Jump to content

Kan alle 24V motorer også kjøre på 12V?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Dette er vel vanlig elektroteknikk, men jeg husker ikke alt fra elektriske maskiner.

Pumpen din går nok rundt hvis det ikke er mye mekanisk motstand, men setter du på belasting vil du merke at den er mye svakere. Stopper den for lenge kan det muligens bli varmgang i viklingene, men ikke sikkert. Såvidt jeg husker blir magnetiseringsmotstanden mindre når motoren stopper, og da kan strømmen gå mye opp, og da øker varmeutviklingen. Men siden spenningen er halvert, vil det ta lengre tid før den blir varm.

Seriekobler du 2 12V batterier har du 24 volt, og du kal da hente ut 12V fra ett batteri (gjelder begge to), eller 24V om du kobler deg over begge batteriene.

Redigert av Marius Engel (see edit history)

Hei,

Om vi leker litt med formler så er Effekt = P= UxI =UxU/R.

Av dette kan man se at om spenningen er 12 Volt så blir effekten 144/R Om Spenningen er 24 volt blir effekten 576/R

I praksis vil det si at effekten du får ut av motoren i pumpen blir ca 1/4 av det oppgitte. Om dette gjelder en vannpumpe der driftene er jevn og lett ville jeg ikke bekymret meg. Om dette er en toalettpumpe ville jeg tenkt meg om før jeg hadde brukt den.

Om en motor beregnet på 24 V, får tilnærmet samme turtall (ubelastet) med 12 V, er dette en såkalt "shunt-motor". Den vil ha et ganske konstant turtall, bestemt av tregheten i magnetfeltet. Følgelig vil den, som du sier, kompensere for manglende spenning, med å trekke mer strøm. Forutsatt at den får nok tilført effekt mens den belastes tilstrekkelig, er det stor fare for å brenne istykker viklingene i motoren. Ohms lov kan mao. ikke uten videre brukes på en motor som roterer.

Er det derimot en "serie-motor", vil både turtallet og effekten bestemmes av den tilførte spenningen.

ozo skrev for 6 timer siden:

Om en motor beregnet på 24 V, får tilnærmet samme turtall (ubelastet) med 12 V, er dette en såkalt "shunt-motor". Den vil ha et ganske konstant turtall, bestemt av tregheten i magnetfeltet. Følgelig vil den, som du sier, kompensere for manglende spenning, med å trekke mer strøm. Forutsatt at den får nok tilført effekt mens den belastes tilstrekkelig, er det stor fare for å brenne istykker viklingene i motoren. Ohms lov kan mao. ikke uten videre brukes på en motor som roterer.

Er det derimot en "serie-motor", vil både turtallet og effekten bestemmes av den tilførte spenningen.

En seriemotor vil vel ha tilnærmet ubegrenset turtall om det ikke er noen motstand? En slik liten pumpe har nok relativt høy mekanisk motstand i forhold til den lille motoren, så i praksis tror jeg det du sier er helt riktig.

Om den går helt fritt mener jeg den vil ruse ut til den slenger ut viklingene?

Marius Engel skrev Just now:

Om den går helt fritt mener jeg den vil ruse ut til den slenger ut viklingene?

Om man tilfører merkespenningen, kan det gå dårlig, ja.

I en ideell motor helt uten friksjon vil dette skje, selv med en minimal spenning. Men i praksis vil det alltid være en viss friksjon, samt et effekttap i overgangen børster/kommutator som øker med turtallet. Derfor vil den begrense seg til en viss grad, og dermed kreve en viss spenning for å oppnå et visst turtall, også "ubelastet".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...