Puffen Startet 15.September.2005 Link til dette innlegget Startet 15.September.2005 Kan noen forklare meg forskjellen på båt som er benevnt i CE klasse C kontra B? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 15.September.2005 Link til dette innlegget Svart 15.September.2005 http://www.lovdata.no/for/sf/nh/th-19960614-0580-003.html Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Bitteliten Svart 15.September.2005 Link til dette innlegget Svart 15.September.2005 (redigert) En kommentar vedr begrepet "signifikant bølgehøyde" som fremkommer i CE kravene. Dette er det værvarslet varsler av bølgehøyde, og begrepet beskriver gjennomsnittshøyden på de 25% største bølgende. I praksis må man da kunne forvente at den største bølgehøyden man møter er dobbelt så høy som den varslede bølgehøyden. Så varsles det 3 meter bølger må man være forberedt på å møte en og annen 6 meters bølge. Det kan være greit å ta med i betraktningen. Redigert 15.September.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 15.September.2005 Link til dette innlegget Svart 15.September.2005 met.no forklarer greit: Signifikant bølgehøyde Signifikant bølgehøyde er definert som middelverdien av den tredjedelen av bølgene som er høyest i en periode på 20minutter. Eksempel: Gitt 1000 bølger der 2/3 av bølgene er under 4m. De øvrige 333 (høyeste 1/3-del) fordeler seg slik: 1 på 8m, 10 på 7m, 50 på 6m, 100 på 5m og 172 på 4m. Signifikant bølgeh.: (1x8 + 10x7 + 50x6 + 100x5 + 172x4) : 333 = 4.7m Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
REM Svart 15.September.2005 Link til dette innlegget Svart 15.September.2005 met.no forklarer greit: Signifikant bølgehøyde Signifikant bølgehøyde er definert som middelverdien av den tredjedelen av bølgene som er høyest i en periode på 20minutter. Eksempel: Gitt 1000 bølger der 2/3 av bølgene er under 4m. De øvrige 333 (høyeste 1/3-del) fordeler seg slik: 1 på 8m, 10 på 7m, 50 på 6m, 100 på 5m og 172 på 4m. Signifikant bølgeh.: (1x8 + 10x7 + 50x6 + 100x5 + 172x4) : 333 = 4.7m <{POST_SNAPBACK}> Javel, men måles det fra bølgedal til bølgetopp eller fra "midten og opp" dvs. fra normalt flatt havnivå? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Poseidon Svart 15.September.2005 Link til dette innlegget Svart 15.September.2005 Javel, men måles det fra bølgedal til bølgetopp eller fra "midten og opp" dvs. fra normalt flatt havnivå? <{POST_SNAPBACK}> Sitat fra side 167 i Den norske los, bind nr 1 - som forøvrig er en ypperlig bok, med utrolig mange praktiske opplysninger for oss båtfolk: Bølgehøyden H er høydeforskjellen fra bølgedal til etterfølgende bølgetopp. I den sjø som dannes av vinden vil bølgene ha forskjellig høyde. Det kalles irregulær sjø. Gjennomsnittshøyden av den høyeste tredjedel av bølgene kalles signifikant bølgehøyde og betegnes med H 1/3 hvor indeks 1/3 refererer til at gjennomsnittet er tatt bare av den høyeste tredjedelen av bølgene. Det er denne verdi det refereres til i værmeldingen og som ellers brukes i beskrivelsen av sjøgang. Forhåpentlig var dette en presis og samtidig lettfattelig forklaring. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jumbo Svart 15.September.2005 Link til dette innlegget Svart 15.September.2005 http://met.no/met/met_lex/q_u/ Signifikant bølgehøyde (Hs) Defineres som middelverdien av den høyeste tredjedelen av individuelle bølgehøyder i en 20 minutters periode. Dette skal tilsvare den bølgehøyden som en trent observatør (for eksempel en sjømann) vil anslå bølgehøyden til. Individuell bølgehøyde er høyden mellom bølgedal og etterfølgende bølgetopp. Maksimal individuell bølgehøyde i en periode på 20 minutter vil alltid være høyere enn Hs, normalt med en faktor på ca. 1,6. For eksempel vil en varslet bølgehøyde på 2,0 meter gi individuelle bølger på ca. 3 meter. