONstop mente han nok. Det er selvpolerende bunnstoff. Jeg bruker i dag Biltema sitt. Er fornøyd med det også. Begge to fungerer godt. Bruker bare Biltema sitt pga pris (og butikken ligger rett i nærheten).. Brukte Nonstop før. 

På sidelinjen: Når du skal polere skroget så anbefaler jeg deg en skikkelig DA poleringsmaskin med harde puter og en polering som har "high cut". Mulig også en rubbing først. Da kan du få tilbake original blåfarge og glans uten å drepe deg på jobben.

Vedr. motoren: Hadde du god fart før, og så mistet du plutselig farten etter å ha fjernet oljevannet fra under motoren?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei .Ja, motoren hadde normal fart sist jeg var ute...derav min tanke om at det var oljesøl på reima som var årsak. Takk for tips om polering . Hva er DA? Jeg har en enkel maskin fra Biltema så dette er nok et fag jeg kan svært lite om. Har hatt et par Harley-sykler men håndpolering er litt enklere...Hva slags slipe

maskin anbefales til skroget før primer og bunnstoff?  Off-topic: kan jeg bruke Biltema sitt anode-kit for 290-drev på et DP-G drev? Leste et sted at de var samme sak nesten?

DA = Dual Action. Dvs at poleringsmaskinen ikke bare snurrer rundt på padden, men også at den får slik eksenter bevegelse. Den vil dermed ikke lage sliperose hvis du holder den stille på ett sted. 

Disse ser litt ut som en vinkelsliper, men beveger seg altså ikke bare rundt én akse. 

Vedr. sliping av bunnstoff. Dette støvet er meget giftig. Bruk for all del skikkelig åndedrettsvern. Ikke bare enkel støvmaske. Mange foretrekker å skrape det bort. Har ikke selv erfaring med å gå til bunns av primer så har ikke egen erfaring. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...