DN1881 Startet 13.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2019 Jeg er fersk båteier av en Bavaria 29DC med KAD 300. Denne har gått fint men etter litt oljesøl på drivremmer (røde sirkler på bilde) har jeg plutselig bare 15 knop og turtall rundt 2500.Temp og oljetrykk ser normalt ut men jeg mistenker at remmene "slurer" og derfor ikke gir optimal effekt? Har forsøkt å vaske dette vekk men har tydeligvis ikke fått sølet skikkelig bort...Hva gjør man? Kan dette forklare lav hastighet og turtall? Den øverste er vel til turbo? jeg har begrenset kunnskap om båtmotor :-) Sitér dette innlegget Link to post
esgarst Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Hei. Mistenker du har lekkasje i impellerhuset (det kobberfargede under filteret ditt) Hadde samme problem selv.(KAD 300) Skru ut impellerpumpen. (løsne 2 stk slanger og 2 stk skruer som holder pumpen) og ta den med til verksted. Evt fiks det selv. Mest sansynlig en simmering som er gåen. Hos meg lakk det vann ned på reimene og sprutet rundt, pluss att reimene begynte å slurre. Dette kan se ut som olje, da det blir svart av reimstøv. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-26-3400C.aspx https://www.youtube.com/watch?v=eZK43MLxNpE Ingen garanti att dette er problemet, men vært å sjekke ut. Vil også anbefale deg å byte reimer. Kjedelig hvis disse ryker på sjøen. (Lurt å ha ekstra sett i båten) Mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
DN1881 Svart 14.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 (redigert) Takk for det Espen. Oljesøl kom fra kjølsvinet. Oljeblandet vann ble fjernet og det er så trangt der at noe olje havnet på remmene..det var jeg selv som sølte dette....Er det lette å bytte remmer selv? Redigert 14.Oktober.2019 av DN1881 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
esgarst Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 (redigert) Ja. Det fikser du nok selv... bare husk å være nøye med moment. Ellers kan du ødelegge lagerne. En liten oppskrift til KAD44 her.Og det er så og si helt likt. Ett tips er å ta vare på de gamle reimene å ha de i båten. Så har du noen dårlige reserver hvis reimene ryker når du er på tur. Redigert 14.Oktober.2019 av esgarst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 (redigert) Har bare en liten grønn motor uten kompressor eller annet fancy så benytter anledningen til å spørre: Siden kompressoren er reimdrevet, er det da magnetkobling på den som drar til ved et turtall og slipper ved et annet? Redigert 14.Oktober.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DN1881 Svart 14.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Så tilbake til spørsmålet: Er det sannsynlig at oljesøl på den nederste reima og litt sprut fra den til neste reim kan være årsak til at turtallet ikke kom over 2500 og farten var 15knop? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Det høres sannsynlig ut da kompressor som drives via 2 reimer trolig ikke får opp dampen. Ville vasket grundig med zalovann eller noe annet avfettende før montering av nye reimer. Sitér dette innlegget Link to post
esgarst Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Tror ikke jeg er rette til å svare på dette. (og spørsmålet over fra Lazyjack) Sikkert andre her inne som kan? Men hvis reimene slurrer så går vell det utover kompressor/turbo?? Men her er jeg på tynn is... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Det går ut over effekten til kompressor ja. Ikke turbo, den er jo eksosdrevet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 I tillegg drives vel kompressor via reim/skive fra sirkulasjonspumpa, som igjen drives via reim fra skive på veiv slik at det er mer enn en mulighet for sluring også. Sitér dette innlegget Link to post
DN1881 Svart 14.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 (redigert) Redigert 14.Oktober.2019 av DN1881 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DN1881 Svart 14.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Tok opp båten i dag og kranfører mente at denne overgroingen lett kunne redusere såpass...mulig han har rett og problemet ligger der? Etter spyling var det ikke mye bunnstoff igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Høres ikke umulig ut. Hvordan så drev og propeller ut?.. Sitér dette innlegget Link to post
DN1881 Svart 14.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Sitér dette innlegget Link to post
DN1881 Svart 14.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 (redigert) Drevet etter ganske mye høyttrykkspyling. Kranfører var ganske oppgitt over manglende vedlikehold.... ikke vanskelig å være enig. Dette var første gang jeg så båten under. Denne hadde ligget ute i hvertfall 1 vinter+ årets sommersesong.Nå blir polering over vannlinje og mer spyling, skraping, sliping og primer...og han anbefalte Jotun Onestop bunnstoff... Et bra valg? Redigert 14.Oktober.2019 av DN1881 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Groer kan redusere mye, men hvis jeg forstår deg rett så mistet båten plutselig fart etter oljesøl? Hvis farten faller så mye på veldig kort tid har ikke groene hatt tid til å forandre seg så mye. Bytt reimer og vask grundig med zalo og skyll godt etterpå uansett :) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Det var jo ikke formidabel groe da, selv om den definitivt trenger litt TLC. Med mindre motoriseringen er helt marginal slik at den akkurat såvidt kommer i plan burde ikke det der være hele årsaken. Og som påpekt over; ikke om problemet oppsto brått. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 (redigert) Jotun NONstop mente han nok. Det er selvpolerende bunnstoff. Jeg bruker i dag Biltema sitt. Er fornøyd med det også. Begge to fungerer godt. Bruker bare Biltema sitt pga pris (og butikken ligger rett i nærheten).. Brukte Nonstop før. På sidelinjen: Når du skal polere skroget så anbefaler jeg deg en skikkelig DA poleringsmaskin med harde puter og en polering som har "high cut". Mulig også en rubbing først. Da kan du få tilbake original blåfarge og glans uten å drepe deg på jobben. Vedr. motoren: Hadde du god fart før, og så mistet du plutselig farten etter å ha fjernet oljevannet fra under motoren? Redigert 14.Oktober.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
DN1881 Svart 21.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 Hei .Ja, motoren hadde normal fart sist jeg var ute...derav min tanke om at det var oljesøl på reima som var årsak. Takk for tips om polering . Hva er DA? Jeg har en enkel maskin fra Biltema så dette er nok et fag jeg kan svært lite om. Har hatt et par Harley-sykler men håndpolering er litt enklere...Hva slags slipe maskin anbefales til skroget før primer og bunnstoff? Off-topic: kan jeg bruke Biltema sitt anode-kit for 290-drev på et DP-G drev? Leste et sted at de var samme sak nesten? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 DA = Dual Action. Dvs at poleringsmaskinen ikke bare snurrer rundt på padden, men også at den får slik eksenter bevegelse. Den vil dermed ikke lage sliperose hvis du holder den stille på ett sted. Disse ser litt ut som en vinkelsliper, men beveger seg altså ikke bare rundt én akse. Vedr. sliping av bunnstoff. Dette støvet er meget giftig. Bruk for all del skikkelig åndedrettsvern. Ikke bare enkel støvmaske. Mange foretrekker å skrape det bort. Har ikke selv erfaring med å gå til bunns av primer så har ikke egen erfaring. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Førstefender Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Slik som den båten er/var grodd på bildene, så er nok dette god nok grunn til at du ikke får båten i plan. At litt oljesøl på reimer hindrer motoren har jeg ingen tro på. Ved 2500omd skal uansett turbo ta over og ville gitt denne båten den farten den skulle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.