Land krabba Startet 14.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2019 (redigert) Hei. Har nylig kjøpt min første båt - en Herwa 15speed av ukjent alder med 55hk Yamaha 2T. Omtrent midt i båten er det en brønn som jeg antar er en ballastbrønn. Det sitter en ventil bakerst i brønnen som er koblet til et plastrør som ender opp helt bakerst, Det er satt i en plugg i enden av røret. Jeg oppfatter det som at dette er en ballastrbrønn som skal hjelpe båten med å plane og samtidig stabilisere den i sjøen - om den altså er fylt med vann (kapasitet ca 300 liter). Er det fornuftig å ta ut pluggen bakerst i dette røret for å la vann strømme inn og fylle brønnen, eller bør brønnen eventuelt fylles og tømmes manuelt, eventuelt ved hjelp av ei pumpe? (brønnen jeg snakker om ligger under plata mellom benkene) Redigert 14.Oktober.2019 av Land krabba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2019 Jeg vil si at det aldri er fornuftig å kjøre rundt med 300 liter vann i en 15 fots planende båt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2019 (redigert) Er nok ikke noe ballastvanntank i den. Er nok bare et sturom som du enkelt kan tømme for (regn)vann når båten står på land. Redigert 14.Oktober.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tkb Svart 14.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2019 Orginalt var det skum der. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2019 Et flott eksemplar av Herwa som du må ta godt vare på! Om du leser deg opp på fri væskeoverflate så vil du raskt innse at å fylle denne med vann fort vil få uheldige konsekvenser. Sitér dette innlegget Link to post
Land krabba Svart 15.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2019 Takk for tilbakemeldinger. Finner i en annen tråd her inne at den har "vannkjøl" som gradvis tømmer seg etterhvert som man får fart på båten. Tenkte det var smart å spørre siden det er første gang jeg har noe større enn kano Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 Aldri hørt at Herwaen hadde slik vannkjøl..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 16.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 Sjekk med den du kjøpte båten av. Dette er mest sannsynlig et hjemmelaget stuerom med mulighet for drenering. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.