Supermix Startet 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2019 Noen her som har rigget en Wallas topp med vifte som frostvakt? Burde være en veldig enkel sak med et termostatstyrt relé som f.eks STC-1000 og bare koble releutgangen parallelt med eksisterende av/på bryter. Er det ansett som en trygg måte å holde båten frostfri på vinteren? Er vel lav risiko siden Wallas har overopphetningsbeskyttelse osv. i tilfelle viften skulle feile. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Høres ikke ut som en trygg løsning. Hva med å frostsikre så du ikke trenger varme ombord? Jeg ville ikke hatt noe som brenner på når jeg ikek er ombord I båten. Selv ikke lukket forbrenning. Dessuten vil du bruke mye fritidsparafin I løpet av vinteren, og mye strøm ved gjentatte oppstarter. Vil tro at Wallasen heller ikke vil trives med hyppige start og stopp slik du legger opp til med termostatstyring. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Supermix Svart 15.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 (redigert) Tja, det burde jo være safe.. Faktisk har varmeren denne funksjonen innebygd fantjeg ut etter å ha lest manualen! :D Forbruk med vifte og brenner igang er 0,55 A som burde være lite nok siden båten er i bruk minst ukentlig. Redigert 15.Oktober.2019 av Supermix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 (redigert) Slik jeg tolker det vil denne funksjonen bare veksle mellom høy og lav effekt. Som frostvakt vil du nok være avhengig av å slå den helt av, og da må den kjøre full nedstengnings og oppstartsprosedyre. Og da er strømforbruket et helt annet. Alternativet er jo å la den gå kontinuerlig på laveste trinn, men da går det litt parafin da... Hør med brukeren Wallas Service her, han kjenner disse apparatene ut og inn. Redigert 15.Oktober.2019 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Supermix Svart 15.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 33 minutes ago, index said: Som frostvakt vil du nok være avhengig av å slå den helt av, og da må den kjøre full nedstengnings og oppstartsprosedyre. Og da er strømforbruket et helt annet. Er det ikke det som er ment med sun-switch? Spørs om den starter igjen automatisk når temperaturen så synker igjen da. Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 15.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Det står max forbruk på varmer er 0.4 A og maks på viftelokk er 0.6 A så veldig mye strømtrekk under oppstart er det ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Under oppstart (gløding) går det fort opp mot 10A i et minutt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Supermix Svart 15.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 14 minutes ago, Lars H. said: Under oppstart (gløding) går det fort opp mot 10A i et minutt. Ok, uansett er det ikke et problem - siden det i praksis maks vil skje en gang i døgnet. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Er det 800 eller 800t du har? Litt forskjell på disse. 800 har dette kontrollpanelet: mens 800t har dette: 800t kom i 2011/2012 og da kom også et nytt kretskort for 800 generelt, som selvsagt passer i de "gamle" 800. Har du 800 kan du trygt la den stå og gå døgnet rundt om du vil - så lenge varmelokket er lagt nedpå, og at du har nok strøm og Fritidsparafin. Trekker 11,5 - 13 A i 2,5 min (gløding), og deretter ca 0,5 A på max med viftelokk. Drivstoff-forbruket er 70 ml/t (min) til 125 ml/t (max). 800t har innebygd romtermostat i kontrollpanelet (se tabellen du har lagt inn i tidligere innlegg). Apparatet vil veksle mellom høy og lav effekt trinnløst etter behov for å holde temperaturen du har stilt den inn på. Solstrømfunksjonenen er ikke aktiv om apparatet/termostaten står på laveste stille. Litt usikker om den er aktiv på neste "trinn" siden jeg ikke har testet det. 800t trekker litt mindre under gløding, men det er lagt inn litt lenger glødetid: 10A i 4 min. Drvstoff-forbruket er det samme på min effekt, og ørlite mer på max effekt (130 ml/t). 800 t kan også trygt stå og gå (med viftelokket nede) i flere dager i strekk så lenge du har strøm og drivstoff. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Supermix skrev for 3 timer siden: Er det ikke det som er ment med sun-switch? Spørs om den starter igjen automatisk når temperaturen så synker igjen da. Ved bruk av termostatfunksjonen f.eks ved effekttrinn 3, er solstrømfunksjonen aktiv. Kobler du bort termostatfunksjonen og lar den stå på samme efekttrinn, vil ikke solstrømfunksjonen være aktiv. Starter ikke automatisk når temperaturen synker, da må du ha ny oppstart. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Supermix Svart 15.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Takk @Wallas Service for god info! Jeg har 800 siden den er fra 2009 og panelet er likt som dette: Etter det du skriver @Wallas Service så er den da uten termostat/romføler funksjon. Da er kanskje det første alternativet ikke så dumt likevel? med en ekstern termostat/rele bryter som kobler inn "ON" knappen når temperaturen går under f.eks 3 grader. Man kan stille inn denne STC-1000(termostat/rele bryter) slik at den skrur seg av igjen ved f.eks 15 grader mener jeg. Da unngår man at den går av og på for ofte. Alternativt 2: man kan stille Wallas 800 på minste effekt og legge temperaturføleren ute og sette termostat til 3 grader - og at den skrur seg av igjen når utetemperaturen stiger over 4-5 grader. Noen tanker om dette @Wallas Service ? Hvor mye jobb/penger ligger det i å oppgradere kretskort og styring til fra Wallas 800 til 800t? