TideRace
Mix skrev for 6 timer siden:Så flott, siden dere har begge kan dere jo legge ut video av de med samme last. Side om side. Det er jo en enkel sak å gjennomføre.
Det skulle jeg gjerne gjort, men det er en del mil mellom dem, så det er vanskelig på kort sikt. Nå etterspurte TS også erfaringer med rimelige aggregater, så det kan hende at en Honda-diskusjon er OT i denne sammenhengen.
Men for å kort beskrive de opplevde forskjellene: Honda EU20i har et mye "mykere" lydbilde enn Kipor 2000 (som er de jeg har). Kipor har en hardere gange og en skarp "klirring" i lyden. Jeg opplever også Honda`en som desidert mer lettstartet under alle forhold. Kiporen må ofte trekkes i snora endel flere ganger. Og når du drar i snora er Kipor`en hardere å dra. Honda`en bare "glir". Vanskelig å forklare, men det er en opplevd kvalitetsforskjell. Begge blir kun kjørt på 4-T alkylatbensin rett fra originale 4 liters kanner, så driftvilkårene er ellers like.
Jeg er blitt fortalt at Kipor er "kina-kopi" av Honda, men at inverter-delen skal være lik. Ikke vet jeg, og jeg skal ikke gå god for informasjonen, men strømleveransen fra aggregatene oppfatter jeg som ganske lik. Kipor`en har vært inne til et par reparasjoner (innenfor garantitiden, 5-6 år siden?) blant annet fordi den var umulig å få start på. Honda`en ble i følge kvitteringen kjøpt hos Jegard Handel AS den 22.02.2010 for kr 12880 kroner, den har vært 100% feilfri og startet "på første" fra dag èn. Om Honda er verdt merkostnaden i forhold til billigere aggregater må hver og en finne ut av selv.