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.September.2005 Link til dette innlegget Svart 15.September.2005 Forhåpentlig var dette en presis og samtidig lettfattelig forklaring. <{POST_SNAPBACK}> Oppklarende som vanlig fra Poseidons side Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Blanco Svart 15.September.2005 Link til dette innlegget Svart 15.September.2005 men like viktig som bølgehøyde er "Bølgeperiode og dønningperiode I værobservasjoner fra skip blir også bølgeperiode og dønningperiode rapportert. Perioden er tiden i sekunder fra en bølgetopp til neste bølgetopp "passerer" på samme sted." Det er kombinasjonen stor bølgehøyde og kort bølgeperiode som gjør livet ombord ubehagelig, noen ganger farlig hvis du ikke kjenner båten og dens begrensninger. Typisk i strømutsatte områder. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Puffen Svart 1.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 Driver fortsatt på med kjøpe ny båt. Dette med CE kategori har jeg jo fått gode og oppklarende svar på i denne tråden. Etter å ha satt meg videre inn i saken blir det en del skallekløing. CE klassene er etter min mening altfor "vide". Jeg har sett noen eksempler på båter i klasse C, som i mine øyne fremstår som rene stillehavskryssere. På spørsmål om hva som er årsaken til dette får jeg som regel svar på at det arbeides med å få modellen oppgradert. Det som da må gjøres er i mine øyne utrolig "bagatellmessig". F.eks. dimensjonering av drenering av akterdekk. Det kan være utrolig hvor liten økning i antall cm3 som skal til før båten kan takle bølgehøyde på 4 m. i stedetfor 2. Dette bør etter min mening medføre at systemet blir mer oppdelt og presist. Ellers så blir det intetsigende og til liten hjelp for forbrukeren som ikke har ingeniørutdannelse. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 Nå er det nok ikke alltid slik som du fremstiller det. Årsaken til mange båter som blant annet NordWest er klassifisert i kategori C er at det er rimeligere og enklere å få dette gjennom. For båter under 12 m og klassifisert i kaegori C er kravene som stilles kontroll mye mindre. Blant annet så rekker det med egenkontroll, 3. part verifiksjon av stabilitetsprøve er heller ikke påkrevd. Min påstand er nok at det først og fremst har med kontroll og økonomi å gjøre, siden man ikke trenger å innvolvere 3. parts organ i så stor grad ved katagori C som i A og B så velger mange å gjøre dette. Jeg mener vel at man i tillegg til å opplyse hvilken katgegori er i bør man også opplyse om hvilken modul som er benyttet.. Da kan vi som dødelige lettere sjekke hvilken kontroll som er gjennomført. Det er jo bare og spørre leverandøren om hvilken modul som er benyttet, sannsyliligvis får du ikke noe svar fra selgeren for han aner neppe hva du snakker om.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Puffen Svart 1.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 Jeg mener vel at man i tillegg til å opplyse hvilken katgegori er i bør man også opplyse om hvilken modul som er benyttet.. Da kan vi som dødelige lettere sjekke hvilken kontroll som er gjennomført. Det er jo bare og spørre leverandøren om hvilken modul som er benyttet, sannsyliligvis får du ikke noe svar fra selgeren for han aner neppe hva du snakker om.... <{POST_SNAPBACK}> Må bare innrømme at også jeg har problem med hva du mener med "Modul" i denne sammenhengen. Dette må du forklare meg. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 1.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 Må bare innrømme at også jeg har problem med hva du mener med "Modul" i denne sammenhengen. Dette må du forklare meg. <{POST_SNAPBACK}> Hei. Må berre slutte meg til Puffen. Her ligger listen litt forhøgt for meg. Så dette må du forklare sydvesten, slik att vi vanlige dødlige kan fatte det. Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Bern Svart 1.