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Stemmer det ja, din 800 har ikke termostat/romføler funksjon. Å montere rele/bryter som kobler inn strøm til apparat når temp synker under en viss verdi, kan nok virke - dersom bryteren på kontrollpanelet står "ON". Men hva gjør du for å slå den av? Å bryte strømmen til apparatet er ingen god idé. Da vil den bli slått av direkte uten å avkjøles på normal måte. Dette vil garantert føre til oppstartproblemer neste gang den skal startes. Når du slår av vha kontrollpanelet vil jo pumpen stoppe mens viften går for å kjøle ned. Dette er viktig for å kjøle ned brenner samt å bli kvitt avgasser. Har du mulighet til å la den stå å gå kontinuerlig så tar apparatet ikke noe nevneverdig skade av det, det er bare viftemotoren som får kortere levetid og den koster ikke mange kronene. Blir det overoppheting pga dårlige viftemotorer, sørger overopphetingtermostaten(e) for at pumpen stopper og dermed også forbrenningen. Ikke mye jobb å oppgradere 800 til 800t. Stort sett å skifte kretskort (samme størrelse, samme plugger), koble til nytt panel, prøvekjøre og evt justere drivstoff/vifte. Deler for ca kr 5.650,- + arbeid og porto tur/retur for en god 1000-lapp, totalt ca kr 6.750,-. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Supermix Svart 16.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 10 hours ago, Wallas Service said: Å montere rele/bryter som kobler inn strøm til apparat når temp synker under en viss verdi, kan nok virke - dersom bryteren på kontrollpanelet står "ON". Men hva gjør du for å slå den av? Hei, jeg tenker at reléet skal gjøre det samme som bryteren. Dvs lukke de samme to ledningene som bryteren gjør. Dersom dette kobles parallelt så vil bryteren og releet virke uavhengig av hverandre. Dersom en av de er "PÅ" så er Wallasen på også, og skrur den seg av så kjører nedkjølingsvifta videre som vanlig. Tenker ikke å bryte hovedstrømmen til apparatet på noe tidspunkt. Har fundert litt videre, og kommet til at en slik STC-1000 12V vil fungere. Tenker også på å sette inn en long range radiomodul(lignende garasjeport-åpner) slik at jeg også kan sette igang wallasen før jeg skal ombord og fjernet evt dugg som det ofte kan bli vinterstid. Skal hode dere oppdatert ettersom jeg bestiller deler og får testet dette. Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 16.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 Bestilte denne: https://www.aliexpress.com/item/534306299.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dIRx2KI Blir å bruke latched mode; Latched------------------Press transmitter button A, the receiver relay A is ON, Press Button B, the Receiver is OFF Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 16.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 og denne i 12V utgave: https://www.aliexpress.com/item/4000023255464.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.1f1a14c26ca1Dr&s=p&algo_pvid=8dcdc2ca-6067-4d69-bbe7-74e2651b8976&algo_expid=8dcdc2ca-6067-4d69-bbe7-74e2651b8976-0&btsid=1a58efaa-f890-4910-a747-6be17b9a7fcc&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_8,searchweb201603_55 Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 16.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 Så da har man kanskje fjernstyrt varme og frostvakt til under 200kr :) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 16.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 Merkelig funksjon i et termostat: Call the police? Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 16.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 (redigert) Håpte det var bare en singel bryterkontakt her, men det er visst to kontaktsett på bryteren. Bryter er øverst på bildet. @Wallas Service Har du noe koblingsskjema for AV/PÅ bryteren/panelet? Evt måler eg det ut med et multimeter. Tipper det er to stk NO kontaktsett. Da må eg i så fall inn med ekstra relé på fjenstyringen og STC'en.. Redigert 16.Oktober.2019 av Supermix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 16.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 Har dessverre ikke noe koblingsskjema for dette Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Supermix Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Ser ut som grønn ledning er supply til potmeteret, og grå/hvit er selve AV/PÅ funksjonen. Trenger uansett et ekstra rele med to NO utganger. Tenker da å bytte ut reléet på mottaker til fjernkontrollen: med f.eks dette: https://ie.farnell.com/axicom-te-connectivity/v23105-a5303-a201/relay-signal-dpdt-250vac-220vdc/dp/1174984 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Ser jo greit ut å kunne starte varmeren med fjernkontroll ved behov. Men hvorfor trenger du å frostsikre båten? Med et minimum av konservering så greier båten seg utmerket I kuldegrader, og du risikerer ikke skader om varmeren av en eller annen grunn ikke starter når den skal. Det enkle er ofte det beste. Som Rema sier. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Supermix Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Enig i det @index. Det er egentlig bare ferskvannstanken og pumpen til denne som kan fryse og evt må tømmes vintertid så det blir nok kanskje bare fjernkontroll som blir installert. Vi får se.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Jeg har hatt båt på sjøen året rundt de siste 16-17 årene uten varme av noe slag. Vanntank tømmes, kranene settes åpne og toalettet får en klunk frostvæske. Thats it. Så setter jeg heller på varme om jeg skal jobbe med noe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Supermix Svart 30.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 Har fått denne nå. Tok en kjapp rekkeviddetest og den holder rikelig godt. Har i underkant av 200 meter avstand fra hus til båt, og den fungerte fint langt over 400 meter uten fri sikt. Venter på nytt relé bare, så blir det montering og mer testing. Monterer også på en NC fjærbryter på tilførselen til mottaker-modulen slik at det blir enkelt å resette releet når man vil skru av varmeren når man er i båten og ikke har fjernkontrollen. Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 3.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Kretstegning - dersom noen skulle trenge det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.