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 Jeg mener vel at man i tillegg til å opplyse hvilken katgegori er i bør man også opplyse om hvilken modul som er benyttet.. Da kan vi som dødelige lettere sjekke hvilken kontroll som er gjennomført. Det er jo bare og spørre leverandøren om hvilken modul som er benyttet, sannsyliligvis får du ikke noe svar fra selgeren for han aner neppe hva du snakker om.... <{POST_SNAPBACK}> Dette burde forklare hva Sydvesten mener med ”modul”. Men å spørre hvilken modul som er benyttet er unødvendig for det står i forskriften hva som SKAL benyttes: Båter i konstruksjonskategori C og D skal kontrolleres etter Modul A Båter i konstruksjonskategori A og B skal kontrolleres etter Modul Aa Modul A = Selvsertifisering Modul Aa = Selvsertifisering med bruk av teknisk kontrollorgan for å verifisere stabilitet og flyteevne. Sjekk denne siden, der står det meste: http://www.maritimstart.com/CE-kategorier.shtml Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2005 Har sakset litt fra direktivet som logger på lovdata, linken er lenger opp i tråden. § 5. Krav om samsvarsvurdering m.v. Før produkter som omfattes av forskriftens virkeområde produseres og gjøres tilgjengelige for salg, skal produsenten eller produsentens representant i EØS-området, for konstruksjonskategoriene for fartøy A, B, C og D beskrevet i vedlegg 1, anvende følgende rutine: 1. For kategori A og B: - for fartøy med skroglengde mindre enn 12 m: intern produksjonskontroll samt prøvinger (modul Aa) omhandlet i vedlegg 6, - for fartøy med skroglengde fra 12 til 24 m: EF-typeprøving (modul B) omhandlet i vedlegg 7, samt typesamsvar (modul C) omhandlet i vedlegg 8, eller en av de følgende moduler: B + D, eller B + F, eller G, eller H. 2. For kategori C: a) for fartøy med skroglengde fra 2,5 til 12 meter: - dersom de harmoniserte standarder vedrørende nr. 3.2 og 3.3 i vedlegg I er overholdt: intern produksjonskontroll (modul A) omhandlet i vedlegg 5, - dersom de harmoniserte standarder vedrørende nr. 3.2 og 3.3 i vedlegg I ikke er overholdt: intern produksjonskontroll samt prøvinger (modul Aa) omhandlet i vedlegg 6, b) for fartøy med skroglengde fra 12 til 24 meter: EF-typeprøving (modul B) omhandlet i vedlegg 7, samt typesamsvar (modul C) omhandlet i vedlegg 8, eller en av de følgende modulene: B + D, eller B + F, eller G, eller H. 3. For kategori D: For fartøy med skroglengde fra 2,5 til 24 meter: intern produksjonskontroll (modul A) omhandlet i vedlegg 5. 4. For deler og utstyr omhandlet i vedlegg 2: en av de følgende modulene: B + C, eller B + D, eller B + F, eller G, eller H Selve forklaringen hva som ligger Modulene A til H, se link en her..Lovdata Det kan være tungt stoff, og det kan hende det må letes mere i direktivet. Det som vi også huske på direktivet sier ikke noe hva som er de spesifikke kravene, det er vanligvis nedfelt i de harminiserte standardene som kan benyttes. En harmonisert standard er en standard som er godkjent av EU kommisjonen. Velger en produsent å ikke benytte en harmonisert standard, så må dette i hvert enkelt tilfelle godkjennes i kommisjonen og produsenten må kunne dokumentere at kravene i direktivet er oppfylt.. Det finnes forøvrig en liste over hvilke harmoniserte standarder som dekker det meste for konstruksjon av en båt fra A til Z, mener jeg fant den på lovdata her for noen uker siden... Enkelt og greit ikke sant Det er forsåvidt slik som Bern skriver, men det heter nok ikke "skal" godkjennes etter i direktivet, det er et minimumskrav og man kan bruke en "strengere" modul, men ikke "snillere" Legg også merke til at det er en grense ved 12 meters lengde, kravene skjerpes ved lengde over 12m Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 2.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2005 Hele forskriften er her på norsk. Les til øyet blir stort og vått. Har selv bitt meg merke i kravet til tredjepartsverifikasjon som muligens ikke er helt uhildet bestandig. Følgende tekst er et sitat fra forskriften; Prøvingene, beregningene eller kontrollene skal utføres under ansvar av et teknisk kontrollorgan som produsenten har valgt. Legg merke til; ".....som produsenten har valgt" M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Vanisian Svart 2.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2005 Hei. Dette var klarare tale både av Bern og sydvesten. Prøvde og finne svaret på lovdata igår, men bommet totalt. Så takk skal dere ha. Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.